häst utan pass?!

Madde_padde

Trådstartare
ja blir så himla trött och besviken på mig själv.. har köpt en häst utan pass och dum i huvet som jag är förstog ha inte att han inte hade pass :cry: trode identitetsbevis var desamma som pass (å nej ja orkar inte höra nåra dumförklaringar)

Va gör jag nu?! hur fixar man pass och va kostar det med allt runtomkring?!

Sv: häst utan pass?!

Det är inget att hänga läpp över så dyrt är det ju inte,det kostar ett par hundra.
Är rätt vanligt med hästar utan pass.

aha de är så billigt?!

Satt å läste å de kostade 900 på avsh och så veterinär undersökningar å chip märkningar å jan i vet hur man stressar upp sig...!

Oj har dom höjt det då? trodde inte det gick på mer än max tusen......
Kanske finns det någon som nyligen fixat pass som kan ge mer uppgifter?
Tror det är olika pris med beroende på vad hästen blir registrerad.

ja får vänta å se och hoppas på att någon vet!

såg nu att han inte är vaccinerad som ha nska heller de har gått 13 månader mellan senaste vaccinationerna :cry: förstår inte hur man kan köpa en häst dyrt och inte ens kolla en sån enkel sak men hon höll upp de lite fort och sa att allt var okej

Beror på vilken förening hästen ska reggas i och om allt är klart att skicka in. Är inte hästen chippad (det kräver väl alla förbund/föreningar nu?) och har konturdiagram etc klart blir det ju rejält mycket dyrare än bara passet.

ja blir så himla trött och besviken på mig själv.. har köpt en häst utan pass och dum i huvet som jag är förstog ha inte att han inte hade pass :cry: trode identitetsbevis var desamma som pass (å nej ja orkar inte höra nåra dumförklaringar)

Va gör jag nu?! hur fixar man pass och va kostar det med allt runtomkring?!
Du ringer till det avelsförbund som hästen tillhör, Eftersom du har id-handlingen (registreringbeviset antar jag att du menar) så brukar det inte vara så meckigt att ordna. Eftersom alla hästar måste ha pass är det ju bara att bita i det sura äpplet sas. Någon tusenlapp eller två får du nog räkna med totalt tror jag.

Jag fick en gammal ponny förra sommaren som inte hade något pass.
Okänd stam, okänd uppfödare det enda som fanns med var ett gammalt importintyg.

Jag ordnade ett pass från hästavelsförbundet.
Vill man ha ett pass med okänd härstamning och uppfödare så kostar det 900:-.

Från Hästavelsförbundets hemsida:

Följande handlingar skall bifogas ansökan då hästen har okänd härstamning:

· 1 a) Signalementsbeskrivning utförd av ID-kontrollant på särskild blankett om konturdiagram önskas infört i passet
eller
· 1 b) Ifyllt konturdiagram, av hästägaren, på ansökningsblanketten (kommer ej att vara infört passet).

· 2) Chipmärkning - ska utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär.
Bifoga chipmärknings rapport inklusive ev. lösa streckkoder med ansökan. Ett kuvert med tagel från hästen ska bifogas.

· 3) Åldersbestämning enligt tänder utförd av veterinär

· 4 a) Vem som äger hästen skall styrkas enligt ett av följande alternativ:
Kopia av köpekvitto/avtal insändas.
Om kvitto/avtal saknas skrivs ett alternativt ägarintyg, där två ojäviga personer med namn och kontaktuppgifter intygar ägandet.
Någon särskild blankett för detta ändamål behövs ej.

· 5) Ansökningsblankett för utfärdande av hästpass.

Eftersom jag själv är veterinär kunde jag chipmärka själv och göra åldersbestämningen så det kostade mig bara chippet.

Vill man komma billigast undan så tar man bara ut veterinär som chipmärker och kollar åldern och att man själv fyller i konturdiagrammet.
Om man gör på detta sättet så blir nog kostnaden ca 2000:-.

Men är hästen redan registrerad i en rasförening så brukar det vara billigare om registreringsbeviset ska bytas ut mot ett pass.
När jag skaffade pass till min connemara 2005 tror jag det kostade ca 1000:- (kostnaden för själva passet och ID-kontrollant som chipmärkte och gjorde ett konturdiagram).

Har hästen känd stam kan det vara värt att skaffa ett pass som visar stammen, som vi alla vet kan stammen spela en ganska stor roll vid prissättningen om du har tänkt sälja hästen i framtiden.

min häst hade inte pass, och det var inte meckigt alls att fixa. jag behövde ingen chipmärkning dock?!?! är detta ändrat nyligen så ALLA ska ha?

jag behövde bara skicka mina registreringspapper till asvh och betala 400kr, sen kom passet!

Delvis KL
Reglerna för pass och märkning av hästar ändrades förra året. Så för frittan med en häst reggad i ASVH som "bara" behövde byta ut en handling mot en annan tidigare. Var det just så enkelt om det var den ena sortens registreringsbevis hästen hade.

Men olika raser har lite olika prissättning och chip behövs numera på de allra flesta som redan har ett pass. Vet ju inte vilken ras det handlar för TS och inte heller vilken typ av identitetsbevis det är hästen har. Men det kan bli en låg kostnad och enkel hantering precis lika väl som det kan bli en kostnad på ett antal tusenlappar och kräva att en veterinär kommer ut och gör ID-beskrivning. Som sagt kostnaden och hur man gör hänger på rasen och hur identitetsbeviset ser ut.

KL
Citat från Jordbruksverket:

Hästarna ska vara märkta
Från och med 1 juli 2009 ska alla hästar som får nytt pass vara märkta med chip. Travhästar får dock märkas med frysmärkning. Alla hästar kommer också att få ett Universal Equine Lifetime Number (UELN) när de registreras. Numret motsvarar våra personnummer och följer hästen hela livet. Ett hästpass i kombination med att hästen är märkt gör att det går att spåra hästen om den av någon anledning kommer bort. Det innebär också att det går att knyta resultat från utställningar och tävlingar till avelsarbete i framtiden.

tack för alla bra svar!

De är ett halvblod med hel svensk stam och en korrekt ID handling (en sån mörkblå bok i A5 format)! Pratade me asvh aldeles nyss kostar 500 kr och så ska han chippas först så veterinären kommer förhoppningsvis redan i morgon :)

Min häst (eller hennes ras) har inga krav på att vara chipad. Varken föreningen här i Sverige eller i ursprungslandet. Registrerade henne så sent som under sommaren förra året och frågade specifikt om krav på chipmärkning, vilket jag fick till svar att jag inte behövde.

Så det skiljer sig väl antagligen från ras till ras :)

Se inlägg 12, finns inte pass sedan tidigare så är det chipkrav. Det är inte föreningen, utan JBV som kräver det (enligt klippet)

Ok, så det gäller alltså alla hästar som får nytt pass om jag förstår det rätt? Så det är inget krav att chipmärka en häst som redan har ett befintligt pass innan den 1 juli 2009?

Hm, då tolkar vi texten på två olika sätt.
Det här lär jag forska vidare i...

"Inte" som i "...behöver INTE chippas om godkänt pass redan finns"

TS fråga var ju uppsprungen ur det faktum att hästen INTE har pass sedan tidigare - alltså chipkrav.

såg nu att han inte är vaccinerad som ha nska heller de har gått 13 månader mellan senaste vaccinationerna :cry: förstår inte hur man kan köpa en häst dyrt och inte ens kolla en sån enkel sak men hon höll upp de lite fort och sa att allt var okej

Har du pratat med förre ägaren om vaccinationen? Min häst hade det också missats vaccination på så jag fick göra om grundvaccinationen. Dock mailade jag ägaren först och hörde ifall att det var så att det fanns ett till vaccinationsintyg eller att det kunde förklaras på något annat sätt varför vacc. inte stämde. Hon var jättetrevlig och bad om ursäkt för att hon missat och erbjöd sig att betala ena sprutan i omvaccinationen. Så det kan ju vara ett misstag som ägaren kan tanka sig att stå för, alltid värt ett försök :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 099
Senast: Crossline
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka