Hästens tidigare ägare.

mariajonsson

Trådstartare
Är jag ensam om att söka och ringa till alla tidigare ägare till mina hästar.(Dom som man kan hitta då för alla hittar man inte) Ringde i kväll till uppfödaren av mitt nya halvblodssto, och han blev sååååå glad att få höra var hon var och vad vi gjorde. Och jag blev så inspiread av att höra om hennes mamma och syskon (Hennes mamma blev 32 år!!!! :eek: och fick 17 föl!!! ) Vilken kvinna!
Söker ni nånting om era hästars förflutna? Jag tror ju att man kan lära sig mycket om varför hästen gör si eller så.

maria

Sv: Hästens tidigare ägare.

Jag skulle bli så glad om mina gamla hästars nuvarande ägare ringde till mig.
Själv har jag aldrig ringt till en uppfödare - dock hade jag kontakt med min Luff´s uppfödare i många år och när Luff dog skickade jag ett vykort för att tala om vad som hänt.

Ja jag är av samma uppfattning som du. Nog vill man ju veta både bakåt (som köpare) och frammåt (som säljare) Eller skiter man i vilket?
maria

Min häst har haft en tidigare ägare, plus uppfödare, och förra ägaren och jag har god kontakt, regelbundet, trots att jag har haft min prins i snart sex år.

Jag har mailat uppfödaren (ett stort arab-stuteri) flera gånger, men de mailar aldrig tillbaks, tyvärr. Ska ta mig i kragen och ringa ner till dem tänkte jag, vill veta mer om min herre och hans föräldrar såklart!

Kul om du skulle få tag på uppfödaren. För man får ju så värdefull information. men jag tror inte det är så vanligt att man ringer å kollar med föregående ägare!
maria

jag fick tag på min hästs uppfödare och hon blev oxå glad.
Hon har skickat foto på henne då hon var föl och unghäst :love:
Helt enkelt underbart att få dessa bilder - min häst är 23 år så det var gamla foton :D
Har oxå fått reda på hur hon var som liten.
Uppfödaren ska komma ner nu till våren för att träffa henne - ska bli jättekul.

Hennes förra ägare är henne jag skaffat henne från, så jag kan ringa om det är nåt jag undrar över, Hennes pappa äger en här på buke, så honom vet ja lite om nu:p

De som hade ponnyn innan mig köpte henne när hon var två direkt från uppfödaren. Så hela hennes vuxna liv känner jag till.

Jag har mer eller mindre regelbunden kontakt med förra ägaren, sedan har jag pratat med de tidigare ägarna några gånger och sedan har jag skickat brev och bilder till uppfödaren (och fått unghästbilder tillbaka! :love: ). Hästen ifråga har alltså haft tre ägare, förutom mig, om nån inte förstod... ;) Uppfödaren framförallt har verkligen uppskattat att jag hört av mig och skickat bilder, och det är tänkt att hon ska komma ut och hälsa på oss någon gång framöver. :)

Hade min kuse lääänge på foder, innan jag bestämmde mej för att köpa honom. Vi hade otroligt bra kontakt under "fodertiden", vi skickade bilder till varandra, och jag berättade om precis allt som jag gjorde med han,varför, hur det gick osv. Och h-n var super glad att få veta. Men sen köpte jag honom. Skickade ett mail typ 2 dagar efter att jag hade varit och köpt honom och berättade en del, men fick inget svar...någonsin. Så nu har jag slutat att höra av mej. Vill hon veta ngt så får h-n höra av sej. Är verkligen jätte tråkigt. Vi hade superfin kontakt. Och h-n hade lovat att komma o hälsa på sommaren efter att jag köpte han, hade till o me bestämmt preleminärt datum o allt. Men icke, har inte hört ngt från förra ägaren. Och jag vet att denne ej flyttat/bytt telenmr/bytt e-mail, då min mor har en avlägsen kompis som vet vem hon är.

Så jag är verkligen glad för alla ni, som har kontakt med era hästars förra matte. Det kan vara till stor hjälp i olika situationer.

Lycka till med era hästar, och föredetta mattar/hussar.

Har försökt hålla kontakten med min hästs förra ägare, men dom undviker mig bara och struntar i att svara på mail osv och kommer med undenflykter :confused: Dom har lovat att komma och hälsa på i över ett år.

Själv är jag en väldigt jobbig "f.d ägare" :p Jag åker och hälsar på min föredetta häst så ofta jag kan och håller någorlunda bra kontakt med nya ägaren :)

Nu blev jag ju inspirerad att ta kontakt med uppfödaren jag med :rofl:

Mina travare har varit hos uppfödaren och sen hos mig - därav vet jag också deras 'bakgrund' då jag också stått i samma stall som dessa travgubbar :p
Connemaran har varit hos uppfödaren och sen ngt hem till - så där blir det att snacka med uppfödare lite granna.

Egentligen ser jag det som mest viktigt att kontakta föredetta ägare om det finns något problem som är ohållbart eller som kanske kan lösas med lite historik.

Jag ringde till mitt ena shetlandsstos uppfödare. Hon fick en chock att shettisen var såld för den jag hade köpt av hade väl sagt att det skulle vara ett varaktigt hem. Han hade väl henne i 5 månader. Sedan när hon frågat honom hade han sagt att hon bara var ute på foder. Konstigt när jag betalt 3500 kr och fått papper på henne :angel:

Häromdagen fick jag kontakt av en slump med en tidigare ägare till min fjorda som vi tyvärr fick avliva hösten 2005. Så nu vet jag i stort sett hela hennes historia.

Jag ringde upp mitt halvblods uppfödare, då jag hade en hel del frågor. Hon vart jätteglad, för hon hade tydligen haft en efterlysesannons ute, men det visste inte jag. Jag fick inga direkta svar på mina frågor, men när jag skulle sälja henne så så köpte de tillbaka henne för att ha som avelssto, jag var jätteglad, då hästen är var speciell o haft det svårt med vanvård mm, så jag vill verkligen att hon skulle komma till ett "sista" hem. Hon var då 13 år, blev utbildad akademiskt..Tyvärr ingen kontakt nu..

medryttarhästens ägare har ganska regelbunden kontakt med de som ägde henne innan. ringer ibland, mejlar, skickar bilder etc.
i höstas kom de även hit och så åt vi lunch på stan tillsammans och babblade massor om Litan :) Sen följde de med ut till stallet och fick krama och pussa lite på pållan..

Tycker det är skönt att ha den kontakten, dels är det intressant att höra hur hon var innan och så skulle jag nog själv vilja att nya ägarna gjorde så om jag någon gång säljer en häst.

Jag vill också gärna veta hästens bakgrund, det är alldeles för ofta en hästs historia är som ett oskrivet kort. Hela bakgrunden kan tappas bort då en häst byter ägare.

Jag har forskat i min tidigare medryttarhästs bakgrund - med en uppmuntrande ägare bakom mig. Visste hennes tidigare ägare, men där innan bara en firma/stuteri som importerat henne från island. Jag mailade dem och fick mycket info. om henne och det föl vi hört att hon skulle haft, sökte sedan upp fölägaren - "fölet" var då 4 år och hade själv precis blivit mamma ! Fölägaren var jätteglad att höra av oss, och berättade vad hon visste om medryttarhästen från då hon köpte fölet. Jättekul !

Min första egna häst, även det en islänning, visste jag två ägare bakåt - han var dryga 20 då jag köpte honom. Jag ringde tredje ägaren bakåt där han varit turridningshäst, även hon blev jätteglad och berättade mycket om honom samt det hon visste om ägaren innan henne. Denna ägare fick jag inte tag på då hon ägt honom väldigt kort tid och inte finns registrerad någonstans, så jag ringde vidare till hon som jag trodde importerat honom - första namnet på reg. beviset. Blev tvungen att söka ordentligt, via stadsarkiv då hon hunnit gifta sig och byta namn... Men, det var en häftig känsla att ringa en främmande människa och försiktigt fråga om hon ägt en häst vid detta namn för 18 år sedan ;) . Hon blev mer eller mindre chockad men överlycklig att höra av mig. Hon ägde honom som 7 åring, nu var han 25 och hon hade många gånger undrat om han levde och vart han var... Även hon kunde berätta mer om honom, och vem som ägt honom innan henne. Vi hade många glada skratt - han var sig tydligen väldigt lik fortfarande :love:

Min nuvarande häst har jag koll på bak till uppfödaren, som jag i och för sig inte talat med. Men han har haft fem ägare med mig, och hans förrförra ägare har ridit in honom och känt honom sedan han hämtades från uppfödaren, så hon har bundit ihop historien för mig.

Ni som inte spårat tidigare ägare, jag rekommenderar det varmt, man får en större helhetsbild av sin häst, och alla jag kommit i kontakt med har varit så glada att höra vad som hänt hästarna sedan de lämnat dem, och hur det gått för dem. :bow:

Mitt sto är uppfödd hos några kompisar till min mormor, så dom känner jag lite, men pratar väldigt sällan med dom (2 ggr på 4 år typ). Dom ägde henne tills jag fick henne, hon var ute på foder i 7 mån hos en tjej som inte klarade av henne, men andra ägare har hon inte haft.
Valacken är född i Hudiksvall och resten av livet bodde han i travstallet där jag jobbade, tills jag köpte honom. Han har bara haft en ägare innan mig, samma sak med stoet.

Jag känner ju min häst sen födseln, då jag kännt uppfödarna sen mer än 10 år. Jag har varit hästskötare åt deras fd "beridare", så jag har haft kontakt med alla Allans syskon, både äldre och yngre. Jag köpte honom som ettåring så han är ju mer formad av mig än de andra (som inte sålts förrän vid 3-5 års ålder), men visst ser man likheter! Och ffa är det kul att känna hans mamma väl, hon är en märr som inte går av för hackor!:)
Om jag nånsin skulle sälja skulle jag absolut vilja ha kontakt med köparen, dom skulle antagligen vilja bli av med mig...

Jag har gjort det och tycker man får veta mycket trevligt. Jag fick fina kort på min häst som föl med sin mamma, och kunde skicka tillbaka bilder hur hon blivit som vuxen. Jätteroligt.

*kl*
skall imorgon om jag hinner slänga iväg ett mail till uppfödaren av min pålle då jag fick tag på mailen via en bukeperson (tack)
skall bli kul att få reda på lite saker om han om de svarar (hoppas)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 496
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt... 2
Svar
23
· Visningar
7 178
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 412
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka