Hästen gillar luftstoppad sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hästig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 452
Sv: Hästen gillar luftstoppad sadel

KL

Hur är det med luft och temperatur? luft ändrar sig ju om den är kall/varm/torr/fuktig. har själv en Wintec cair hoppsadel och jag kan tycka att den ligger olika, dock som bäst efter en stunds ridning( luften varm?).
kan oxå tycka att den är lite oformlig, framförallt framme under knävulstrena, som om det vore lite för mycket luft så det blir för hårt. Man kan ju tänka sig skillnaden mellan att sitta på en fotboll som är lite dåligt pumpad och en som är stenhårt pumpad. finns det nån "forskning" på hur högt lufttryck det ska va för att ge bästa stötdämpning/komfort?

Jag upplever att sadeln ligger som bäst efter en stunds ridning. Då har luften fördelat sig samt blivit något varmare. Det ska inte vara så stor skillnad mellan varmt och kallt och det är ju heller inga extrema temp. skillnader.

Det är just därför som jag aldrig skulle vilja ha cair -för de som jag känt på har varit så otroligt hårt pumpade.

Jag har aldrig märkt någon skillnad på luften i flair. Däremot har jag så löst pumpat så att man med lätthet kan stoppa in tummarna. Och det är just den mjukheten som hästen fullkommligt älskar :love:

Skulle jag pumpa stenhårt med luft tror jag att han tom skulle tycka sämre om det än ull. Så nej, jag skulle inte vilja ha cair.

Jag har inte alls upplevt samma sak som dig. De flesta nya sadlar med CAIR har varit ganska mjuka. Jag tror de gamla var väldigt hårt pumpade. Har för mig det när jag provred en wintec 04/05 nån gång.

Sen är det nog skillnad mellan en Wintec och en Bates sadel med Cair. En lädersadel är ju alltid följsammare och mjukare än en syntetsadel.

Ja det kan mkt väl stämma! Det är nog ett par år sedan jag kände på någon sist.

Min gammelpålle hade en väldigt problematisk rygg och den enda sadel han kunde ha var just en cairstoppad Caprilli. Trodde själv att flair skulle passa bättre just för att dom är så mjuka, men icke sa nicke, provade igenom hela sortimentet på M***ang. Pållen föredrog cair, kan inte svara på varför men han visade tydligt vad han tyckte.

Jo fast de jag kännt på har det inte varit så stor skillnad på heller.

Sagion Du får väl klämma igen ;)

Min wintec är köpt i januari i år, och den är hårt pumpad. Men det ska ju gå att släppa ut luft fram eller bak, men det kánske blir samma tryck endå..

Återupplivar halvgammal tråd. En tanke som slog mig är att de hästar som gillar luftstoppade adlar mer kanske gör det för att den ullstoppade de hade innan var för hårt stoppad? Min erfarenhet är att det är väldigt många som har för hårt stoppade sadlar.

Det kan nog vara en del i det hos vissa, men det stämmer inte hos mig iaf. Jag tror att min häst gillar luft så mycket just på grund av att hon ändrar ryggform ganska mycket beroende på gångart.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 959
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 864
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka