häst utan pass?!

Sv: häst utan pass?!

Jag har precis fått min tants papper klara för passansökan hos Svenska hästavelsförbundet.
Hon hade inga papper alls när jag köpte henne.

Passet kommer kosta 900kr att få utfärdat.
Veterinär fick göra åldersbedömning som kostade 200 kr.
Chipmärkning och signalementsbeskrivning gick på 550kr.

Dock upptäckte jag att det fanns även en åldersbedömnings ruta på signalementsbeskrivningen och veterinären har bara fyllt i den på ansökningsbanketten så jag har precis mailat Svenska hästavelsförbundet för att höra om jag behöver ha åldern intygad även på signalementsbeskrivningen.
Behöver jag det får jag väl betala 200kr till för det till verinären.

Sen eftersom min är maxad D-ponny, dock triangelmärkt och inte ens får tävla så frågade jag om jag var tvungen att ha slutmättsintyg på henne och måste jag det så lär väl det kosta det med.

Men om du reggar din häst på samma ställe som min och utan käng härstammning så lär det kosta 1650kr + porto tillför att skicka in pappren.

*KL*
Det många missar som svarar i den här tråden är att hästen redan är registrerad hos ASVH och kan man inte "bara" göra en registrering i SH.
Att ta ut ett pass från SH kan man göra om hästen inte är registrerad eller om den ras den tillhör sköts av SH. I andra fall när hästen är registrerad men saknar pass är det den avelsförening som den är registrerad hos som ska utfärda passet och det är då deras regler och priser som gäller.
Vad som är klart är att från och med förra året ska alla hästar som får ett pass också vara märkta. Men det behöver inte vara med chipp t ex travare med frysmärkning räknas som märkta.

Spinner vidare....

hästen har som sagt id handlingar utfärdade av asvh men inget pass vilket ska ordnad i morgon

Men veterinären kommer i morgon och cipp märker honom visst är de de enda jag behöver?! ja läser och läser men tycker bara ja blir mer förvirrad :o

var även i kontakt med förra ägarna som betalar passet och dess omkostnader :laugh:

Hade för mig att man inte får lov att sälja en häst utan pass. Den ska ha pass vid ägarbyte.
Är osäker, men isåfall får förra ägaren fixa passet.

Hade för mig att man inte får lov att sälja en häst utan pass. Den ska ha pass vid ägarbyte.
Är osäker, men i såväl får förra ägaren fixa passet.
Rätt man får inte sälja häst utan pass. Men samtidigt är det ägaren som är ansvarig för att hästen har pass. Så det är inte så enkelt rent juridiskt nu när affären reda är gjord. Men i TS fall så betalar ju säljaren kostnaderna.

Om du har det jag tror du har som papper på hästen, en bok med ID-beskrivning i. Så är det ev chips som behövs för att få ut passet. Innan regeln om märkning kom så räckte det med att man skickade in den blå boken och satt in papper för veterinära saker och slakt. Men om de följer lagen strikt så behövs ju då märkning nu också.

Svar till alla!

Vet åkte för en stund sen så nu är han chippad och klar för pass :banana:

De hela var mycket enkelt löst!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 099
Senast: Crossline
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka