Hästböcker genom tiderna

Åh vilken tråd :love: Jag ÄLSKADE att läsa när jag var barn/växte upp, och hästböcker gick förstås på löpande band här :D

Pia Hagmars böcker om Klara älskade jag. Jag hade alla, men tyvärr fick jag nåt infall och storstädade bort dem och sålde för nån hundring :o Ångrar det fortfarande!
Men jag hade storytel förra sommaren, och då hittade jag dem där och läste igenom serien igen. Lite skämskudde ibland men supermysig!

En annan favoritserie var den om Robot. Kommer tyvärr inte ihåg lika mycket om den, kanske för att jag inte hade böckerna utan "bara" lånade på biblioteket och därmed inte läste dem typ varje månad ;) Men jag har för mig att det var med de böckerna jag började få upp ögonen för det där med pojkar och kärlek :D Väldigt spännande och bra böcker minns jag. Tror det var Lin Hallberg som skrev dem, men kan inte hitta nåt om dem på wikipedia?
På tal om Lin Hallberg - böckerna om Sigge och Sam :love: Jag var "för gammal" för dem när jag upptäckte dem, men älskade dem ändå.

På tal om böcker om små ponnyer så måste även Moffe nämnas! Skrivna av Gunilla Linn Persson, HELT underbara böcker om en liten shettis och hans kompisar på nån ridskola. Måste nästan springa iväg till ett bibliotek och låna hem dem direkt känner jag :D

Och apropå böcker om hästar som funnits/finns på riktigt så gillade jag även Gunilla Woldes böcker om Twiggy. Men när jag hittade en av dem förra sommaren när jag låg på sjukhus var jag inte alls lika imponerad som när jag var typ 12 :o

Jag lusläste också Ulla Ståhlbergs böcker om Amanda som började på ridskola, det var typ en blandning av skönlitteratur och fakta minns jag.

Tror jag läste alla/nästan alla böcker om Britta och Silver av Lisbeth Pahnke också. Det var mycket konstigt i dem minns jag :D Alltså, inte KONSTIGT egentligen, men konstigt för någon som inte var med på "den tiden". Av dem kommer jag mest ihåg vilken drömponny Silver var (blev) och att Britta blev så VUXEN :eek::D

Var såklart medlem i Pollux också och läste allt som kom därifrån, men jag minns inte att nån serie var någon storfavorit direkt. Hade några äldre böcker därifrån också, och jag tror jag gillade dem mer än de "nya".

Jag måste gå och rota i flyttlådorna i garaget där alla gamla böcker står, tror jag. Och biblioteket! Känns som det är massor jag glömt nu :love:
 
[...]
Jag lusläste också Ulla Ståhlbergs böcker om Amanda som började på ridskola, det var typ en blandning av skönlitteratur och fakta minns jag. [...]

Nu drog jag mig till minnes en bok av Ulla Ståhlberg, den måste ha varit från 60-talet och handlade om ett stallgäng vid en ridskola som var med och ordnade en show. Den hette Ryttargalan. Jag gillade den för att det var ridskolemiljö, som jag ju kände igen mig i.
 
Nu minns jag att jag även tyckte om Marie-Louise Rudolfssons böcker om Maria och Blå Prinsen! Bland annat älskade jag originalutgåvans omslagsteckningar av Ola Ericson (som sen tecknade serien Broknäsflickorna :heart ). Marie-Louise skrev också tre (?) små små pocketböcker om sig själv, dottern Maria och hur de köpte häst tillsammans. "Vi köper en häst", "Vi och vår häst" och så en till, där hon köpte en hingst från Ryssland, en häst som sen visade sig ha ringkota och fick tas bort. Marie-Louise var redaktör på tidningen Ponny-Bilderna, där Mulle föddes, och jag minns att jag vid 15 års ålder fick hälsa på dem i Stockholm och rida Marias fullblod Goo xx. Jag red som en kratta och det var lite genant.....
 
Åååååh... jag läste nog ALLT i hästboksväg som jag kom över!

Särskilt minns jag/gillade jag
Svarta hingsten-böckerna, minns särskilt den om Argbiggan....
Silverörnens ridskola
Jill

De svenska som jag gillade bäst var Nan Ingers böcker om Piglet och böckerna om Britta och Silver.
 
Jag har läst den. När jag gick på mellanstadiet hade vi ett väldigt bra skolbibliotek med typ allt som fanns i Wahlströms serie av lite större böcker (inte de med röda och gröna ryggar i pocket-format) med inriktning på djur. De flesta var gamla och i större format än de i samma serie som såldes i bokhandeln då. Bland dessa fanns Borina. Jag googlade titeln nu. Den är skriven av Marguerite Henry som även skrev bl a Misty-serien, Gyllene Svarten och Sham - vindens konung. Borina var inte en av mina favoriter.

Om jag går vidare till vad jag själv har läst så är det nog det mesta som fanns tillgängligt från 1974 (då jag lärde mig läsa) och 6-7 år framåt. Vissa har fastnat mer i minnet än andra:

Windy-serien av Elyne Mitchell - var den stora favoriten när jag var yngre. Jag gillade att hästarna fungerade som människor och pratade med varandra.

Vildrussen av M-L Rudolfsson - jag gillade ju Vitnos och första gången tyckte jag Vildrussen var rätt läskig. Senare när jag blev lite äldre uppskattade jag den mer och ännu mer när jag insåg att hästarna i den funnits i verkligheten. Tror att den var en av grundstenarna i mitt intresse för både hästens kulturhistoria och stamtavlor. Annars var jag inget fan av den författaren som annars var några av mina bästa vänners favorit. Jag läste allt, men jag tyckte inte att vare sig Maria och Blå Prinsen-serien eller Pysen-serien var speciellt bra.

Svarta hingsten - som jag läste om några delar som vuxen och konstaterade att de höll förvånansvärt bra.

Britta och Silver - måste vara (bland?) de bästa hästböcker som skrivits på svenska för min generation. (Vad som kommit efter har jag ingen aning om.)

Allt av Nan Inger - ok, Britta har lite konkurrens. Allt är ju bra, men jag tror favoriten var Piglet Ek, var god rid!

Silverörnens ridskola-serien av Primrose Cumming - en jättefavorit, framför allt för det humoristiska sättet de är skrivna på.

Jill-serien av Ruby Ferguson - jag gillade engelska hästböcker, för jag fick inblick i en ganska okänd och annorlunda värld. Och Jill är väl ett typexempel på det. Även dessa böcker var skrivna med viss humor som jag tyckte saknades i många svenska hästböcker.

Black Beauty av Anna Sewell - är ju inte en barnbok egentligen och det märks när man läser den oredigerade versionen. Det är kanske inte så känt, men det är faktisk en ikonisk roman som dels var en av de första (jag tror den första, men jag orkar inte kolla källor) där ett djur är huvudperson och har försetts med mänskliga känslor mm, dels bidrog starkt i debatten som skapade den engelska djurskyddslagen.

Flambards-serien av K.M. Peyton - kom lite senare i livet. Jag läste dem på engelska när jag gick i gymnasiet. Jag har aldrig läst om dem men inser nu att det skulle jag verkligen vilja göra. Numera är jag allmänt intresserad av den tidsperioden, något jag inte var då.
Läs om flambards!
 
Jag har läst den. När jag gick på mellanstadiet hade vi ett väldigt bra skolbibliotek med typ allt som fanns i Wahlströms serie av lite större böcker (inte de med röda och gröna ryggar i pocket-format) med inriktning på djur. De flesta var gamla och i större format än de i samma serie som såldes i bokhandeln då. Bland dessa fanns Borina. Jag googlade titeln nu. Den är skriven av Marguerite Henry som även skrev bl a Misty-serien, Gyllene Svarten och Sham - vindens konung. Borina var inte en av mina favoriter.

Om jag går vidare till vad jag själv har läst så är det nog det mesta som fanns tillgängligt från 1974 (då jag lärde mig läsa) och 6-7 år framåt. Vissa har fastnat mer i minnet än andra:

Windy-serien av Elyne Mitchell - var den stora favoriten när jag var yngre. Jag gillade att hästarna fungerade som människor och pratade med varandra.

Vildrussen av M-L Rudolfsson - jag gillade ju Vitnos och första gången tyckte jag Vildrussen var rätt läskig. Senare när jag blev lite äldre uppskattade jag den mer och ännu mer när jag insåg att hästarna i den funnits i verkligheten. Tror att den var en av grundstenarna i mitt intresse för både hästens kulturhistoria och stamtavlor. Annars var jag inget fan av den författaren som annars var några av mina bästa vänners favorit. Jag läste allt, men jag tyckte inte att vare sig Maria och Blå Prinsen-serien eller Pysen-serien var speciellt bra.

Svarta hingsten - som jag läste om några delar som vuxen och konstaterade att de höll förvånansvärt bra.

Britta och Silver - måste vara (bland?) de bästa hästböcker som skrivits på svenska för min generation. (Vad som kommit efter har jag ingen aning om.)

Allt av Nan Inger - ok, Britta har lite konkurrens. Allt är ju bra, men jag tror favoriten var Piglet Ek, var god rid!

Silverörnens ridskola-serien av Primrose Cumming - en jättefavorit, framför allt för det humoristiska sättet de är skrivna på.

Jill-serien av Ruby Ferguson - jag gillade engelska hästböcker, för jag fick inblick i en ganska okänd och annorlunda värld. Och Jill är väl ett typexempel på det. Även dessa böcker var skrivna med viss humor som jag tyckte saknades i många svenska hästböcker.

Black Beauty av Anna Sewell - är ju inte en barnbok egentligen och det märks när man läser den oredigerade versionen. Det är kanske inte så känt, men det är faktisk en ikonisk roman som dels var en av de första (jag tror den första, men jag orkar inte kolla källor) där ett djur är huvudperson och har försetts med mänskliga känslor mm, dels bidrog starkt i debatten som skapade den engelska djurskyddslagen.

Flambards-serien av K.M. Peyton - kom lite senare i livet. Jag läste dem på engelska när jag gick i gymnasiet. Jag har aldrig läst om dem men inser nu att det skulle jag verkligen vilja göra. Numera är jag allmänt intresserad av den tidsperioden, något jag inte var då.
Åh shit!
Jag insåg precis att jag hade ett sjuårigt förhållande med en kille som Will. Han var tyst och hade alltid olja under naglarna...
 
Utöver de ni alla har nämnt så älskade jag Wahlströms Ponnyklubbs årsböcker! Hade ett gäng som barn och haf som vuxen samlat ihop så jag saknar bara 1-2 st :up: alla Fias äventyr var ju superspännande! :heart
 
Förutom Britta och Silver, Lotte, Annika, Jill, allt av Nan Inger mm så var Gunilla Woldes böcker om hennes hästar Twiggy och Contessa stora favoriter. Dom skulle jag gärna läsa om men jag måste ha tappat bort dem i nån flytt.
 
Det är en bok jag lånade på bibblan och aldrig hann läsa klart som jag aldrig kunnat släppa, och jag kan inte minnas vad den hette :rage:
Handlade om vildhästar minns jag, var skriven ur typ hästperspektiv och det var någon vit hingst man följde när han försökte försvara sin flock och hävda sig mot massa andra hingstar med flockar. Hjälp Någon? :p
Böckerna om Windy ledarhingsten av Elyne Mitchell?
 
Även jag hade pollux prenumeration och har läst maaassaaa hästböcker :D. Jag gillade mest de som var mystiska/lite skräckiga. Sedan lånade jag mycket på bibblan.
Det är en bok jag lånade på bibblan och aldrig hann läsa klart som jag aldrig kunnat släppa, och jag kan inte minnas vad den hette :rage:
Handlade om vildhästar minns jag, var skriven ur typ hästperspektiv och det var någon vit hingst man följde när han försökte försvara sin flock och hävda sig mot massa andra hingstar med flockar. Hjälp Någon? :p

Det kan ha varit någon av Åskmålnet böckerna av Mary O´Hara, de var en fortsättning på Min vän Flicka och några till om jag minns rätt.
 
Utöver de ni alla har nämnt så älskade jag Wahlströms Ponnyklubbs årsböcker! Hade ett gäng som barn och haf som vuxen samlat ihop så jag saknar bara 1-2 st :up: alla Fias äventyr var ju superspännande! :heart
Åhh!!! Jag med!!! "På den tiden" var ju dessutom utbudet av hästtidningar, hästposters, etc etc mycket mindre, så det var rena julafton när Ponnyexpressen dök upp ur brevlådan. Liksom årsböckerna!!! Och Ponnykartan!!! Ojojoj.......
 
Åhh!!! Jag med!!! "På den tiden" var ju dessutom utbudet av hästtidningar, hästposters, etc etc mycket mindre, så det var rena julafton när Ponnyexpressen dök upp ur brevlådan. Liksom årsböckerna!!! Och Ponnykartan!!! Ojojoj.......
Jag ärvde större delen av böckerna av en äldre kusin så det andra fanns inte med. De skickades ju inte ut längre när jag var gammal nog för det. :down:
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 143
Senast: hollypolly
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
9 998
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp