Hästägare tar strid för takhöjd

Sv: Hästägare tar strid för takhöjd

Lite tråkigt att inte dagens takhöjd står med.
För är det någon som vet vad det ska vara för det ska vara lagligt?

Lite tråkigt att inte dagens takhöjd står med.
För är det någon som vet vad det ska vara för det ska vara lagligt?

Den lägsta tillåtna takhöjden är 225cm och det räcker om hästen 150 cm i mankhöjd eller lägre, sen beror det på höjden på hästen hur högt i tak det måste vara.
Vill du läsa på om mått i stall klicka på länken till jordbruksverkets hemsida och läs på om vilka höjdmått och mått för boxar, som gäller:
mått i stall

Det står att lägsta höjd får vara 220cm. det står i texten ovanför "Exempel på beräkning av takhöjd i ett stall"

I lagtexten står oxå att viss måttavvikelse får förekomma om det bedöms att hästarna inte far illa. Det gäller alla mått vad jag förstått det som, även dörröppningar, boxväggar etc.

Men i stall (som jag känner till) med 2.20 har det stått hästar på över 1.70 i åratal tidigare och de har inte farit illa utan mått bra. Ändå är det inte lagligt att ha hästarna där idag.

Men i stall (som jag känner till) med 2.20 har det stått hästar på över 1.70 i åratal tidigare och de har inte farit illa utan mått bra. Ändå är det inte lagligt att ha hästarna där idag.

Myndigheterna har två anledningar till det där med takhöjd. Dels att luftvolymen i stallet ska vara stor nog för hästarna och dels att de inte sak skada sig om de stegrar sig inomhus.

När det gäller 1 så har detta ju inte så mycket med takhöjden att göra som med hur ventilationen fungerar.

När det gäller 2 så är det inte väldigt ofta som nån häst stegrar sig inomhus och slår i huvudet. Jag har varit med om det EN gång med vårt gotlandsruss när han blev arg och rädd under en verkning. Och jag har hållit på¨med hästar i över 35 års tid. Och när det gällde gotlandsrusset var han rätt liten och takhöjden var faktiskt ganska stor, och taket bestod av gamla brädor så det var inte så som att han skadade sig precis. Och hade han inte slagit i taket hade han antagligen vält runt bakåt och då antagligen skadat sig ordentligt.

Däremot ska takhöjden självklart vara så stor att hästen kan stå bekvämt UTAN att slå i taket med öronen.

Men annars har jag en liten känsla av att det finns andra saker i stallmiljön som vore viktigare att poängtera än just takhöjden om man strikt ska titta på hur hästarna måst som biologiska varelser.

Senast ändrad:

Jag har också varit med om att en häst stregrat sig i boxen, så att innertaket gick sönder totalt. Tack och lov inte hästen. Där var takhöjden nästan 3 m så inte hjälpte det då. Tycker också de borde gå efter hur hästarna har det som helhet och inte stirra sig blinda på mått. Det finns ju inspektörer som ser till helheten och hur hästarna mår istället för att mäta. Hoppas de blir fler. Nu är det ju så olika att det är mer tur om man träffar en klok inspektör verkar det som. En kompis till mig hade en inspektion för några år sedan. Hon har knappt 2.20 i takhöjd, vilket de inte ens nämnde. Däremot mätte de boxväggar och ena boxen hade en vägg som var 2.98 i stället för 3 m. Hon fick inte ställa en häst över 1.70 i den boxen pga det. Vart är logiken i det resonemanget??

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 067
Senast: tuaphua
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 684
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
1 023
Senast: Bison
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 975
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka