Hästar som gnager på stolparna..

Heulwen

Trådstartare
Vad göra? Min häst går med 4 andra hästar i en stor hage men som inte har så mycket träd annat än en liten dunge i ena hörnet.
Hur som helst så är det någon/några som ständigt står och gnager på stolparna.
Tjära har prövat att strykas på och det fungerade inte. Även någon sorts blandning av vitlök och peppar. :crazy:
Nu ska vi lägga ut halm också så de har något att tugga på men finns det något mer vi kan göra?
Någon mirakelblandning att stryka på stolparna?

Tacksam för tips! :bow:

/Heulwen

Sv: Hästar som gnager på stolparna..

Klassiskt tips är väl att antingen såga ner något av träden i hagen eller kasta in några små aspar eller granar så att de får smakliga alternativ att gnaga på

Prova att spraya på ättika, brukar fungera bra (men regnar ju bort fort:crazy: ).

Jag hade på nån anitbitt spray på stolparna i hagen. Skitstarkt, knappt man kunde andas när man sprayade på det, efter det biter han ingenstans. Varisig i hagen eller ngn annanstans:)

Du minns möjligen inte namnet?

/snurpe, också med en sönderbitare

Det brukar fungera bra att penselmåla stolparna med diesel eller tjära... att måla med diesel kan klassas som miljöbrott så tala tyst om det, men det funkar.

Eltråd från toppen till nästan marknivå på de stolpar de tuggar på. Har funkat bra här, jag har alltså inte "trådat" alla hagens stolpar utan bara de tuggade och det räckte faktiskt.

Trådkapning, men hur får man bort tjäran från hästarna sen? :angel: Jag har nämligen ett par hästar i hagen med tjärfläckar lite här och där och mest i pannan. :crazy:

*kl*

Tack för tipsen allihopa.

Olympus: Var köpte du denna spray ifrån?

Jag hade på nån anitbitt spray på stolparna i hagen. Skitstarkt, knappt man kunde andas när man sprayade på det, efter det biter han ingenstans. Varisig i hagen eller ngn annanstans:)

Tror att sprayen heter Tvi, det är en pepparspray som är otroligt bra, funkar även till hundar.
Köpte våran för många år sen i vanlig hästsportbutik, har tittat efter den på senare år men inte hittat den. Är väl kanske som med allt annat som fungerar bra, det förbjuds.

Om någon vet var man kan få tag i denna spray så hör gärna av er.

Kan det varit den här?

DR8485.jpg

Lincoln anti-bit spray.
Flaska med pump. Perfekt att spraya på täcke mm. 240 ml.

Hittade den här också:

http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=4839&SectionId=2691

puttar lite då jag oxå är i stort behov av tips för detta problem.
Halm har de i fri tillgång utöver hö, men de äter ändå på stolparna. Häromdagen var en stolpe av.Lite svårt att få ner en ny nu i tjälen.

Liknande trådar

Hästvård Ponnyn har inte rört stolparna i hagen på över ett år, eller typ smakat på någon, men gnagt lite på sitt hus, normalt i mina ögon. På... 2
Svar
31
· Visningar
2 226
Senast: Unafraid
·
Hästvård Har en liten fundering kring min häst. Ett kallblod, pigg och kry och alltid matglad, har aldrig lämnat ett strå i hela sitt liv...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Dandylinn
·
Hästhantering Inget nytt fenomen, jag vet, men mina hästar gör mig olycklig just nu för de fullständigt maler ner allt i sin omgivning och jag undrar...
Svar
1
· Visningar
1 010
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka