Häst till salu

B

Banana Breeze

Jag har hittat en så fin häst till salu, rena drömhästen enligt mig och precis vad jag söker!

Dock kollade jag upp hästen på blup, på asvh hemsida, och den var inte registrerad.... Vad innebär det? Något skumt bakom...?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst till salu

Det är otillåtet att prata om enskilda individer på Bukefalos, så du bör nog inte ställa den frågan här.

Det enda jag kan råda dig är att röntga om hästen eftersom de har andra premisser för ua på en röntgen utomlands

"Exportröntgad samt vet bes ua klar för leverans." En import va? Det förklarar ju varför den inte är registrerad där! Är det någon som känner till säljaren, är hon seriös? Någon som har köpt häst från henne? Hon har ju många väldigt fina hästar! Fast ganska billiga om man jämför med andra likvärdiga hästar, det får mig att börja undra....
Kan som du säger vara en import. Svenskt pass får du ju se till att skaffa till hästen (om inte säljaren står för det förstås). Svårt att säga vart du ska vända dig angående om säljaren är seriös. Kanske ta reda på företagsnamnet och leta runt på nätet efter omsättning och så kanske kan ge en liten hint i alla fall.

Behöver inte fixa Svenskt Pass på Importer längre, de har redan EU pass i sitt hemland ;)

Kan också vara så att ASVH inte har namnet på hästen, trots resultat, vilket kan tyckas märkligt. Då måste du söka på far och mor UTAN att ange namnet annars kommer det inte upp trots att övrigt stämmer.

Det värsta som kan inträffa är att uppfödaren inte har betalat avgifterna till hingstägaren och därför inte ut registrerings underlaget. Då kommer det att krävas att man betalar den skulden om man vill ha hästen med stam i passet.

Kan också vara så att ASVH inte har namnet på hästen, trots resultat, vilket kan tyckas märkligt. Då måste du söka på far och mor UTAN att ange namnet annars kommer det inte upp trots att övrigt stämmer.

Det är inte alltid man får träff med den metoden heller, fastän hästen finns där :crazy: ibland måste man söka på enbart far eller enbart mor.

TS: Hästen kanske är reg i SH?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 016
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
647
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 803
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka