HÄstjobb.

Sv: HÄstjobb.

Jo, jag har varit där..6 gånger tror jag när jag var yngre så jag tycker det är underbart, haha! =)

Funderar faktiskt på att åka tillbaka med några vänner nu när man är vuxen och ha det mysigt en helg..

Om du är utomlands mer än ett år så måste du skriva dig utomlands. Det upptäckte jag när jag var utbytesstudent - trots att jag fortfarande var inskriven vid mitt svenska universitet, var jag tvungen att "emigrera". Superlätt, bara ett enda papper, och när man kommer tillbaka till Sverige är det också jättenkelt att skriva in sig igen.

Aha, okej!
Kan bli så att jag stannar 1 år, beror på om jag trivs osv,
men jättebra att veta, tack för tipset!

Hej!

Jag var en (kort) sväng till Danmark för att jobba på ett stort försäljningsstall. Ägaren var verkligen superjuste men jag har nog aldrig slitit så hårt i hela mitt liv! Skulle ha stannat 6 månader men det blev typ 4 dagar. Jag stod inte ut med den andra tjejen som jobbade där (var grymt otrevlig, översittartyp...) Men det hade varit ett guldtillfälle för mig att stanna. Fick rida mellan 10-15 hästar/ dag, sadlade o klara (vilket var andra anledningen till att jag inte trivdes. Jag vill fixa med den hästen jag ska rida själv.)

Praktiserade i 6 månader på en gård på västkusten. Ridskola/träningsanläggning. Mest av allt saknade jag mitt sociala liv! Att bo 20 min från statsliv var inte något för mig... De långa arbetsdagarna kunde jag leva med och allt slit för nästintill noll lön kändes ändå ok ett tag... Men just att det inte fanns så många att umgås med var verkligen ett stort minus. Annars var det ett grymt bra ställe. Hade med min egen häst plus att jag fick ha en av tävlingshästarna som min egen. Tränade minst 4 ggr/vecka, mer om jag ville. Lärde mig otroligt mycket!!

Mitt tips är nog att ta reda på exakta arbetsuppgifter i förväg, att ha ett kontrakt där allt finns med. Och jag tror att det på många ställen är så att man verkligen måste kunna säga NEJ. Annars får man tusen olika extrasysslor att göra på sin fritid.. :o Lycka till :)

Har inte last allt.. men saker du -inte- far glomma:

Visakort - garna med nagra tusenlappar sparade pa sig alla redan...
Telefon som funkar i utlandet - den kan behovas.

Emergency nummer
Forsakring maste du/ni kolla upp ordentligt

Jag har jobbat i Sverige i en del travstall i mina yngre år - superkul, slitgöra och massa lärdom...
Sommaren 2006 åkte jag till Island och jobbade första gångne, långa arebtsdagar men jag hade superroligt och lårde mig massor, frun i huset var inte alls min typ men herrn i huset och som jag jobbade med i stallet var fantastisk så jag överlevde ;) 16år, inget körkort och bo 3mil från affären är ingen hitt dock.. Åkte tillbaka till samma gård på jobb och praktik från skolan i två månader under våren och sommaren 2007 var jag tillbaka igen... Avslutade den med en månads praktik på en ny gård - helt okej, men var så van vid min gamla gård och tyckte de var jobbigt och "jobba mig upp till toppen" igen...
Sommaren 2008 flyttade jag hit och är en kvar ;) Första gården är hemma gården! Alltid bäst, dock slutade jag jobba där julen 2008 för att få mer utmaning och lärdom. Sen dess har jag hunnit plugga ett år på Islands stora hästskola Hólar och jaaa när man åker utomlands - antingen vantrivs du och åker hem efter en vecka, du tycker de är okej, en upplevelse men inte igen eller så blir du förälskad och blir kvar ;) Haha.

Viktigt att ta med:
- Mobil som funkar i de landet (shit vilka problem jag hade när jag kom hit först...)
- Ordbok om du inte behärskar språket väl
- Ha pengar sparade som du kan använda (du får ju oftast inte betalt förens efter en månad..)

Det jag saknar mest:
- Marabou (tack och lov har dom börjat sälja de här på ön ;))
- Svenskt bröd, finns ju så mycket mer att välja på....
- Att ha nära till allt (just nu bor jag 2min från "affären" MEN har 10mil till närmsta "större affär" och hamburgar osv. och 20mil till närmsta biograf...)

Lycka till i utlandet :D
//Petronella

Har inte last allt.. men saker du -inte- far glomma:

Visakort - garna med nagra tusenlappar sparade pa sig alla redan...
Telefon som funkar i utlandet - den kan behovas.

Emergency nummer
Forsakring maste du/ni kolla upp ordentligt

Men mobilen funkar väl "alltid" utomlands?
Det jobbiga är väl att det brukar kunna bli snuskigt dyrt att
ringa/smsa...

Men mobilen funkar väl "alltid" utomlands?
Det jobbiga är väl att det brukar kunna bli snuskigt dyrt att
ringa/smsa...

..nej mobiler funkar inte alltid utomlands..

och ja, det kan bli snuskigt dyrt - sa sarskild "utomlands abonnemang" ar att rekommendera - tro mig.. har man familj man ar nara dar himma sa ar det HEMSKT att inte kunna prata med dom, for prata ur sig behover man da och da.

Jag måste fråga er alla om ni tycker att det är ett bra jobb?

Jag är ute på mitt andra jobb nu. Det första var hos en ryttare som rider upp till världscup men mest på nationell nivå upp till GP. Detta jobb är hos en young rider i eliten men nu är jag bara hemmagroom.

Tycker ni att ni blir bemötta på ett bra sätt och tycker ni att ni tjänar nog med pengar. Jag är utomlands och tycker att jag har dålig lön här men anledningen till att jag vägrar jobba i sverige är slavlönerna. Jag tycker inte att det är ok!
Sen märkte jag också ute på de större tävlingarna att hästskötare "räknas" inte. Det tas inte så mkt hänsyn.

Är detta något ni känner igen?

Ska även nämna att anledningen till att jag slutade mitt första jobb var att tillslut var jag för rädd för min arbetsgivare. Han gjorde inget annat än att skrek. Åka till tävling var en plåga för då visste man att han skulle vara galen och elak!

Men om du tycker att arbetsförhållandena inte är bra, varför fortsätter du att jobba med det du gör då? Eller tycker du att det jobb du har nu är mycket bättre än det första?

Att jobba med hästar är inget glamoröst liv, inte ens när du är elitryttare. Om det är ett bra jobb? Det är väl ändå en tolkningsfråga. Jag sitter just nu på kontorsjobb där jag "åker räkmacka" mest hela tiden, inte behöver anstränga mig och får väldigt bra betalt. Jag sitter och dagdrömmer varje dag om att jobba med hästar igen!

Jag har haft världens skitjobb och jag har haft några av ridsporterns antagligen bästa jobb. Har jobbat för en os-ryttare där allting var ganska perfekt, förutom att jag kände att jag kommer ingen vart. Det var samma tävlingar år in och år ut.

Och nej, hästskötare märkt inte speciellt mycket. Men det beror också på vem du jobbar för. Vissa ryttare är ju otroligt måna om sina hästskötare och ser till att även dom är nöjda och glada.

Jag har vart på Irland och jobbat. Kul och lärorikt. Men hästhållningen skilljer sej väldigt mycket från sverige (beroende på vart man är). Och det blir ruggit kallt under vinter halvåret inte kylit men rått och blött, så ta med tjocka mjukisbyxer att sova i ;)

Förhoppningsvis så ska jag till Danmark och jobba under hösten/vintern :)

Börja jobba med hästar första gången när jag var 16 år, försäljning och utbildning. Skulle gå som elev men slutade med att jag red lika mycket hästar som chefen + att jag var tvungen att göra ALLT i stallet själv. Mocka, fodra osv. Jag jobbade mellan 70 - 80 timmar i veckan. Jag slutade efter ett halvår pga av att jag inte orkade mer och jag började bli väldigt smal. Men jag utvecklades massor. Åkte hem och gick gymnasiet.

Efter gymnasiet flyttade jag ner till Skåne och gick som elev hos en av Sveriges bästa dressyrryttare, gick som elev i 9 månader.

Var hemma i någon månad innan jag blev erbjuden att gå som elev i Holland, hos en av världens duktigaste dressyrryttare. Så jag packade in 3 hästar i lastbilden och körde ner själv. Var där i ca 1 år, det var nog en av mina bästa perioder i livet. Det var där jag formade min ridning ordentligt, jag blev fulländad där. Fick otroligt mycket tävlingserfarenhet av de året.
Plus att ryttaren jag var hos är helt underbar, åker fortfarande dit och tränar.

Sen flyttade jag tillbaka till Sverige och min pojkvän, fick jobb direkt hos en elit dressyrryttare. Jobbade som beridare där i ca 2 år.

Nu efter nästan 4år med hästjobb har jag för FÖRSTA gången ett "vanligt" jobb i en lanthandel men får iaf ha hästavdelningen:D. Men jag har som mål att dra igång egen verksamhet. Det enda minuset med att ha ett vanligt jobb är att det är svårt med att kombinera allt tävlande. Men men det funkar.

Jag ångrar inte något, jag utvecklades massor som ryttare och människa. Men kom ihåg att skriva kontrakt på allt, extra pengar t.ex till akut flygresa hem lr liknande. Och sen keep your head high. Denna sport är ingen dans på rosor. Ta all kritik men sålla bort hälften, och lyssna på vad alla säger. Åk inte dit som du skulle veta allt, då knäckts du.

Lycka till:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 962
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande... 2
Svar
26
· Visningar
3 259
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31