Sv: Hästens tidigare ägare.
Jag vill också gärna veta hästens bakgrund, det är alldeles för ofta en hästs historia är som ett oskrivet kort. Hela bakgrunden kan tappas bort då en häst byter ägare.
Jag har forskat i min tidigare medryttarhästs bakgrund - med en uppmuntrande ägare bakom mig. Visste hennes tidigare ägare, men där innan bara en firma/stuteri som importerat henne från island. Jag mailade dem och fick mycket info. om henne och det föl vi hört att hon skulle haft, sökte sedan upp fölägaren - "fölet" var då 4 år och hade själv precis blivit mamma ! Fölägaren var jätteglad att höra av oss, och berättade vad hon visste om medryttarhästen från då hon köpte fölet. Jättekul !
Min första egna häst, även det en islänning, visste jag två ägare bakåt - han var dryga 20 då jag köpte honom. Jag ringde tredje ägaren bakåt där han varit turridningshäst, även hon blev jätteglad och berättade mycket om honom samt det hon visste om ägaren innan henne. Denna ägare fick jag inte tag på då hon ägt honom väldigt kort tid och inte finns registrerad någonstans, så jag ringde vidare till hon som jag trodde importerat honom - första namnet på reg. beviset. Blev tvungen att söka ordentligt, via stadsarkiv då hon hunnit gifta sig och byta namn... Men, det var en häftig känsla att ringa en främmande människa och försiktigt fråga
om hon ägt en häst vid detta namn för 18 år sedan 
. Hon blev mer eller mindre chockad men överlycklig att höra av mig. Hon ägde honom som 7 åring, nu var han 25 och hon hade många gånger undrat om han levde och vart han var... Även hon kunde berätta mer om honom, och vem som ägt honom innan henne. Vi hade många glada skratt - han var sig tydligen väldigt lik fortfarande
Min nuvarande häst har jag koll på bak till uppfödaren, som jag i och för sig inte talat med. Men han har haft fem ägare med mig, och hans förrförra ägare har ridit in honom och känt honom sedan han hämtades från uppfödaren, så hon har bundit ihop historien för mig.
Ni som inte spårat tidigare ägare, jag rekommenderar det varmt, man får en större helhetsbild av sin häst, och alla jag kommit i kontakt med har varit så glada att höra vad som hänt hästarna sedan de lämnat dem, och hur det gått för dem.