ika77
Trådstartare
Jag satt för ett litet tag sen och läste ett nummer av Hästmagazinet.
Fastnade i en artikel som handlade om just Säkerheten vid all hantering av hästar.
Tämkte då att det skulle ju vara ett intressant ämne att skapa en tråd om.
För det är ju nåt som berör alla som har kontakt med hästar oavsett vad man gör med hästen..
Det sträcker sig ju till både ridning, körning, skötsel och den dagliga hanteringen av hästar.
För en olycka händer ju så väldigt lätt. När man minst anar det..
För hur tuffa, kaxiga och våghalsiga vi än är så är säkerheten oerhört viktig för de flesta av oss.
Det finns ju så oerhört mycket man kan och bör tänka på:
* Använda hjälm när man rider
* Säkerhetsväst av god kvalite'
* Skor med klack på vid ridning
* Säkerhets-stigbyglar
* Använda sig av s.k "panik.knutar" vid uppbindning
* Gärna sko/stövel med stålhätta
* Panikhakar på grimskaftet
* Balsnören mellan grimma/grimskaft vid uppbindning
* Väl genomgångna remmar på sadel och träns
* Broddar om det är halka ute
* ALLTID rida på höger sida av vägen
Och det kanske viktigaste av allt är att se till att man har försett sin häst med
REFLEXER !!!!
En annan sak jag tycker är otroligt viktigt är att man alltid talar om vart man har planerat att rida alternativt har en tavla i stallet som man kan skriva upp det på.
Och att ALLTID se till att man har en MOBIL-TELEFON med sig!
Jag skulle bli glad om så många som möjligt ville ge mig eran syn på vad det här med Säkerhet betyder för er och kanske har ni små vardagliga tips och ide´er som ni vill dela med er av!! Det har säkert sagts tidigare men är helt klart värt att sägas igen:
Låt aldrig dumdristig kärlek till eran häst gå före den så viktiga säkerheten.
För hästar är stora djur som lätt kan ställa till med mycket stor skada om den blir rädd eller av annan anledning gör nåt plötsligt. För hästen ÄR ett flyktdjur och hur välhanterad och snäll den än är så måste man acceptera att det fortfarande är en häst...
Och det måste man tillåta den att få vara.
De flesta olyckor sker inte bland nybörjare utan av de ryttarna som har lite längre erfarenhet och börjar känna sig trygga ihop med hästen..
Och det är DÅ det kan bli farligt."
Ps. Jag vill inte att det ska bli en massa stora diskussioner om varför folk gör si och så. Ta in den faktan som skrivs här och kanske kan ni alla få lite tips på hur just DU kan öka DIN säkerhet.
Bara för att nåt skrivs så behöver man inte tycka att det stämmer, men bortse från det då.
Ni får naturligtvis säga vad ni tycker, men snälla, inte flera sidor angående ETT tips.
Jag vill försöka få en seriös tråd från Sveriges olika hörn angående vad som är Säkerhet för just ER.
So long! // Monica
Fastnade i en artikel som handlade om just Säkerheten vid all hantering av hästar.
Tämkte då att det skulle ju vara ett intressant ämne att skapa en tråd om.
För det är ju nåt som berör alla som har kontakt med hästar oavsett vad man gör med hästen..
Det sträcker sig ju till både ridning, körning, skötsel och den dagliga hanteringen av hästar.
För en olycka händer ju så väldigt lätt. När man minst anar det..
För hur tuffa, kaxiga och våghalsiga vi än är så är säkerheten oerhört viktig för de flesta av oss.
Det finns ju så oerhört mycket man kan och bör tänka på:
* Använda hjälm när man rider
* Säkerhetsväst av god kvalite'
* Skor med klack på vid ridning
* Säkerhets-stigbyglar
* Använda sig av s.k "panik.knutar" vid uppbindning
* Gärna sko/stövel med stålhätta
* Panikhakar på grimskaftet
* Balsnören mellan grimma/grimskaft vid uppbindning
* Väl genomgångna remmar på sadel och träns
* Broddar om det är halka ute
* ALLTID rida på höger sida av vägen
Och det kanske viktigaste av allt är att se till att man har försett sin häst med
REFLEXER !!!!
En annan sak jag tycker är otroligt viktigt är att man alltid talar om vart man har planerat att rida alternativt har en tavla i stallet som man kan skriva upp det på.
Och att ALLTID se till att man har en MOBIL-TELEFON med sig!
Jag skulle bli glad om så många som möjligt ville ge mig eran syn på vad det här med Säkerhet betyder för er och kanske har ni små vardagliga tips och ide´er som ni vill dela med er av!! Det har säkert sagts tidigare men är helt klart värt att sägas igen:
Låt aldrig dumdristig kärlek till eran häst gå före den så viktiga säkerheten.
För hästar är stora djur som lätt kan ställa till med mycket stor skada om den blir rädd eller av annan anledning gör nåt plötsligt. För hästen ÄR ett flyktdjur och hur välhanterad och snäll den än är så måste man acceptera att det fortfarande är en häst...
Och det måste man tillåta den att få vara.
De flesta olyckor sker inte bland nybörjare utan av de ryttarna som har lite längre erfarenhet och börjar känna sig trygga ihop med hästen..
Och det är DÅ det kan bli farligt."
Ps. Jag vill inte att det ska bli en massa stora diskussioner om varför folk gör si och så. Ta in den faktan som skrivs här och kanske kan ni alla få lite tips på hur just DU kan öka DIN säkerhet.
Bara för att nåt skrivs så behöver man inte tycka att det stämmer, men bortse från det då.
Ni får naturligtvis säga vad ni tycker, men snälla, inte flera sidor angående ETT tips.
Jag vill försöka få en seriös tråd från Sveriges olika hörn angående vad som är Säkerhet för just ER.
So long! // Monica