Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare p0wder8
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 715
Sv: Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

Jag köpte min häst för 20 000 kr som 1-åring, är tre år nu och inriden. Fick honom riktigt billigt, renrasigt halvblod med bra stam. Han är ju försäkrad i samma belopp, men om jag ska sälja honom vill jag ju ha runt 40 000:- Då han är en såpass bra häst.

Måste jag höja försäkringsbeloppet innan försäjningen då eller kan jag strunta i det?

Mvh

Du behöver inte höja försäkringen om du inte vill. Den nya ägaren kan sedan själv välja om h*n vill behålla det gamla värdet eller höja till köpesumman.

Sv: Hästens pris kontra försäkringsvärdet...

Försäkringsvärdet behöver inte ha ngt med hästens värde att göra, själv har jag aldrig haft mina hästar försäkrade till priset de är värda då jag helt enkelt inte skulle ha råd, jag resonerar så att veterinärvårdsförsäkringen är absolut viktigast, då kan man få hjälp om hästen blir skadad, men om den dör (vilket inte hänt mej), så får jag inte ut exakt så mkt som jag hade fått ut om jag tex sålt hästen.Det är varje köpares ansvar att sedan försäkra upp hästen till köpesbeloppet(då gäller oxå att ha gjort vet.besiktning) om de så önskar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 070
Senast: Franken
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 967
Senast: ako
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 496
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka