Hästlastbil

Sv: Hästlastbil

Ja, jag vet inte riktigt.. mat är viktigt för mig. hm. Jo, packningen är ett stort plus. Jag har svårt att få in allting i transporten nu när jag bara åkt med en, så blir det en till får jag nog problem!

okej.. ja, jag vet inte jag. Känns som att man alltid kommer vilja ha en personbil med sig (jag är väldigt lat, tar bilen överallt, och hatar att vara bunden till en viss plats), och det kan ju bli lite jobbigt. Åh. Så svårt. Jag förstår ju hela den biten med att det är skönt att vara på plats, men jag vet inte om min käre far skulle uppskatta det lika mycket som jag gör. Han tycker att det är ganska skönt att komma ifrån tävlingsplatsen ett tag.

Men det blir ju onekligen trångt med två hästar, all packning, mat och allting, i transporten.. skulle vara skönt med lite mer plats, och att en kan sova medan den andra kör om man åker på långtävlingar!

Har du också c-körkort, eller är det bara din mamma som kör?

Det är väl den enda nackdelen som jag ser det. Att man är bunden. Som tur är har vi ett par bekanta som har transport och brukar åka med dem om vi ska någonstans.

Just nu är det mamma och pappa som kör, mest mamma.
Tyckte det var så jobbigt att ta B-körkortet så har inte börjat med C-kortet än.. :angel:
Men till höst hade jag tänkt att börja ta tag i det också!

*kl*
Här är ett par bilder på mitt nyförärv. En F610 -80. Den har plats för två hästar nu, men det går att bygga om den så det bler flera platser. Som jag har den nu så har jag halva lastbilen som packutrymme, med plats för två hängmattor.. Det är lite spartanskt, men det duger åt oss. ;)

Den har en hög lastvikt så den passar mig mycket bra för det. Den lastar 4490kg.
redlasbil.jpg

DSC00140.jpg

Det är väl den enda nackdelen som jag ser det. Att man är bunden. Som tur är har vi ett par bekanta som har transport och brukar åka med dem om vi ska någonstans.

Just nu är det mamma och pappa som kör, mest mamma.
Tyckte det var så jobbigt att ta B-körkortet så har inte börjat med C-kortet än.. :angel:
Men till höst hade jag tänkt att börja ta tag i det också!

Ja, just nu är det vi som agerar chaufför åt dom som inte har personbil.. Det löser sig ju alltid om man vill komma in till stan, kanske inte alltid är lika lätt som om man har transport dock. mm, jag vet. jag försöker motivera mig till att ta BE och kanske C, men det är ju sååå mycket i skolan och med tävlingar och allting.. :angel:

Okej, hur gör ni med mat då? (jag vet, mycket tjat om maten, men jag lever typ för att äta.. :p)

Du får köpa en lastbil med stort kök :idea: haha
annars om du nu vill bo på hotell är det ju bara att köpa en B-korts lastbil och köra in med den till stan/hotellet. Så är det Många som gör.

Har också funderat på att skaffa en, då hästarna åker mkt bättre och jag snart ( om 2 år :p) har 3 som ska ut på tävling varje helg så måste vi ha en. men får se hur vi gör, köper kanske en B-korts så länge.

På tal om ingenting sådär så har Ketterer kommit med en sjukt snygg ny lastbil. Dock kostar den 5 000 000 :D http://www.blocket.se/vi/15000050.htm?ca=20_s&last=1

Du får köpa en lastbil med stort kök :idea: haha
annars om du nu vill bo på hotell är det ju bara att köpa en B-korts lastbil och köra in med den till stan/hotellet. Så är det Många som gör.

Har också funderat på att skaffa en, då hästarna åker mkt bättre och jag snart ( om 2 år :p) har 3 som ska ut på tävling varje helg så måste vi ha en. men får se hur vi gör, köper kanske en B-korts så länge.

På tal om ingenting sådär så har Ketterer kommit med en sjukt snygg ny lastbil. Dock kostar den 5 000 000 :D http://www.blocket.se/vi/15000050.htm?ca=20_s&last=1

Ja, alltså jag har lite svårt att komma ifrån att det känns som en lyxigare form av camping med hästbuss, och jag är verkligen ingen happy camper.. :p

Mm, vi kollade lite på B-kortsbilarna, men dom är väldigt dyra i förhållande till vad man får för pengarna. Då tyckte pappa att det var bättre att köpa en stor på en gång..

Haha, aa, snygga är dom. Får se om pappa känner sig lite extra generös.. ;) :p

hum ja B-korts bilarna nya går på typ 6-700 000 så det kan jag hålla med om. Då man kan få fina nya stora för 1 miljon typ.

Jag har en Volvo Ambassadör - 1997, får in 5 hästar och en bodel för 9 personer.

Nu använder jag den inte så mycket eftersom jag slutat tävlat men när man åker ner och tränar i Skåne så är det perfekt att kunna lasta in 4 hästar och åka:)

Jag kör själv, ibland mamma men oftast så åker jag även själv också.

Har c - kort.

image.php

detta är inte just min men den ser ut på samma sätt.

Jag har en Volvo Ambassadör - 1997, får in 5 hästar och en bodel för 9 personer.

Nu använder jag den inte så mycket eftersom jag slutat tävlat men när man åker ner och tränar i Skåne så är det perfekt att kunna lasta in 4 hästar och åka:)

Har c - kort.

image.php

Oj, den ser gigantisk ut! :eek: Är den så stor som den ser ut eller blir man lurad av bilden?

den är ritktig stor men jag tycker att bilden luras lite!
Ska ta och sätta ut den på annons snart och köpa mig en 3 hästlast bil ist!

okej, och bodel för nio personer, det är också mycket. hur är det med dusch, kök osv?

Jo precis, när jag tävla som mest så hade jag alltid 2 hästskötare med mig så då var det skönt med extra utrymme men nu när jag bara tränar på hög nivå så finns det igen andledning.

Ja det finns kök och dusch:)

Okej, hur gör ni med mat då? (jag vet, mycket tjat om maten, men jag lever typ för att äta.. :p)

Mat?? ;) Det finns massor med duktigt folk som lever på att laga mat. ;) Vi har en kylväska som drivs via cigguttaget, så vi kan ha kall mat med oss iaf.

Men ha med en moped då i lastbilen, så kan du köra iväg om det behövs ;)
Trimmar du den så går den ju riktigt fort med.

Bil brukar man ju alltid kunna låna av ngn. klubbkompis som åker bil+transport till tävlingsplatsen.

Fördelarna med lastbil tycker jag är att man bor nära hästen, man kan trimma på kvällen/morgonen, är det taskigt väder kan man gå in och gömma sig ett tag, man kan sitta i hästdelen och titta på tävlingar osv.

haha, ja.. ska bli roligt att se när jag skjutsar pappa på moppen! haha. den kommer gå sönder.. :rofl:

Sen är det ju ofta långt in till stan, lite segt att sitta på moppe. Men som många säger, man kan ju alltid låna bil av någon!

Jo, det är nog en av de största fördelarna som jag ser det, att man lätt kan gå och slappa mellan starter och så, men fortfarande ha koll på hur långt dom har kommit i klassen. Bor man på hotell tappar man så lätt känslan för tävlingen, så det blir ofta att man går runt på tävlingsplatsen tills man har tävlat klart för dagen.

Sen trimma på morgon och kväll kan man ju göra ändå, det är ju bara att ta bilen dit. :)

Har c - kort.

image.php

Wow. En sån ska jag ha en dag :angel:

Men c-kort? Om din ser ut som den på bilden så är det ju en buss och fodrar d-kort.

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka