häst som sticker..

Smurfoff

Trådstartare
har blivit medryttare på en 22 årig halvblodsvalack. han är hur lugn som helst att rida i padocken och i ridhuset och även när man rider ut. jag och min kompis red ut tillsammans för första gången (jag har ridit en gång på han och de var i ridhuset) han var jättelugn och så sen kom vi till en gräsäng och skulle ta en lugn galopp...den blev inte lugn... han stack och jag fick inte stopp på honom sen kom vi till en hög buske (ja tänkte nu dör vi) den va säkert 1,30 hög och massa stenar under och han hoppade över ! och sen började han hoppa sidledes och ja tappade stigbyglarna och ramlade av...och han sprang ut på vägen tillbaka till stallet... som tur var så blev han inte påkörd.. jag var så rädd..

nu vet ja inte om ja vågar rida ut med honom, inte galoppera iallafall då han verkligen inte lyssna på bettet...tror ni ett starkare bett hjälper? hans ägare säger att han är van vid att ha alla typer av bett..

han har tävlat EM i fälltävlan i sina unga år så när man springer på ett fält så blir han liksom svårstoppad..

några tips på hur ja ska göra så hästen inte sticker ? så man har mer kontroll på honom ?

Sv: häst som sticker..

Vilken tur att det gick bra!! :crazy:

Jag tror att du får anpassa farten efter kontrollen.
Börja med att skritta ut först, trava när du känner dig trygg osv..
Rid och umgås med hästen på ridbana/ ridhus så att du lär känna honom mera och vet var knapparna sitter.

Har man en het häst så är det ju alltid en risk att be om galopp på ett stort öppet fält, hästarna kan tända till ordentligt :).
Därmed inte sagt att dom ska sticka för en.... om hästen drar på så är det omöjligt att vinna en dragkamp men man kan styra in hästen på en volt som man gör mindre och mindre....
Och sedan att man rider på även på fältet, att man inte sitter och väntar på att något ska hända.... ex att man rider lite serpentiner, gör lite halter. Ja, aktiverar hästen så att fält inte per automatik innebär fullt ös= medvetslös :p.

Lycka till!!

/J.

Sv: häst som sticker..

jag kunde inte göra en volt då det var en bäck på sidorna och jag var rädd att vi skulle ramla ner där om ja försökte göra en volt sen e ja alltid rädd att hästen ramlar omkull när man är i den höga farten

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 023
Senast: Badger
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 624
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 022
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka