Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare p0wder8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 716
Sv: Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

ja det skulle jag. men om hästen har defekter som gör att man inte kan höja försäkringen brukar väl de inte gå igenom en veterinärbesiktning ua? å det är väl då man ska fundera på om man ska köpa eller inte? har mina försäkrade i liv 25.000 å högsta veterinärvården på ena å 60.000 på den andra. har inte råd att ha de försäkrade i vad de e värda..

Ja det är klart, inte många som tycker sig ha råd med premien på så dyra försäkringar, min häst är försäkrad för kanske halva värdet.

God fortsättning!

Skulle ni kunna tänka er att betala mer för en häst än vad den är försäkrad för? Vi säger att det rör sig om en häst som är försäkrad för 50.000 men prislappen är 80.000...

Bara rent nyfiken...
Ingrid

Jag skulle inte köpa en häst som inte går att A1-försäkra för vad jag har betalat.

(Lika illa tycker jag det är när människor använder försäkringsvärdet som försäljningsargument i annonser)

Dock är jag inte särskilt hugad att köpa hästen för mer än den går att försäkra. Går den inte att försäkra upp i ditt exempel tycker jag inte den är värd mer än försäkringsbeloppet.

Men om man vid besiktning hittar t.ex en lös benbit som vet. bedömer inte behöver tas bort och inte gör någon skada så får du ju en reservation på det men kan försäkra upp "resten" av hästen till köpesumman. Hur skulle du resonera då? Den går således att försäkra upp till köpeskilling förutom reservationen på benbiten. *nyfiken*

tillägg: och veterinärvård utan reservationer har den redan idag + A1 upp till halva köpesumman. Jag antar att man kan höja A1 värdet utan att man måste ändra veterinärvården.

Senast ändrad:

Var kanske lite otydlig .... men jag är helt inne på er linje (hur skulle man annars ha råd ,-))... i detta fall så är hästen behandlad tidigare och har inga "meriter" så förs. bolaget försäkrar inte för mer än 50.000...men den går igenom en vet.besiktning idag... Det är nu de eventuella köparna ber om råd...

Allt beror ju på om man har 30 000 över att ta risker med eller ej. Har man det så är det väl ok. Men så är det ju inte för de flesta.

bra tråd:)

Min ponny var försäkrad för 60.000:- när vi köpte honom och vi köpte honom för en tredjedel av det priset och försäkringsbolaget gillade inte det så vi var tvugna att skriva ett kontrakt på 60.000:- och ett som var på den summan vi köpte han för :crazy: vad har igentligen försäkringsbolaget med vad vi köper hästen för? Hästen ärförövrigt helt frisk har aldrig haft behov av sin försäkring eller något.

om ni köpte hästen för 20 000 är det hans marknadsvärde.
annars hade han kostat 60 000.

den regeln har man för att folk inte ska köpa billiga hästar, försäkra upp de och sen avliva de och tjäna pengar på försäkringar.

Men om man vid besiktning hittar t.ex en lös benbit som vet. bedömer inte behöver tas bort och inte gör någon skada ...

Jag har hittills inte hittat någon veterinär som vill utfärda några garantier, det är ju bara en bedömning så får mig måste jag ta med i beräkningen att hästen måste opereras, att den får men och att den kanske inte är ridbar när historien är utredd. Det betyder att om den blir utdömd för den där benbiten kommer jag att få strida som en iller för ersättning. Operationen är inte gratis heller.

Nej, inget köp för mig. Friska hästar finns det gott om.

Jag har hittills inte hittat någon veterinär som vill utfärda några garantier, det är ju bara en bedömning så får mig måste jag ta med i beräkningen att hästen måste opereras, att den får men och att den kanske inte är ridbar när historien är utredd. Det betyder att om den blir utdömd för den där benbiten kommer jag att få strida som en iller för ersättning. Operationen är inte gratis heller.

Nej, inget köp för mig. Friska hästar finns det gott om.

Nej visst är det så att det inte finns några garantier!!! En eventuell framtida operationen går på vet.vården iom att den ju är vetvårdförsäkrad idag (innan man hittade benbiten). Den risk man tar är att om det blir problem och den måste slås ut för just den här benbiten så får man bara det belopp den var försäkrad för innan köp. Alla andra orsaker till ev. utslagning får man full ersättning för i det uppförsäkrade beloppet.

Det jag kanske egentligen frågar är om man generellt tycker detta är ett lika "allvarligt" case som att man inte kan försäkra upp hästen överhuvudtaget.

Senast ändrad:

bra tråd:)

Min ponny var försäkrad för 60.000:- när vi köpte honom och vi köpte honom för en tredjedel av det priset och försäkringsbolaget gillade inte det så vi var tvugna att skriva ett kontrakt på 60.000:- och ett som var på den summan vi köpte han för :crazy: vad har igentligen försäkringsbolaget med vad vi köper hästen för? Hästen ärförövrigt helt frisk har aldrig haft behov av sin försäkring eller något.

Om ni inte har en oberoende värderingsman som styrker värdet 60 000 så tycker i alla fall jag att det luktar försäkringsbedrägeri. Visserligen en helt personlig åsikt men den kanske kan styrkas eller dementeras av någon som vet?

God fortsättning!

Skulle ni kunna tänka er att betala mer för en häst än vad den är försäkrad för? Vi säger att det rör sig om en häst som är försäkrad för 50.000 men prislappen är 80.000...

Bara rent nyfiken...
Ingrid

Ja, det är ju inte försäkringsbeloppet som avgör. Satt i en sån sits en gång, en skulle köpa min häst, jag begärde 20.000 hon var bara försäkrad i 10.000 och pappan sa att jag betalar inte mer än vad hon är försäkrad i då sa jag, vad bra jag ringer i morgon och ändrar till 50.000 :rofl: Har än i dag kvar min häst som tur är :love: tjejen och min häst gick oturligt omkull och tjejen fick fyra frakturer på ena benet, så Ramona fick komma hem igen. Tycker än synd om Sandra (tjejen) hoppas allt är bra med henne.

Jag skulle inte köpa en häst som inte går att A1-försäkra för vad jag har betalat.

(Lika illa tycker jag det är när människor använder försäkringsvärdet som försäljningsargument i annonser)

Det är klart att hästen minst ska kunnas förs i samma värde, det tycker jag med.

Jag har flera hästar....

Det skulle kosta mig ca 30 - 40 000 kr om året om jag skulle försäkra dem i det dem är värda, har en D-ponny som är försäkrad i 30 000 kr men jag ska ha 90 000 kr för henne...

Det är utbildningen och stammen som avgör priset;)

Senast ändrad av en moderator:

Tackar för era åsikter och tankar!

// Ingrid

Varför skulle man inte köpa en häst om försäkringen är mindre än priset på hästen.Tycker det låter väldigt oseriöst om man skulle avstå en bra häst för det.

Har själv tre tävlinshästar och de är långt ifrån försäkrade i de de är värda idag.

HAr man många hästar i högprisklass finns det inte en chans att man kan ha alla försäkrade i de belopp de är värda. Tänkt då vilen dyr försäkring OS och Vm hästarna skulle haft!!

Det skrivs ju en hel del om livvärdetpå hästarna och där finns väl även olika saker att välja. Det är ju rätt stor skillnad på A1-liv och A2-Liv man kan ju ha hästen högt livförsäkrad i en A2 det är ju inte så dyrt visserligen ska ju hästen i stort sett dö för att man ska få ut den. Jag har haft min häst högt i A2-liv och inköpssumman i A1- Liv.Dessutom har han vetrinärvårdsförs. Detta mycket pga av att jag har haft nära bekanntas vilket hästarna blivit så illa skadade eller sjuka så att de faktiskt fått ut A2 förs. Har tidigare haft en häst själv som fick hjärtfel och dog knall och fall.Jag betalar runt 700 kr för A2 för ett år och det tycker jag är en struntsumma om nu olyckan skulle vara framme.

ja, jag vet inte riktigt. vi köpte en ruskigt bra ponny helt frisk från skador och såldes billigt för vi köpte honom av min barndomsvän och han var ur kondis helt, hade inte tävlat på två år och knappt blivit riden under senaste två åren och var inte helt trevlig på marken.
Jag skulle aldrig betala 60 för honom, nog ingen som skulle.
Sen kan jag ju förstå att det säkert finns många som gör bedrägeri på det sättet. Jag har aldrig haft i åtanke att han ska bli skadad så jag får ut pengar, jag har haft honom i tre år och han är 18 år nu och fortfarande helt frisk och fri från skador.

Senast ändrad av en moderator:

God fortsättning!

Bara rent nyfiken...
Ingrid

NEJ!
Inte om den inte går att försäkra för 80.000:- (spelar ingen roll om jag sedan gör det eller ej...det ska gå att göra det om jag vill)

// M

ja, jag vet inte riktigt. vi köpte en ruskigt bra ponny helt frisk från skador och såldes billigt för vi köpte honom av min barndomsvän och han var ur kondis helt, hade inte tävlat på två år och knappt blivit riden under senaste två åren och var inte helt trevlig på marken.
Jag skulle aldrig betala 60 för honom, nog ingen som skulle.
Sen kan jag ju förstå att det säkert finns många som gör bedrägeri på det sättet. Jag har aldrig haft i åtanke att han ska bli skadad så jag får ut pengar, jag har haft honom i tre år och han är 18 år nu och fortfarande helt frisk och fri från skador.

Varför överförsäkrar du hästen medvetet om du inte haft en tanke på att hästen kan bli skadad så att du får ut pengarna? Det motsäger sig självt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 130
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 987
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 517
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?