hästköp-problem vid besiktning!

FT_ryttare

Trådstartare
Nu är jag kluven och har problem med en häst.

har haft hästen i 2 månader på prov o bestämde mej för o köpa den efter att ha kommit överens om priset.
Hästen är en talangfull känslig hopphäst som jag har ridit utan problem.
I hanteringen har han visat vissa griniga sidor,biter lite i luften o lyfter på bakbenen om man har för hård borste o sånt där.
Han har hela tiden blivit bättre/lugnare så jag har inte reflekterat så mkt på saken.

idag var de besiktning..
in på kliniken visar upp honom för veterinären i skritt först o sen ska han börja känna på honom.
Döm om min förvåning då hästen gör utfall mot honom.:eek:
försöker hugga honom o sen sparkar.

både ja o vet. blev förvånade samt ägaren. De hela slutade med att veterinären vägrade göra något med honom. vi fick bremsa honom för att han ens skulle komma i närheten av hästen.:crazy:

hur fan gör ja med köp nu?!
kan man köpa en häst som beter sej så?!

Sv: hästköp-problem vid besiktning!

Först måste du väl lyckas få en komplett besiktning, ifall du fortfarande är intresserad av hästen?! ;)
Allvarligt. Jag skulle väga för och emot - och ha en besiktning som var ren innan jag bestämde mig.

ja helt klart så måste han fullfölja en besiktning först innan köp blir av.

usch vad jobbigt de blev nu :S

Jag skulle väntat om jag blivit tveksam p ga en sådan sak! En häst har man en lång tid, det är väl värt att köpa den rätte från början.

Men har man haft hästen i två månader, och ändå vill köpa den så är vet-besöket som spårade ur EN sak. Man måste ju se till det stora hela, och inte minst vad en komplett besiktning säger.

Visst ska man vara noga när man köper häst, men har du en lång önskelista hinner den första du kollade säljas innan du kommer på att den nog var bra ... Det liksom måste vara måtta åt båda håll.

Givetvis måste du ha en komplett besiktning, jag hade min häst på foder i 1 år innan jag köpte honom, besiktigade honom innan köp UA, men visade sig sedan ha lös benbit som jag hade upptäckt om jag röntgat... :/
Men varför gör hästen utfallet, kom veterinären åt något som gör ont, försöker den visa er något?? Det är ju inte ett helt normalt beteende från en häst, utan känns som det är något som är fel därav är ju en besiktning av väldigt stort värde i detta fallet!!

jag stod o höll i hästen i ett grimskaft.
Veterinären stod 3 meter ifrån oss o fyllde i ett papper o sen sa han " nu ska vi känna igenom honom " o så gick han emot honom helt lungt o normalt o då gör hästen utfall innan han ens nuddat hästen.

då höll ja i honom ordentligt o ändå fick inte veterinären röra honom, alltså inte ens klappa/smeka honom på halsen för så nära kom han inte.
När ägaren bremsade honom så kom veterinären i närheten av honom o kunde känna igenom ben o rygg utan reaktion på smärta.
Sen kom en assistent o skulle göra böjprov o då gjorde hästen samma sak mot honom o vi fick bremsa för att kunna utföra böjprov på frambenen.

veterinären hade inte varit med om att behöva bremsa en häst för att klappa den o jag blev oxå alldeles förvånad.

Jag hade nog tänkt igenom detta väldigt noga. Hästen måste vara otroligt talangfull för att jag skulle gå på något sådant och priset reducerat. Har du sett honom skodd när du haft honom på prov. Tänk annars vilka kostnader om veterinären måste komma och ge honom lugnande varje gång. Det finns så många otroligt fina, duktiga och snälla hästar till salu så varför köpa på sig problem direkt från början. Som hästägare får du nog med problem längs vägen.

Juridiskt sett så har ju du avtalat om och godkänt ett pris för köpa av hästen. Som du dessutom haft på prov i två månader. Så om du ska kunna komma ifrån affären och avtalet så hänger det på vad ni sagt om besiktningen. Gäller bara avtalet om hästen går igenom en besiktning eller har ni inte avtalat något alls om den biten? Risken finns att du kan råka illa ut för brytande av ett avtal (muntligt eller skriftligt) om du hoppar av affären i det här skedet.

Ogillar hästen män? Kanske den har varit med om något obehagligt med någon man förut?

Hälsade veterinären på hästen innan han började klämma på hästen?
Vi hade en jättesnäll häst som nästan hoppade på och sparkade veterinären då han inte hälsat på hästen, utan börjat klämma på honom. Kan det var något sånt?

Stressad miljö? Är den van med att åka till andra platser?

Gjordes det ingen fullständig besiktning av hästen innan du tog den på prov? Saken är ju den att säljaren kan hävda att ev. skada uppstått under tiden du haft den och att det är pga den som den uppför sig som den gör. Hästen lär ju knappast genomgått en total personlighetsförändring från ena dagen till den andra.

Jag skulle inte köpt om jag inte säkert visste att ,hästen går att sko, hästen accepterar veterinär, hästen kan hanteras av andra vid behov..förutom det vanliga gå att lasta osv..
Ingen större mening med talang om inte hästen går att hantera i vardagen, enligt mig

Kan den kanske ha dåliga minnen av någon veterinär?
Har den reagerat på män tidigare?
Det kan ju finnas en hel del orsaker till varför hästen regerade som den gjorde?

hästen har inte några problem med män, skos av en utan problem och är tidigare riden av en man.
vid tidigare vet.besök ,så som vaccinering/andra stick så har dom fått bremsa honom men vad jag fattat har han aldrig gått till attack.

vi var ensamma på kliniken och det var jättelungt och hästen va jättelugn så länge veterinären höll sej på 3-4 meters avstånd.
Van att åka ,tävlad osv.

de som gör mej osäker är just de där att tänk om ja måste åka bort o ber nån annan sköta honom... vad händer då?!
Som de är nu är de bara jag som skött honom o mamma har ibland lagt på täcke o lett till hagen men då (vid täcke) har han varit fastbunden så han inte har kunnat göra henne något.

Jag skulle köpa om jag gillade hästen men jag litar ofta på min egen intution ang ev. skador. Du kanske kan pruta lite om hästen inte går att besiktiga???

Måste du ha hästen besiktigad så prova att ta hem en veterinär till stallet. Jag sålde en häst i våras som inte gick att böja på kliniken. Han var klockren utomhus vid longering men när han kom in på löpargången blev han jättestressad (troligtvis sällskapssjuk) och det gick inte att hålla i benen utan att han exploderade...

Dagen efter besiktigades han om utanför stallet av en annan veterinär och då hade jag släppt ut några hästar i hagarna som ligger precis bredvid vägen vi sprang på. Då uppförde han sig exemplariskt trots att det blåste storm... Jag kan tillägga att mitt stall ligger 200m från kliniken...

Lycka till!

Kan det ha varit något som påminde honom om någor läskigt?
Veterinärens lukt?
Vad som helst?
Har han inte reagerat på män tidigare så skulle jag försöka klura ut varför detta hände.
Kanske som ovanstående skriver. Lita på din intution o kanske ta ut en veterinär till stallet för besiktning.

problemet är att vi vill ha honom röntgad oxå.. de handlar om mkt pengar för min del så ja vill ha en grundlig undersökning av hästen.
en gårdsbesiktning innebär att vi inte kan röntga ...

att det aldrig kan vara lätt :(

Min 4.åring var precis likadan. Nu efter 1 års träning är det inga problem längre. Jag skulle inte tveka på att köpa honom om du gillar hästen. Har man bara kunskap att jobba med problemet tror jag att det löser sig.

Han kanske kände att ni var lite nervösa/spända. Min han är så otroligt lyhörd på mina känslor, han läste av mig, om jag var lite stressad så blev han det m.m. "Din" häst kanske kände att du var lite spänd det samma gäller ägaren. (Båda två hoppades att hästen skulle gå igenom)

Han kan inte ens närma sig hästen?
Om du ska röntga, då måste ju hästen få lugnande... Kan ni inte prova en annan veterinär? Eller någon annan som ger själva medlet? Du kanske kan göra det, hästen är ju van vid att du håller på med den vid det här laget. Eller är inte det tillåtet? Veterinären kan ju stå bredvid och instruera dig vart sprutan ska stickas in och så vidare...
Eller tror du det kommer bli problem inne vid själva röntgen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 515
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 276
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka