Hästars beteende, etologi

Bukefalos 30 år!

SkorpSmulan

Trådstartare
Min medryttare frågade mig idag på bra litteratur om hästars beteende - etologi.
Samt inlärning/träning ut ett etologiskt perspektiv.
Jag hade tyvärr inget bra svar, kanske någon kan hjälpa mig/oss.
Fysisk litteratur eller online.

Equine Behaviour av Mills mfl? Om engelska är ok är utbudet ganska stort men jag har lite dålig koll på vilka fler böcker som är bra. Om man letar på hundsidan finns det mycket om inlärningsteori, även gratisinfo på nätet :)

Hittade ”Knowing your horse - a guide to equine learning, training and behaviour” vid snabb googling, verkar stämma med vad ni vill ha. Har inte läst själv dock. Finns att hämta gratis via vetbooks.ir, man måste ha 7-zip eller liknande program (också gratis) för att packa upp filen bara.

Den här är bra!

language-signs-and-calming-signals-of-horses.webp

Equine Behaviour av Mills mfl? Om engelska är ok är utbudet ganska stort men jag har lite dålig koll på vilka fler böcker som är bra. Om man letar på hundsidan finns det mycket om inlärningsteori, även gratisinfo på nätet :)

Hittade ”Knowing your horse - a guide to equine learning, training and behaviour” vid snabb googling, verkar stämma med vad ni vill ha. Har inte läst själv dock. Finns att hämta gratis via vetbooks.ir, man måste ha 7-zip eller liknande program (också gratis) för att packa upp filen bara.
Vi började prata om hundar och där har jag också lite koll på forskning iallafall och vem man ska lyssna på.
Men på hästsidan kändes det på rak arm mycket svårare.
Tack för tips, ska kolla 🙂

Om engelskan är ok kan jag rekommendera podcasten Horse, First för tankeställare och paradigmskifte. Det är dock inte direkta träningsinstruktioner utan snarare filosofi.

Vet inte om du fortfarande letar efter material men jag har lyssnat halvvägs på ljudboken av "Horse Brain, Human Brain: The Neuroscience of Horsemanship" av Janet L. Jones, doktorexamen i kognitionsvetenskap. Hon utforskar delvis hur hästens sinnen, som lukt, hörsel, syn ect. och hjärnfunktion kan påvärka deras beteenden och hur det kan hjälpa med hästträninig och välmående för hästen. Väldigt intressant sålänge. :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp 2026
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka