Häst till försäljning

tinna

Trådstartare
Jag lämnar min häst till ett proffs för ridning och försäljning. Muntligt avtal, xxxx:-/månad + 10% av försäljningspriset. Denne rider hästen men lyckas inte hitta köpare, det gör jag själv. Jag har ringt och mailat och till slut fått tag på en intressent som kommer och provar hästen, och köper den.
Då är det ju jag som fixat köpare, inte "proffset". Är det då rimligt att "proffset" ändå ska ha de 10% av försäljningspriset? (utöver uppstallning/ridning alltså) Detta handlar om häst 150 000-200 000:- så det är ju ganska mycket pengar.

Senast ändrad:
Sv: Häst till försäljning

rent spontant kan man ju tänka att du bara ska betala för uppstallning/ridning. du skulle ju i princip kunna ta hem hästen och sälja den själv. (jag har jobbat på anläggningar som även haft saluhästar för kunds räkning, och vet att det förekommit)

Funderar...
Kan det inte fungera på samma sätt som det gör när du anlitar en mäklare till ditt hus, att köpare som genomför köpet under tiden mäklaren har kontrakt på försäljningen automatiskt anses vara kund via mäklare? (Hoppas du förstod meningen, blev lite krånglig, jag vet.)
Har du ett tidsbegränsat kontrakt med försäljningsstallet?
Om de är lite schyssta kanske de kan tänka sig att sänka sitt pris till 5% av försäljningssumman om man frågar fint. Halva vägen var, liksom...

Men, du kanske ska prata med en jurist, det där var bara min erfarenhet från husförsäljning...
Lycka till!

När jag sålde min lägenhet så anlitade jag en mäklare som hade ett grund arvode pluss en viss % på försäljningen. Jag hittade dock själv en köpare men mäklaren fixade ju kontrakt osv. Han tog då bara ut grund arvodet. Om det var en snäll mäklare eller om det är brukligt att göra så det vet jag dock inte.

Finns inget skrivet (ok, vet att muntligt avtal gäller)
Men det handlade ju om att "proffset" skulle sälja hästen. Nu lyckades hon inte med det utan ägaren fixade köpare på egen hand. Husköp är väl lite annorlunda ioch med att mäklaren annonserar i dagspress och ordnar med kontrakt, bank osv osv. Det gör ju inte denna ("proffset").

Varför tar du inte hem hästen och säljer den utan proffsets delaktighet alls? Om proffset har hästen på sin anläggning och om proffset visar din häst för spekulant där så förstår jag att proffset vill vara med på ett hörn även när hästen betalas.

Jag anser (min åsikt- ej juridik) att proffsryttaren inte ska ha 10%.
Jag tycker att det hade varit annorlunda om du inte betalat för uppstallning/utbildning.

OK, om vi ska vara nogranna: så som avtalet är utformat har förmedlaren rätt till provision.

För att provision INTE ska utgå gäller att man AVBRYTER pågående avtal, tar hem hästen och säljer den själv.

Vad jag förstår har förmedlaren ändå visat hästen och gjort upp affären, hästen har stått på anläggningen när den såldes.

Illa skött av säljaren är min bedömning. Vill man undvika provisionen får man ju plocka hem hästen och chansa på att sälja den själv.

Jo på sätt och vis, men det betalas också 9000:- /månad för att hästen står där och rids. Grejjen är att förmedlaren inte vare sej "hittat" köparen eller gjort upp affären. Det har ägaren gjort. Förmedlaren har enbart visat hästen.

OBS det är inte min häst utan en nära bekant.

Jo, jag förstår att man har betalat för utbildningen, men den summan spelar ingen roll om man kommit överens om provision vid försäljningen om nu proffset är inblandad i själva försäljningen, vilket h*n är om hästen är visad av proffset på dennes anläggning. En dålig visning på ett ställe där man inte har så bra visningsmöjligheter kan ju göra att hästen inte säljs eller att man får sämre betalt för hästen. Vem som "hittar" köparen har ingen betydelse om man inte har avtalat det specifikt.
Som andra har skrivit innan så får man i sådana fall sälja hästen själv och själv visa hästen eller låta någon annan göra det. Förhoppningsvis har det varit värt de pengar man har lagt ner på utbildningen även om någon annan visar hästen.

"proffset" ska absolut inte ha de 10%, det är ju det han/hon tar ut för att hitta köpare. Det du betalat i månaden är vad han/hon får för att ha ridit till hästen

Det är så jag tänker med, "proffset" har ju inte hittat köparen utan det har ägaren gjort själv. Rimligt hade varit att dela 50/50 tycker jag.

Det där är svårt. Vad har ni avtalat?

Ska ryttaren få 10% vid försäljningstillfället så spelar det väl ingen roll VEM som säljer hästen?

Eller skulle den få 10% för att den säljer hästen?

Jag tycker det ofta är svårt att säga exakt vem som säljer hästen. Ägaren har ju nästan alltid någon kontakt med kund osv. Ryttaren har ridit hästen, kanske visat hästen osv.

I mina ögon är det självklart att ryttaren ska ha sina 10 %. Vi är nämligen i precis samma situation.

Vi har haft en häst på utbildning försäljning i 1,5 år utan att få den såld. Ägaren vill nämligen ha aningens mer pengar än vad hästen är värd. Ryttaren har dessutom tagit oförskämt låg månadskostnad för att rida och tävla hästen, just för att det är satt en %-del av försäljningspriset.

Hästen är pga priset lite svårsåld och inget har hänt. Nu har ägaren hämtat hästen och lämnat den hos några bekanta som har haft den på prov. Den är antagligen såld till dem. Det är inget snack om att inte ryttaren ska få sina pengar. (20% och samma summor som för din häst.)

Flera gånger har folk som ägarna känner varit och provridit hästen. Varför skulle det påverka om ryttaren ska ha sina %? Det är ju en del av ryttarens lön för jobbet den utfört!?

Jag hade förstått dig om ni hade skriftligt kontrakt på att ryttaren ska sälja hästen helt utan din inblandning, men det verkar ni ju inte ha?

När jag haft hästar till försäljning har jag tagit 10% av försäljningspris. Ägaren har satt ut annons och stått för alla telefonsamtal och fixande med kunder. Jag har fixat häst, kört till ridhus och visat upp den.

/C

Senast ändrad:

Som jag skrev tidigare, det är inte min häst utan en nära bekant.

Hur mycket tog du för uppstallning och ridning då? Här handlar det ju inte om någon sänkt avgift för att det ska utgå provision, 9000:-/mån kostar det. Hästen har bara stått där en månad. Den som kom och provade hästen kom till anläggningen, alltså inga transporter till andra ridhus el dyl.

Håller med om att den korta tiden ryttaren haft hästen påverkar hur man tänker. Ryttaren har ju inte direkt utbildat hästen under längre tid.

Rent generellt sett så ska väl ryttaren ha sina % om det är vad som sagts, men jag kan också hålla med om att det känns bakvänt.

Jag hade en annan på försäljning för ett par år sedan. Handlade om lite större summor där också. Det var min första försäljningshäst och jag skrev ett ordentligt kontrakt. Hästen var verkligen skitbra, och jag tyckte det var kul att jag fick den. Ägaren fick betala alla kostnader för den plus 1500 kr till mig/månad. Inget jag blev rik på alltså.

Sen när jag haft den ett halvår (den var inte riden när jag fick den) och den skulle säljas så blev den halt och vi fick ta bort den. Ägaren hade den försäkrad för 25 000 och den skulle säljas för 150 000. Så där fick jag inte ett öre!

Det är klurigt med djur. Det är svårt att skriva kontrakt som täcker allt. Hur man än gör tycker jag man förlorar pengar på det. Jag är oerhört imponerad av de som kan tjäna pengar på hästar. I mina ögon måste det vara en person som är en bra affärsman och dessutom ganska känslokall. Jag tycker för mycket om djuren för att kunna ta ordentligt betalt för det jag gör...

Hoppas de hittar en lösning!

När jag sålde min lägenhet så anlitade jag en mäklare som hade ett grund arvode pluss en viss % på försäljningen. Jag hittade dock själv en köpare men mäklaren fixade ju kontrakt osv. Han tog då bara ut grund arvodet. Om det var en snäll mäklare eller om det är brukligt att göra så det vet jag dock inte.

I ditt fall beror det på om mäklaren hade ensamrätt eller inte på lägenheten. (det som buschiq pratar om i sitt inlägg). Hade han/hon det, så stötte du på en vänlig mäklare som bara tog ut grundarvodet. Med ensamrätt hade han/hon rätt till avtalad % också.
Detta ska vi kanske inte blanda in i trådskaparens fråga dock..!;)

Till trådskaparen så kan jag säga såhär:
En spontan första tanke är ju att "proffset" inte ska ha fullt betalat, precis som t ex tigerofswe resonerar, dock så får man ju precis som Lovisaleonora mfl är inne på se till det juridiska.
Om det bara är muntligt avtalat att proffset ska ha 10 % av förs.pris och inte under vilka förutsättningar så är det troligen "dessvärre" (hur man nu vill se det) som så att den har rätt till de där 10 %.
Sedan är det alltid lite småjobbigt med muntliga avtal, mkt bättre med skriftligt, så man får allt svart på vitt. Annars blir det lätt ord mot ord.
Med lite tur kan ni kanske komma överrens om en summa som båda parter är nöjda med.;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att det inte spelar ngn roll alls hur länge proffset haft hästen eller vem som tagit första kontakt med köparen, självklart ska proffset ha sin provision. Det är ju avtalat (som jag förstår det) att en provis ska utgå till proffset, och om det inte är några förbehåll gällande vad proffset måste göra för att få sin provision tycker jag att det är självklart att denne ska ha sina fulla 10%.

Om sedan månadsavgiften är 900 kr eller 9000 kr spelar ingen roll heller, alla avgifter visste ju säljaren innan h*n bestämde sig för att anlita proffset.

Vill säljaren slippa provisionen är det enda sättet att bryta avtalet (med uppsägningstid som säkert följer då också) ta hem hästen och sälja den själv.

Vad som kan vara bra att ta i beaktning är också att det finns inget som säger att köparen skulle ha velat ha hästen om säljaren visat den, ett "proffs" brukar göra hästen mer attraktiv för kund än en vanlig ryttare, och i många fall (min erfarenhet iaf) så brukar vanliga ryttare vara beredd att betala lite mer för en häst som visas av ett "namn" än en vanlig ryttare = också fördel för säljaren.

Förstår samtidigt att säljaren kanske känner att h*n både vill ha kakan och äta den, men har man ett avtal så har man, och jag skulle inte börja deala om provisionen enbart för att jag luskat fram en potentiell köpare, det skulle kännas sniket.

:bow: Bra talat! Håller alltså med föregående talare (sydney)

Till TS: Du har ju förmodligen anlitat proffset för att du tycker att den personenen är duktig etc. Den har säkert gjort ett toppenjobb med att visa hästen eftersom den nu är såld på en månad (= bra i försäljningssammanhang).
Bli nu inte girig utan betala det du är skyldig, stäng alltså inga dörrar - du vet aldrig när du behöver proffset igen...:angel:
Min åsikt.
/Malin

JAG blir inte grinig/sniken, det är inte min häst!!
Ägaren kommer inte att bråka, de var bara jag som reagerade.

Jag tyckte att "proffset" tog BRA betalt för uppstallning + provision = 25 000:- för en månad (9000:- + 16000:-) inkl visning, eftersom ägaren skaffat köpare på egen hand.
Visst, denne (proffset) ska oxå leva men h*n har inte skakat fram en enda presumtiv köpare på den tiden.
Ja ja, jag vet inte men det är kanske så det går till...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 132
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka