hästens tunga...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare 4everlove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 520
4

4everlove

Hej på er där ute! Jag har ett problem och det é inte lite jobbigt. Jag har ett varmbld och han e jätte jobbig!!! han håller på med sin tunga hella tiden alltid på vänster sida! både med träns och grima hela tiden. när jag rider engagerar han sig mera på sin tunga än att lyssna på mig. Ägaren som hade honom innan sa att det bara é något som han har fått för sig att hålla på med, men jag tror inte det. vi ska försöka fixa hit en veterinär så hon/han får kolla på tänderna. varföt tror ni att han håller på så och just på vänster sida? han liksom vrider på hela huvudet. kramen på er! MVH jenny :confused:

Kolla tänderna hos en tandläkare först - åk till en klinik och inte bara till någon som har ett par dagars erfarenhet (det finns sådan som kallar sig "tandexperter")eller en veterinär. Tyvärr har få veterinärer bra koll på tänderna och raspar bara lite - vilket tandläkaren inte alls gillar!

Det kan också vara värt att höra med en tränare/tandläkaren om han /hon har några bra ideer på bett - min tex bökar mycket med tungan men inte med sitt bett med kindkedja tex...

Sedan har jag ridit många travare som rör tungan massor, så det kanske ligger lite i rasen också?

Sedan har jag ridit många travare som rör tungan massor, så det kanske ligger lite i rasen också?

Rasen? Det är ju knappast genetiskt, utan har nog mer att göra med hur hästen blivit riden/körd. Det finns ju andra hästar som gör så också... (Det står ett halvblod i stallet som håller på, bara för att få försvara travarna lite... :angel: ;) )

Det är ju väldigt många travare som körs med tungband, så det kan ju komma av det. Annars kan det vara, som många har skrivit, tänderna, fel bett, dålig ryttarhand eller allmän stress. Vilken häst som helst kan alltså börja fippla med tungan... :)

Det hjälper INTE att stänga till munnen med nosgrimma! (Ville bara poängtera det...)

Jag hade ett fullblod som gjorde/gör så med tungan. Tänderna är kollade så det är inte det. Det verkar mer som det är ett stresstecken. När han var lugn och avslappnad i ridningen blev det bättre men så fort han blev lite uppjagad så kommer tungan ut. Det kan ju vara så att han har haft problem med tänderna tidigare och sen sitter "beteendet" kvar!! Går han på hackamor så är tungan "lugn", och det blir bara värre om man sätter på ex tungfelsgummi!

Kan det inte vara så enkelt att hästen försöker komma undan från det tryck på tungan som blir av bettet? Anledningen till att hästen blir "värre" när den blir uppjagad kan ju faktiskt sitta i handen, man blir lätt lite stummare i handen när hästen blir uppjagad.

Jag har svårt att tro att hästen skulle köra ut tungan om ingen höll i tyglarna, trots att den var uppjagad.

mvh Jessica

Hur kommer det sig då att han kör ut tungan när han står uppställd i stallgången och har grimma på sig??
Då är det ingen som håller i honom. Sen är han så känslig i munnen så man behöver inte hålla "hårt" i honom. Han lägger ut tungan även på långa tyglar!

Inte direkt riktat till någon..bara "allmänt" svar.

Tungans fäste sitter under nacken, på båda sidor av tungan sitter ett ben, på svenska-tungbenet.

Om hästen har/är varit det minsta lilla sned, eller burit en sned ryttare, så den haft en anledning att gå snett med nacken, kan det ha uppstått en spänning mellan någon av de första nack-kotorna. Detta kan resultera i en spänning ner i tungfästet och en spänning som ger en låst muskulatur på ena sidans tungben, (Oftast vänster på hästar med högerproblem)

Detta ger i sin tur hästar som försöker lösa problemet av sig själv, nämligen genom att fippla med tungan.

När hästen blir spänd/stressad uppstår en spänning i nacken, vilket genast resulterar i en ännu större spänning och detta symptom, fipplandet.

Även bett kan ge skevheter, tandproblem, etc. Om hästen gått med ett ej tillpassat bett, och hästen har själv försökt rätta till de i munnen genom att fippla (Konstigt men användbart ord :D )med bettet, så sker ju detta mer på ena än andra sidan, då tillkommer det en spänning som går andra hållet i stället, från munhåla-till tungfästet-upp i nacken.

Två, mkt användbara tips: (Och detta är ju då förutom att ha ett väl anpassat bett, en friskförklarad munhåla, samt utrustning som funkar, en jämn och fri häst)

Stå framför hästen, lägg hästens haka på din axel, -eller om du är stark, håll hästens huvud i din ena hand.
Låt hästen sträcka ut hela nackbandet genom att skjuta fram huvudet, få slappna av i hela nacken, och få vara i den avslappnade positionen en stund. Gör detta till en god vana! Gärna minst varannan dag. på uppvärmd häst.

Tips två.

Ha vanlig grimma på hästen, håll i grimman med ena handen, börja med att stå på ena sidan av hästens huvud. Massera lite lätt området bakom ganaschen-på INSIDAN alltså i det området under huvudet där hästen själv inte kan komma åt.
Om du står på hästens högra sida, masserar du den vänstra delen av insidan på ganaschen-hänger ni med?

Man kan komma ganska djupt in-långt upp, men var försiktiga, det kan skapa mkt obehag och smärta de första gångerna, så massera endast med ett lätt tryck till hästen accepterar.

Alltså, massera INTE i mitten mellan ganascherna utan i FÅRAN precis bakom. Byta sida och massera andra sidan, hästen kommr att räcka tunga åt er, sucka, sträcka på sig, ruska på huvudet, men en sak är säker, att resultat, det ger det, alltid.

Detta främjar blodcirkulationen i muskulaturen som sitter runt tungbenet. Vilket i sig kan medföra att tungfästet kan bli positivt påverkat, vilket kan resultera i att hästen kan bli avslappnad i nacken, vilket kan resultera i att hästen äntligen slutar fippla med tungan och bettet..

:)

Värt ett försök!?

BRa svar..

Men jag tycker att du kan använda dig av en próffesionel kiropraktor, massör de är offtast duktigare än vad man själv är :p

BRa svar..

Men jag tycker att du kan använda dig av en próffesionel kiropraktor, massör de är offtast duktigare än vad man själv är :p

För att citera mig själv:

Två, mkt användbara tips: (Och detta är ju då förutom att ha ett väl anpassat bett, en friskförklarad munhåla, samt utrustning som funkar, en jämn och fri häst)

Jag skrev så för att utesluta egna experiment. Naturligtvis är det viktigt med kunnig hjälp, men dessa tipsen KAN man göra när allt annat är utrett.

:)

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka