Sv: Hästen på slagfältet
När det gäller hur man tillvänjer hästar i stridsförhållanden så är faktiskt kavalleriets ridinstruktion en guldgruva.
R.I ( Ridinstruktion) i 1940 års upplaga är dessutom lättilgänglig för gemene man då den har utgivits i faksimilutgåva och säljs bla av Armemuseum i Stockholm.
Det finns även ett ganska bra kapitel hur man arbetar hästen vid hand och om sidvärtsrörelser.
Ur boken:
" Remonterna vänjas vid olika truppslag, trupprörelser, kommandoord, signaler, musik mm genom att ridas i skritt på långa tyglar på lämpligt avstånd från olika truppers övningar. Då hästarna visa sig lugna kan avståndet minskas, slutligen få remonterna även göra halt med front mot den främmande troppen. Sådan plats skall alltid väljas, att avdelningen icke tvingas att plötsligt förflytta sig undan för det andra truppförbandets rörelser, i vilket fall remonterna lätt skrämmas.
Då remonten ska vänjas vid sabel, låter ryttaren honom först under lugnande tilltal och klappningar se och nosa på densamma, varefter sabeln fästes vid sadeln. Ridning sker därpå i skritt, sedermera i trav och galopp, mot utbildningsårets slut jämväl över hinder.
När remonten vant sig vid sabeln, gör ryttaren "gevär ut" och så småningom handgrepp med stötar och hugg och slutligen även mot fäktmål. Alla vapenrörelser utföras att börja med långsamt och försiktigt, och med stora luckor och avstånd mellan de enskilda ryttarna. Först sedan remonterna blivit fullt förtrogna med sabelns hanterande, få fordringarna ökas."
Det finns även genomgång hur man vänjer remonterna vid skott och vid simning tex. Man ger hästarna havre under skjutövningarna för att dom ska förbinda eldgivning vid positva upplevelser.
Liknande beskrivningar finns tex i två amerikanska kavallerimanualer som jag läst från 1800-talet.
Det finns ingen större anledning att tro att övningen av de nya kavallerihästarna gick mycket annorlunda till även tidigare, då det här är en rätt logisk metod som fingerar bra på hästar.
( Jag har i min ägo en bok fr 1700-talet (svensk översättning av en tysk bok)som även den behandlar remontträning men jag har inte hunnit läsa igenom den ännu, återkommer vid tillfälle om detta).
/KT