Hästar eller barn?...

N

NKA

Fick idag reda på att jag är gravid i 7 veckan, väldigt oväntat och inte det minsta planerat. Blev självklart glad på ett sätt men ändå väldigt fundersam, är det rätt tid osv. Jag och min man (tävlar hoppning på hög nivå) har precis flyttat tillbaka till Sverige och byggt våran dröm anläggning, både två tävlar på hög nivå, mycket tävlingsdagar och speciellt i Tyskland och Holland. Är det läge för en bebis nu?

För många hade ju barn varit en självklarhet och många hade låtit hästarna vänta, men det funkar ju inte så i den här sporten. Hur hade ni tänkt? Det handlar om pengar, sponsring m.m.

Berättade för min man nu på kvällen, han reagerade på det sättet att han pussa mig i pannan och gick ut i stallet och red … jaha? Nu sitter jag är utan någon som helst aning…

Hur hade ni gjort? Tänkt?

Hjälp…

Sv: Hästar eller barn?...

Oj... dum respons från din man!
En sådan nyhet behöver, oavsett om han vill ha barn eller inte, tid att pratas om.

Ok om han blev ställd, men då får han säga att oj det kom som en överaskning... Kan vi prata om det här när jag fått tänka ett tag?

Kan inte svara på vad som är rätt...

Vill du ha barnet, det är väll första frågan.
Andra frågan är om du är beredd att göra de uppoffringar som krävs när man skaffar barn? (jag är det tex inte, och jag har inte hästar som heltidsyrke).
Tredje frågan är ju, vad vill din man?

Han är överraskad och chockad, ta det lugnt och andas en stund och prata om det när han kommer in igen. :) Bara ni tillsammans kan avgöra om det är rätt tidpunkt eller inte.

Jag tror att ska man fundera för mycket kommer aldrig "rätt" tidpunkt. Men visst, det kan ju vara mer eller mindre fel och rätt.

Men det finns många hoppryttare som lyckas alldeles utmärkt att kombinera tävlandet och barn. Visst måste det bli ett uppehåll på ett antal månader, men vad är några månader i ett liv?

Med hjälp av barnflicka/au pair kan ni säkert lösa resten. Men det får ni ju diskutera när han också smält tanken. Du har ju lite försprång på att veta;)

Han blev nog rätt chockad, låt saken bero över natten om det går och sätt er ner och prata ut om det imorgon. Det är inget ni måste bestämma idag, prata med varandra och tänk igenom det noga om ni vill ha barn nu eller inte. Det mesta går ordna ifall ni bestämmer er för att behålla barnet så att du kan fortsätta att tävla på samma nivå.

Både och? :) Naturligtvis kommer det inte gå att fortsätta exakt som innan under hela graviditeten och efter, av helt naturliga skäl. Sedan blir det lite mer planering som gäller, men lägga ner ridningen eller dumpa barnet behöver ni ju inte göra, ni kan anlita en mormor/farmor/barnflicka! Jag har alltid trott att en familj mår bäst av att inte hela världen stannar när man får barn, och att allt kretsar kring barnet. Däremot när barnet blir lite större, börjar skolan och får kompisar, då sitter man nog mera "fast".

Lycka till hur ni än bestämmer er för att göra!

Som någon skrev...när är det rätt tidpunkt för barn? Vill man inte ha barn finns alltid en ursäkt att skylla på, vill man ha barn är man villig att se lösningar.

Så ni ska nog utgå ifrån om ni verkligen vill ha barn - kommer ni fram till att ni vill så löser det praktiska sig. Och vem vet, ni kanske får andra värderingar när ni blivit föräldrar. Det som nu känns som det viktigaste i världen plötsligt kommer helt naturligt på andra plats. Dessutom är ingenting för evigt. Barn växer upp och världen är full av hästar.

Jag ska inte sticka under stol med att ett barn förändrar livet totalt, därmed inte sagt att det är till det negativa. Men det är samma sak för alla som blir föräldrar oavsett vilket jobb man har.
Anledningen till att man tvekar inför ett så här stort beslut är ju ofta ovissheten - att man inte vet vad som kommer att hända eller hur det kommer att bli. Man är lite rädd för det okända.

Frågan är inte NÄR ni vill ha barn utan OM ni vill ha barn. Barn är en fantastisk gåva, som gör livet rikt men också förvandlar det till ett kaos. Ett kaos som går att organisera, så länge man har viljan! Man ska bara inte tänka att "vi vill ha barn, men senare". "Rätt" tillfälle till barn kommer aldrig och om man skjuter på det är risken stor att den dag man beställer en bebis blir det ingen. De kommer tyvärr inte alltid på beställning.

Så tänk till och om ni är beredda att ta emot gåvan ni fått oplanerat kommer ni självklart att klara av det och inte behöva ge upp karriären, även om det blir en bromsning i några månader. En bebis går att ta med överallt, är inte låst till skolor och sånt, kan sova i sin barnvagn i alla miljöer.

Lycka till och hoppas att ni beslutar er för att satsa på det bästa i båda världarna!

Precis som många andra redan skrivit så finns det egentligen vare sig rätt eller fel och hur vet man att tiden är för eller emot en bebbis... Livet förändras vid ett barns nedkomst, men livet i sig är ju inte statiskt, det förändrar ju sig hela tiden...

Du kan ju fortfarande under graviditet vara närvarande, delaktig och engagerad fast på ett nytt vis... sen när den lille kommit har du fortfarande möjligheten att komma tillbaka i sadeln och tävlingarna...

Låt er bägge smälta nyheten, känn efter, samtala och sutta på iden, då, någonstans kommer ni efter vägen hitta erat svar...

Kram...

Det jobbigaste med barn är att man inte kan rida sammtidigt eller göra saker sammtidigt utan en måste vara med barnet hela tiden. Det bör du och din sambo prata om. Man får dela upp tiden.
Men sen är barn även en lycka många inte får uppleva och om du gör abort så vet man aldrig i fall det funkar nästa gång.
Du får tänka igenom så du inte ångrar dej om du gör abort att du tänker om 3 år att du hade haft en treåring nu mm.

Jag tror aldrig att man kan ångra sej om man väljer att få barnet. De är så underbara även om de kräver tid. Fast det är lite frustrerande att man inte är fri att göra som man vill. Men det är inte så många år av hela sitt liv..
Det klart pappan måste vilja också så du inte blir själv.. Hade inte viljat vara själv, men jag hade aldrig inte viljat ha min dotter om min sambo lämna mej heller.
Familjen är alltid viktigast för mej.. Min egna. Vill inte sitta själv på julafton när jag är 50 år..

eftersom jag inte vill ha barn är svarwt väldigt enkelt för mig.

Lycka till vad du än bestämmer dig för :)

Tack för alla svar!

Han kom ju tillslut in i alla fall, men jag hade redan gått och lagt mig men han väckte mig och viska att: klart vi ska ha barn, vi ska ha bebis älskling. Så ja vi ska ha barn:D

Vi har pratat ut om allt nu också, kommer blir lite tufft eftersom vi tävlar i olika grenar och oftast är det olika ställen men vi får fixa det. Barnet är beräknat i dec och då är ligger mitt tävlande ändå lite på vilande. Får väll vara hemma och ta hand om allt när han åker o tävlar osv.

Men det känns rätt så bra nu, faktiskt hehe:)

Tack igen!

Grattis,, vilken härlig sambo..... Säker på att ni aldrig kommer ångra er och som sagt vintern och hösten är bäst tänkte skriva det. Min dotter kom 27 dec. På höst/vinter är det skit samma om man inte kan rida. Nu är jag gravid igen och sitter inne och kan inte rida nu. Blir galen!! Ska ha om några veckor....
Så det blev rätt period... Om vi någon gång ska ha fler barn kommer jag försöka vara gravid på höst/vintern och inget annat..
Nu tävlar inte jag mne det är jobbigt i vilket fall. Missa härliga våren och allt...

Tack för alla svar!

Han kom ju tillslut in i alla fall, men jag hade redan gått och lagt mig men han väckte mig och viska att: klart vi ska ha barn, vi ska ha bebis älskling. Så ja vi ska ha barn:D

Vi har pratat ut om allt nu också, kommer blir lite tufft eftersom vi tävlar i olika grenar och oftast är det olika ställen men vi får fixa det. Barnet är beräknat i dec och då är ligger mitt tävlande ändå lite på vilande. Får väll vara hemma och ta hand om allt när han åker o tävlar osv.

Men det känns rätt så bra nu, faktiskt hehe:)

Tack igen!
Det finns olika saker som tar plats under olika perioder av livet. När man är liten är det kompisarna och skolan, när man blir vuxen är det jobbet och/eller hobbyn, hemmet mm. En del av livet hör barnen till (om man vill/kan få barn). Det betyder ju inte att man totalt måste lägga av med allt annat man håller på med och endast vara mamma. Det går utmärkt att bedriva verksamhet och ha barn samtidigt. Det är mycket slit och mycket att hålla reda på samtidigt, men det är trots allt bara under en period. Om ett par år går barnet på dagis (troligtvis/förhoppningsvis) därefter är det skolan som gäller.

När bebbe kommer i december kommer du bara att skratta åt att du över huvud taget oroade dig om rätt tid osv. Det löser sig alltid!

Jag vet många familjer som tävlar på elitnivå och vad jag vet så fungerar det bra för dom t ex Malin Baryard som har två små barn och som nästan direkt efter att hon fått sina barn hoppade upp i sadeln och red. Har ni familj i Sverige som kan hjälpa er med barnpassning? Kanske kan en hästskötare även ta hand om barnet mellan tävlingsklasserna?

Kom ihåg att oavsett vad pappan till barnet tycker så är det du som bestämmer i slutändan. Det är din kropp och det är du som bestämmer om du/ni ska behålla barnet eller inte.

Jag blev själv gravid för ungefär ett halvår sedan och både jag och min sambo gick i chock i över en månad, visste inte om vi skulle skratta eller gråta och tusen tankar flög genom huvudet men nu har allting lagt sig och nu väntar vi bara med spänning på att det lilla knytet ska komma till världen.

Du lägger inte din karriär på hyllan för all framtid bara för att du får ett barn. Du kan rida en bra bit in i din graviditet och när man känner sig redo efter förlossningen så är det ju bara till att hoppa upp i sadeln igen. Det handlar med andra ord om ett par månaders frånvaro från tävlingsbiten. Om du kan tänka dig att avstå från att tävla under ett par månader och gärna vill behålla barnet, kör på! Ett barn förgyller tillvaron.. man kan inte bara ha hästarna som bebisar i all tid och evighet! ;)

Jag antar att eftersom att ni håller på att bygga anläggning, så kommer ni att ha arbetet hemma så att säga!? Då är det väl perfekt att dela på föräldraledigheten och båda kan vara hemma och hjälpas åt med både hästar och barn? Visst, tävlingarna kan väl bli lite häktiska om båda ska tävla på samma tävlingar och dagar, men det går säkert att lösa på något sätt.
Vill ni ha barnet så tycker jag att ni ska tuta och köra :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 112
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur