Jag har haft egen häst i någon form sen 1997. Under den tiden har jag hunnit med heltidsstudier, heltidsjobb, föräldraledighet på hel- och deltid, deltidsjobb när min dotter var liten, heltidsjobb igen, jobb med och utan resor och jobb på kontor i stad, hemmakontor och olika hybridlösningar. Hästarna har alltid varit en prioritet för mig och det tror jag är en del av lösningen för min del - jag har periodvis ganska hårt prioriterat bort till exempel socialt liv utanför stallet. Och jag har aldrig långpendlat och alltid haft någon form av flexibilitet i mina arbetstider vilket självklart betyder jättemycket. Stod dessutom inhyrd med hästen (sedermera hästarna) i drygt 20 år på samma ställe - ett privatägt stall som drevs delvis kollektivt och där vi täckte upp för varandra om någon var bortrest etc. Också guld värt givetvis!
Sen fem år tillbaka har jag egen gård tillsammans med min dotter och jag jobbar till kanske 90% hemifrån, resten hos kund eller på kontor. Det gör ju att jag i princip inte har någon restid alls, vilket frigör massor av tid. Nu på vintern lägger jag nog motsvarande en halvtidstjänst på gården, stallet och hästarna. Vi har i skrivande stund fem hästar hemma varav tre är i full ridkondition (plus ett avelssto och en pensionär som rids sporadiskt). Jag tränar min egen häst fem dagar i veckan och åker iväg på träning en gång i månaden, övriga hästar tränas av min dotter. Jag är den som sköter huvuddelen av gård- och stallskötseln till vardags (eftersom min dotter är iväg på jobb de flesta vardagar).
Sen fem år tillbaka har jag egen gård tillsammans med min dotter och jag jobbar till kanske 90% hemifrån, resten hos kund eller på kontor. Det gör ju att jag i princip inte har någon restid alls, vilket frigör massor av tid. Nu på vintern lägger jag nog motsvarande en halvtidstjänst på gården, stallet och hästarna. Vi har i skrivande stund fem hästar hemma varav tre är i full ridkondition (plus ett avelssto och en pensionär som rids sporadiskt). Jag tränar min egen häst fem dagar i veckan och åker iväg på träning en gång i månaden, övriga hästar tränas av min dotter. Jag är den som sköter huvuddelen av gård- och stallskötseln till vardags (eftersom min dotter är iväg på jobb de flesta vardagar).