Hästen behöver få springa – annars försvagas skelettet

Det är ingen bra idé att packa in hästen i bomull om du vill att den ska hålla på lång sikt. Det har en amerikansk forskare kommit fram till genom att jämföra hur hästens benmassa och benstyrka påverkas av att stå på box respektive att gå i hage.

Det är ingen bra idé att packa in hästen i bomull om du vill att den ska hålla på lång sikt. Det har en amerikansk forskare kommit fram till genom att jämföra hur hästens benmassa och benstyrka påverkas av att stå på box respektive att gå i hage.
Kanske därför många pre hästar är skräp som importeras hit då övervägande står enbart på box.

Det här lärde man sig ju på ridlärarutbildningarna redan någon gång på "stenåldern". Vad hände med hästkunnandet mellan då och idag liksom 🤔

Med tanke på hur det ser ut på många stall idag, med små rutor till hagar, så tror jag nog det är bra att det kommer ut.
jag gjorde förövrigt praktik i ett dressyrstall 1995/96 nångång, en då känd tränare/visare. Han hade alla sina på box, eftersom "de byggde muskler i vila".

Undrar hur många av de som har sina hästar i små rutor som höll på med hästar på typ 80-talet, när (vad jag upplever) fler hade sina hästar ute i flock i flera hagar. Och oftast utan täcken dessutom.

Med tanke på hur det ser ut på många stall idag, med små rutor till hagar, så tror jag nog det är bra att det kommer ut.
jag gjorde förövrigt praktik i ett dressyrstall 1995/96 nångång, en då känd tränare/visare. Han hade alla sina på box, eftersom "de byggde muskler i vila".

Undrar hur många av de som har sina hästar i små rutor som höll på med hästar på typ 80-talet, när (vad jag upplever) fler hade sina hästar ute i flock i flera hagar. Och oftast utan täcken dessutom.
Fast på ett sätt stämmer det ju, en muskel bryts ner under träning och byggs upp vid vila. Det är ju vad ”vila” kan tolkas som, det behöver inte vara vila som stillhet i en box utan vila när hästen spankulerar i sin hage.

Fast på ett sätt stämmer det ju, en muskel bryts ner under träning och byggs upp vid vila. Det är ju vad ”vila” kan tolkas som, det behöver inte vara vila som stillhet i en box utan vila när hästen spankulerar i sin hage.

Här trodde man uppenbarligen att totalt stillastående var det som gällde.

Men..måste sådant verkligen forskas på..är ju ingenting direkt nytt att ingen blir starkare och hållbarare genom att stå still.
Jag tror att ett problem är att om man inte kontinuerligt presenterar underbyggd fakta så glider folks "kunskap" snabbt iväg i helt andra riktningar, dvs man måste underhålla den allmänna kunskapen för att annan skit inte ska slå rot och börja sprida sig. Den vanliga hästägaren har ju inga möjligheter att själv forska på sånt och har ju i allmänhet bara möjlighet att följa ett begränsat antal hästar under sina verksamma år som hästmänniska. Då blir det lätt att man lyssnar på det som andra hästmänniskor i samma stall säger, man lyssnar på sin tränare, man kollar på elitryttare, stora tränare osv och antar att det de gör är rätt.

Det värsta är ju att många ponnyungar och ungdomar vill att deras hästar ska stå i små grusrutor så dom inte blir leriga O_o
Måste faktiskt protestera lite, står i ett inackorderingsstall med majoriteten ungdomar och hos oss är det är bara vuxna som ställer sina hästar i grusrutor och/eller har täcke på även om det är för varmt (men lerigt...) för att de inte orkar borsta😬

Det värsta är ju att många ponnyungar och ungdomar vill att deras hästar ska stå i små grusrutor så dom inte blir leriga O_o
ja så har jag det i mitt stall med. Men det finns inga grusrutor men då lägger man ju på täcken vid 20 grader o sol. Gärna 200 g täcke för det blir "kyligare på kvällen". Blir det sen 30 grader så ska hästarna duschas för borsta orkar man inte och för att torka lägger man såklart på täcke...

ja så har jag det i mitt stall med. Men det finns inga grusrutor men då lägger man ju på täcken vid 20 grader o sol. Gärna 200 g täcke för det blir "kyligare på kvällen". Blir det sen 30 grader så ska hästarna duschas för borsta orkar man inte och för att torka lägger man såklart på täcke...
Detta låter oerhört märkligt och inget jag minns att jag stött på. I de fall då man velat ha täcke på hästen (oavsett väder) har det varit pga tävling eller vuxna med noll tid egentligen som tänker att de sparar tid på att slippa borsta.
Ingen ponnyunge jag stött på har vetat ha sin ponny i en liten ruta utan då har det varit föräldrarna som legat bakom detta.

Däremot säger väl artikeln att box/små hagar kan ha sina fördelar?
Står ju "Slutsatsen var att hästens kropp blev starkare, det vill säga muskler, senor och hjärta, medan skelettet blev svagare."
Så detta kan ju absolut folk då använda som ursäkt att fortsätta ha sina hästar på box/små hagar.

Står ju även "Hästen behöver få möjlighet att springa på egen hand, eller åtminstone under träning för att bevara och öka benmassan. Annars minskar den och skelettet försvagas.", så tror tyvärr denna artikeln inte kommer påverka dessa människor som tycker 16 timmar på box och 8 timmar i liten hage är vettig hästhållning.

Däremot säger väl artikeln att box/små hagar kan ha sina fördelar?
Står ju "Slutsatsen var att hästens kropp blev starkare, det vill säga muskler, senor och hjärta, medan skelettet blev svagare."
Detta stod i sammanhanget att när de börjat träna de olika grupperna lika men fortsatt uppstallning/lösdrift olika så blev kroppen starkare, även hos de på box men skelettet stärktes inte i denna grupp, trots träning. Det var ju inte slutsatsen att liten box/hage gjorde dom starkare.

Detta stod i sammanhanget att när de börjat träna de olika grupperna lika men fortsatt uppstallning/lösdrift olika så blev kroppen starkare, även hos de på box men skelettet stärktes inte i denna grupp, trots träning. Det var ju inte slutsatsen att liten box/hage gjorde dom starkare.
Står ju dock fortfarande "Hästen behöver få möjlighet att springa på egen hand, eller åtminstone under träning för att bevara och öka benmassan. Annars minskar den och skelettet försvagas.".

Så tror tyvärr inte denna forskning kommer få folk som har hästarna mycket på box och i små hagar att ändra sin syn på sin hästhållning. Dem kommer säga att deras hästar får springa under träning och sedan är allt bra enligt dem...

Box eller inte är nog inte det avgörande utan det är mängden rörelse, och en häst som går fritt på ett större bete rör sig normalt betydligt mer. Hur benstommen påverkas av motion är ganska väl undersökt inom humanmedicinen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 021
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
17 355
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?