Häst som vägrar, vad göra?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Amandla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 342
A

Amandla

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag har en D-ponny på foder som gått MSV hoppning, men nu vägrar hon på alla hinder.
Så i förrgår var jag uppe i paddocken och några hinder stod framme, bl.a. ett lågt (ca40-50 cm) räcke och sisådär 10-15 meter efter det ett väldigt lågt kryss. Tänkte att jag kunde prova ta dem i trav och se hur hon reagerar på det. Hon hon hoppade dem så glatt så och travade på i bra fart fram till första hindret och efter fattade hon galopp och tog det andra jättefint.
Tänkte att jag provar det en gång till, jättebra trav fram till hindret, båda öronen var framåt och det var ingen slö trav, men så precis innan hindret så tvärstannar hon och jag var på väg att flyga av (hamnade framför sadeln) gjorde en volt och red på hindret igen, då vägrar hon igen men denna gången var jag mer beredd på det och jag piskar till henne med spöet, gör åter igen en volt och den gången hoppade hon hindret och fattade galopp efter precis som första gången och tog glatt det andra hindret med.

Men varför håller hästen på såhär? Det jag mest tänker är att hon skulle ha ont eftersom hon kommer i bra trav till hindret och båda öronen är framåt och hon verkar tycka det är skitkul, men ändå vägrar hon?
Någon som har tips på vad jag kan göra? Det kan ju vara så att hon kör med mig också, hon är ändå 16 år och har väl lärt sig sina knep.

Men jag är i desperat behov av tips.
Kan det kanske vara så att hon har dåligt med muskler (vilket hon har) så hon tycker det blir jobbigt att hoppa? men ett 40-hinder borde väl inte vara ansträngande?

Ursäkta att det blev så långt.
Vore väldigt tacksam för svar.

MVH/ Lina

Sv: Häst som vägrar, vad göra?

Hon kanske "fuskbjuder". Lite så, kolla jag bjuder, och sedan inte hoppa. Sen kanske man glömmer bort o rida o så hoppar inte hästen (hmm har en sån liten filur i stallet). Sen kanske hon helt enkelt inte orkar hoppa *vore lite otroligt med tanke på höjden*
Svårt o säga vad det är faktiskt..

ta ut en tränare å se vad h*n har att säga om det

Jag skulle faktiskt kolla upp hästen så att den var okej.
När min pålle var 6 år var hon pigg att rida, och visade inga tecken på att hon hade ont någon stanns, hoppade på träningar men inte på tävlingar....
Hon hade innan ALDRIG tvekat på något hinder.

Så det första vi gjorde var att åka till veterinären och göra en nogran undersökning med blodprov osv. Det visade sig att hon hade minimal hälta båda fram!

Så jag rekomenderar att kolla upp hästen först, sedan kan du med gott samvete reda ut hopp problemen med din häst!

1.Börja med att höra med ägaren till hästen om det är ett beteende h*n känner igen. Hästen kanske har sina knep som hon testar och ägaren kanske vet hur du ska komma till rätta med dem. Det tycker jag är en av de största fördelarna med att ha häst på foder, att kunna bolla idéer med ägaren om något problem dyker upp.

2. Kolla upp så att hästen är 100 % fräsch, inte har ont någonstans, att utrustningen sitter bra osv.

3. Ta hjälp av en tränare.

Lycka till.

Ullis

Kolla upp henne så att hon inte har ont. Hör efter med ägaren om hon vill att du ska hoppa henne först och sedan träna upp hästen så hon har muskler och kondition. Kolla över din egen ridning, hoppa andra hästar.

Sedan när allt stämmer kan du hoppa och så att hon tycker det är kul, träna t.ex med draghjälp av annan häst. Om hästen har gått MSV och vägrar 2 ggr på 40 cm hinder då är det något som inte stämmer.

Lycka till!

Jag skulle absolut kolla upp om hästen har ont, gör en ordentligt hältutredning. 40 cm hinder ska den kunna hoppa utan vidare, även om den är otränad och omusklad. Om du har kollat hästen och man inte hittar något fel så kan du med gott samvete försöka felsöka på de andra områdena, testar hon dig, driver du för lite eller stör henne på annat sätt? Ta hjälp av en erfaren tränare om ni inte kommer vidare själv, men det är inte snällt mot hästen att göra det innan man med säkerhet vet att det inte är smärta som är orsaken.

Jag svarar detsamma. När en häst som tidigare gått högre klasser och hoppat bra helt plötsligt börjat stanna, så skulle jag som "hästhypokondriker" som jag är genast börja tänka in på ämnet smärta någonstans i kroppen. Det låter konstigt att den skulle börja "testa" dig på 40 cm hinder. Jag skulle ha kollat upp hästen först för att utesluta en ev. skada. Skulle du fortsätta rida och detta fortsätter och om ett halvår eller tidigare får en riktig hälta eller någon annan skada på den så kommer du att förbanna dig själv för evigt för att du inte tog de små signalerna på allvar från början. Är hästen däremot frisk, så kan man kanske fundera på om det kan vara något annat problem.

Med en häst som tidigare gått hoppning om om du är duktig på att hoppa själv, så återstår väl bara att hästen inte mår bra. Hoppning har jag som komplement till annat tränande, just för att hoppning är så avslöjande, man märker så snabbt om hästen är ofräsch vid hoppning. För då vill hästen inte hoppa.

Hälsning Maja

Hon har kanske tappat fortroendet för sin ryttare ? Fått ryck i munnen över hindret eller så. Och att korrigera ett stopp på ett pyttehinder genom att lägga en volt verkar inte så smart, det är bara att rida över, den kan ta det stillastående. Lägger du en volt så visar du ju man kan vända bort från "faran".

Det bästa vore att kolla upp hästen om den fortsätter att göra sådär.
Hade en ung C-ponny som tyckte det var kul att hoppa. Men ena dagen kunde hon hoppa upp till en meter för att sedan nästa dag vägra på 40 cm-hinder. Så vi kollade upp henne och tillslut visade det sig att hon hade en lös benbit inkilad i kotan...Hon måste haft grymt ont! Så det fanns inte så mycket att göra, de kunde inte operera eller någonting... :cry:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 475
Senast: zarmino
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 203
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 938
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka