Hästblöja

HotrodKitten

Trådstartare
Såg på Equipages facebooksida att de hittat en "hästblöja" på internet.Närmare bestämt en sån här:
47265_365248900226957_4446702_n_50782fede087c34d3ec04144.jpg

Jag har aldrig förr hört talas om den, men läser man i kommentarerna är den tydligen ganska vanlig i USA (någon som blir förvånad?) Bla så går galopphästar med denna på sig i runt fem dagar för att skötarna ska kunna testa urin och avföring och på så sätt ha stenkoll på sina hästar.
Men jag misstänker starkt att det inte är enda användningen för den..

Är det någon av er som har hört/sett denna förut? I vilket sammanhang? Finns det folk i Sverige som använder den eller är det bara i Amerikat?

Sv: Hästblöja

Jag har sett den. Inget konstigt alls i olika foderförsök och även vissa medicintester. Hur ska man annars veta vad som utsöndras med urin och bajs?

Det ser ju inte ut att vara den smidigaste mackapären att ta av och på, och hästarna lär inte kunna träna med den på, så jag tror nog att de flesta väljer att mocka traditionellt allt som oftast.

Säger såhär ang all annan användning än tillfälliga tester och undersökningar :

:rofl: :rofl:

Min häst hade klätt av sig den dära på 3 röda..och i träning har jag svårt att se hur man praktiskt skulle kunna använda den, går hästen ens framåt med den på?

Jag hoppas då ingen använder den för att slippa mocka..

Om någon använder den för att slippa mocka (annat en i något enstaka undantag) så kan man nog betvivla intelligensen. Att mocka lär vara en barnlek i förhållande till att byta blöja och tvätta den.

Jag har hört talas om den i samband med vetenskapliga studier etc, där den används för att samla in träck och urin. Jag visste dock inte att den säljs i shoppar och liknande (?), till privatpersoner.

Vid försök och sånt, ja, det är klart! :idea:

Någon kommenterade på facebook att den brukade användas i skrittmaskiner.. Antagligen för att slippa mocka då. Men det måste ju vara ännu mer tidskrävande att sätta på den där än att mocka i skrittmaskinen??

Och jag undrar hur det blir om hästen lägger sig ner..?

Har sett de på körhästarna i New York. Har de troligen för att inte skräpa ner när de kör turister runt Central Park.

Jag kommenterade att det använda nått liknade i VATTEN skittmaskiner/skrittband för att det inte ska komma bajs i vattnet för vattnet cirkulerar och är det då bajs i så blir det stopp

Kl
Som flera skrivit, jag fattar att man använder den för att testa urin och avföring..
Men jag kan inte sluta skratta! :o jösses vilket meckande att ta på/av och att tvätta :eek:

Jag kommer ihåg att jag såg en sån där på bild genom nåt man fick genom typ Pollux eller nåt för säkert minst 15 år sen.. ser hemskt obekväm ut och knappast praktisk.. :S

man kan tex. ta olika viktiga hormoner från dräktiga ston, genom urin uppsamling med den där. inte så ovanligt som man tror....

En sån borde jag klä på min ena häst som allt som oftast kissar i stallgången. Hon är nog den enda i hela stallet som gör det och hingstarna blir tookiga :o Jag tvättar bort så gott det går men ja, luktsinnet finns ju hos de där grabbiga små ändå.

Kl

Jag såg också sån där i nån hästtidning för herrans massa år sen. Tror de handlade om att ridande poliser skulle ha de på hästarna så de inte skita ner..:S

Ja, det måste ju vara smidigt med sånt på typ körhästar och ridhästar i städer. Men den är SÅ ful! Och först trodde jag att den var till för att hålla fast något annat.. haha :)

Detta var bland det dummaste jag sett...

OKEJ om det skulle vara i medicinskt syfte men annars bara KORKAT!! och tecken på ren lathet..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skrotvärde bil
  • Att lämna i smyg
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka