har blivit medryttare på en 22 årig halvblodsvalack. han är hur lugn som helst att rida i padocken och i ridhuset och även när man rider ut. jag och min kompis red ut tillsammans för första gången (jag har ridit en gång på han och de var i ridhuset) han var jättelugn och så sen kom vi till en gräsäng och skulle ta en lugn galopp...den blev inte lugn... han stack och jag fick inte stopp på honom sen kom vi till en hög buske (ja tänkte nu dör vi) den va säkert 1,30 hög och massa stenar under och han hoppade över ! och sen började han hoppa sidledes och ja tappade stigbyglarna och ramlade av...och han sprang ut på vägen tillbaka till stallet... som tur var så blev han inte påkörd.. jag var så rädd..
nu vet ja inte om ja vågar rida ut med honom, inte galoppera iallafall då han verkligen inte lyssna på bettet...tror ni ett starkare bett hjälper? hans ägare säger att han är van vid att ha alla typer av bett..
han har tävlat EM i fälltävlan i sina unga år så när man springer på ett fält så blir han liksom svårstoppad..
några tips på hur ja ska göra så hästen inte sticker ? så man har mer kontroll på honom ?
nu vet ja inte om ja vågar rida ut med honom, inte galoppera iallafall då han verkligen inte lyssna på bettet...tror ni ett starkare bett hjälper? hans ägare säger att han är van vid att ha alla typer av bett..
han har tävlat EM i fälltävlan i sina unga år så när man springer på ett fält så blir han liksom svårstoppad..
några tips på hur ja ska göra så hästen inte sticker ? så man har mer kontroll på honom ?