Sv: häst utan pass?!
Jag fick en gammal ponny förra sommaren som inte hade något pass.
Okänd stam, okänd uppfödare det enda som fanns med var ett gammalt importintyg.
Jag ordnade ett pass från hästavelsförbundet.
Vill man ha ett pass med okänd härstamning och uppfödare så kostar det 900:-.
Från Hästavelsförbundets
hemsida:
Följande handlingar skall bifogas ansökan då hästen har okänd härstamning:
· 1 a) Signalementsbeskrivning utförd av ID-kontrollant på särskild blankett om konturdiagram önskas infört i passet
eller
· 1 b) Ifyllt konturdiagram, av hästägaren, på ansökningsblanketten (kommer ej att vara infört passet).
· 2) Chipmärkning - ska utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär.
Bifoga chipmärknings rapport inklusive ev. lösa streckkoder med ansökan. Ett kuvert med tagel från hästen ska bifogas.
· 3) Åldersbestämning enligt tänder utförd av veterinär
· 4 a) Vem som äger hästen skall styrkas enligt ett av följande alternativ:
Kopia av köpekvitto/avtal insändas.
Om kvitto/avtal saknas skrivs ett alternativt ägarintyg, där två ojäviga personer med namn och kontaktuppgifter intygar ägandet.
Någon särskild blankett för detta ändamål behövs ej.
· 5) Ansökningsblankett för utfärdande av hästpass.
Eftersom jag själv är veterinär kunde jag chipmärka själv och göra åldersbestämningen så det kostade mig bara chippet.
Vill man komma billigast undan så tar man bara ut veterinär som chipmärker och kollar åldern och att man själv fyller i konturdiagrammet.
Om man gör på detta sättet så blir nog kostnaden ca 2000:-.
Men är hästen redan registrerad i en rasförening så brukar det vara billigare om registreringsbeviset ska bytas ut mot ett pass.
När jag skaffade pass till min connemara 2005 tror jag det kostade ca 1000:- (kostnaden för själva passet och ID-kontrollant som chipmärkte och gjorde ett konturdiagram).
Har hästen känd stam kan det vara värt att skaffa ett pass som visar stammen, som vi alla vet kan stammen spela en ganska stor roll vid prissättningen om du har tänkt sälja hästen i framtiden.