Häst under uppträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Riley
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 923

Riley

Trådstartare
Hur ser det här schemat ut för en häst under uppträning, verkar det OK vad gäller träningsmängd och frekvens?
Det gäller en 5-åring, ostartad och relativt otränad. Hon har varit i träning tidigare men varit avställd i ett år nu. Det finns fortfarande en viss grundkondition och en del muskler på henne, men det märks att det fortfarande är långt kvar att gå.
Jag kör henne aldrig trött, utan ser till att hon är pigg och fräsch och ligger på hela vägen hem med.

Måndag - Joggning ca 1,5 mil i lugnt tempo på en relativt tung väg.
Tisdag - Ridning, 1 timmes skrittur i varierad terräng i skogen.
Onsdag - Upprepning av måndagen, dock får hon springa på lite i någon kilometer.
Torsdag - Vila.
Fredag - Upprepning av måndagen.
Lördag - Ridning för dressyrtränare, ca 1 timme.
Söndag - Vila.

Sv: Häst under uppträning

Hmm..lite svårt att avgöra utan att veta mer om hästen.
Jag hade nog försökt lägga in till att börja med åtmistone ETT intervallpass i veckan. Att jogga är jättebra, men med intervaller bygger du ju upp både styrka, kondis, flås och fart....
Du behöver ju inte köra tuffa intervaller, utan kanske börja med 4 stycken i den fart du tycker passar henne. Sen succesivt öka på.
Börja med lite längre intervaller, sen kör du kortare lite fortare när ni kommit längre.
Att du rider är ju jättebra, men att "bara" jogga och rida "lugnt" och inga intervaller är jag nog rädd blir för lite....:crazy:
Testa och byt ut ett av joggingpassen! Till att börja med iaf ;)

Och har hon varit i träning/tävling förr så finns det som sagt grundkondis i henne, och då skulle du kanske till och med kunna byta ut 2 av passen varje vecka till intervaller. Men som sagt, man behöver inte köra jättefort för det!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 512
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 788
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 142
Senast: __sofia__
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 512
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka