Hästens vikt.

attempt

Trådstartare
Hur räknar man ut hästens vikt? Jag har kunnat det förut, men det står helt stilla nu. Man mäter väl bröstomfånget och multiplicerar dte med något? :crazy:

Sv: Hästens vikt.

I boken "Rätt foderstat - bättre häst" står det såhär på sid 73: "På ryggsidan placerar man måttbandet strax nedanför manken och på bröstsidan strax bakom frambenen. Sedan mäter man omfånget runt om. När man vet hästens bröstomfång, kan man ta reda på vikten med hjälp av diagramet..." Dvs, bröstomfång 140cm = 230kg, 160cm = 350kg, 170cm = lite drygt 400kg, 180cm = 475kg, 190cm = 550 kg, 200cm = 600kg, 210cm = 660kg

Hoppas det kan vara till hjälp :rofl:

Tack! Kan ju vara bra att veta vad hästen väger nu i avmaskningstider.

PÅ Freefarms fodersida finns en knapp "Hjälp" vid hästens vikt. Där kan man lätt få reda på hästens vikt med hjälp av måttband.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
655
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 390
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka