Häst till försäljning

Sv: Häst till försäljning

Är man inte nöjd med servicen ska man ju bryta kontraket. Om hästägaren inte tyckte proffset gjorde skäl för månadskostnaden borde ju denne sagt upp kontraktet om inte annat för att det inte skulle komma till provision. Eller?

Att i efterhand sura över att det inte blev som man tänkt sig funkar inte i övriga affärsvärlden, varför ska inte hästbranschen vara lika proffsig?

Ojdå det vart en bra affär för den tränaren. Felet ägaren gjorde var ju att visa den på tränarens ställe. Hade h*n gjort så att hon kört i väg hästen till ett neutralt ställe så hade det nog varit enklare. Nu kan ju tränare hävda att det vart på dennes ställe som hästen visades därför kanske försäljningen gick så fort.

Är detta ställe i närheten av där vi bor?

Självklart ska proffset ha sin provision! Sålänge hästen vistas på dennes anläggning under gällande kontrakt har det ingen betydelse vem som "fixat" köparen.
Vill man hitta köpare själv är det vettigast att bryta avtalet först, eller iallafall i förväg göra upp om vad som skall gälla ang provision i ett sådant läge. Provisionen är ju proffsets "morot" att visa hästen på bästa möjliga sätt

*knapplån*

nu har jag inte läst igenom hela tråden, men min åsikt är följande:

Om hästen visades på proffsets anläggning, under tiden den stod uppstallad där för försäljning, har proffset rätt till provison enligt avtal. Hade man däremot tagit hem häst, visat den för försäljning, samt sålt den, då gäller ju inte avtalet längre och behöver således inte betala något annat än uppstallningen till proffset. Om annat får man ju i såna fall komma överrens med de inblandade hur man ska göra. Men det spelar ju egentligen ingen roll vem som fixat köparen utan var visning har skett.

Ok, ursäkta, missade att det inte var din häst.
Nåväl, din bekant bör betala.
Mvh Malin

JAG blir inte grinig/sniken, det är inte min häst!!
Ägaren kommer inte att bråka, de var bara jag som reagerade.

Jag tyckte att "proffset" tog BRA betalt för uppstallning + provision = 25 000:- för en månad (9000:- + 16000:-) inkl visning, eftersom ägaren skaffat köpare på egen hand. Visst, denne (proffset) ska oxå leva men h*n har inte skakat fram en enda presumtiv köpare på den tiden.
Ja ja, jag vet inte men det är kanske så det går till...

Men, just detta visste ju din kompis om när h*n lämnade bort hästen för försäljning. Själv sålde jag en 4åring via en förmedlare, hästen stod hos förmedlaren i exakt 3 veckor (21 dagar) Stallhyra på 6000 + moms samt 10% av försäljningssumman... Trots att jag sålde hästen för en bra summa fick jag i handen en betydligt mindre summa pga av stallhyra samt 10%... Men det var ju samtidigt något jag var medveten om när jag skickade bort hästen... Och som sagt det var ju din kompis med medveten om !

Och varför gnäller du över att din kompis letar efter köpare till hästen och att "proffset" inte gjorde nånting när du sen i den andra meningen säger att det bara gått nån månad ? Klart det tar tid att sälja häst, det är få som får sina hästar sålda samma månad som man skickar dem till förmedling !

Jag gnäller inte, det får i så fall hästägaren göra (vilket dom inte gjort)

jag bara ifrågasätter provisionen. Jag trodde i min enfald att provisionen var en betalning för "proffset" för att skaffa köpare och sälja hästen. Uppstallnig och ridning har denne ju redan tagit bra betalt för.

Senast ändrad:

Rent generellt så är det ju som så att så länge hästen står uppstallad hos proffs så får ju hästen "reklam" via proffsets namn.

Tex om ägaren stallar upp sin häst hos P.E:sson så är det nog lättare för denne att själv sälja hästen genom att säga att min häst rids av honom och då tror ju de flesta att det måste vara en bra häst som han tar i sin träning.

Än om ägaren försöker sälja sin häst som står ute på vischan och är riden av amatör.

Så mao reklam kostar att använda sig av.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 132
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka