"Hästleksaker"

kopur

Trådstartare
Har ni någon leksak till era hästar i boxen? En av mina tar alla chanser att stoppa saker i munnen! I hagen har jag grova grenar som han kan tugga på, förutom fri tillgång till hö. Men hittills har jag inte haft något i boxen....

Sv: "Hästleksaker"

Nej, inga "leksaker" direkt. Men ibland på vintern så hänger vi in lite granris till dom samt att hon har ett hörn med halm också. I hagen får hon fri tillgång på grovfoder, samt att hon får två rejäla givor med grovfoder (hö/hösilage) inne också. Så hon håller sig väl sysselsatt :)

Men i det andra stallet som finns på anläggningen med ett gäng hopphästar i så finns det en "pelletsboll". Det är som en stor rund boll med massa hål i, det är bara att hälla i pelletsen (t.ex. hippos eller kraffts) och så lägga in den i boxen. Hästarna är jätte duktiga på att förstå vad det hela går ut på! ;)

Dock så blir det ju inget långvarigt "lekande"..

Min häst har en Jolly ball och en borste sitter i rep på väggen så hon kan peta på dem om hon vill.

Står på halm och har i princip fri tillgång på hö, jag lägger in precis det hon äter upp.

Min häst bökade förut väldigt mycket med täckena som hängde på hans boxdörr (öppningsbart galler), jämt låg de på gången på mornarna. Satte upp en rejäl granruska i boxen precis vid galleröppningen och VIPS så fick täckena vara i fred. Numera har han en "Happy Snacker" med tillhörande "Manger Mate" (se www.hooks.se) i boxen. Jag tror inte att han äter på slickstenen, men bollen puttar han omkring i alla fall.

Flera bra tips! Tack! Hörde också någon som hade rep med knutar på fastknutna i boxgallret så att hästen kunde tugga på dem.

Hade en såndär boll som man har till hundar.. en gul/röd i plast och med ett hål i, där man stoppar i godis, sedan kommer det ut när hästen buffar på bollden..
Han tyckte den var jättekul, men dessvärre proppade han i sig lite spån också, vilket jag tyckte var äckligt, så han fick inte ha den mer.. :smirk:

Jag har hängt upp 2-3 grova grenar på 70-80 cm i varje box. Det uppskattas mkt och när barken är avgnagd eller eller grenarna börjar se tråkiga ut så är det bara att byta och hänga in nya.
Billigt och bra! :)

Här i England finns det nåt som heter Lickits. (kanske finns i Sverige med...?) :smirk: Det är en smaksatt slicksten som hänger i ett rep. Dom finns i jättemånga smaker och hästarna älskar dom!! Räcker rätt länge om dom hänger fritt! Kolla in www.rideaway.co.uk
Dom skickar till Sverige också.
Åsa

Liknande trådar

Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
458
Hästhantering Hej! Vi har en 5-årig D-ponny som vi haft i ca 3-månader, han har nu börjat visa sig aggresiv vid matning i boxen, när han ska få sin... 2
Svar
20
· Visningar
1 301
Senast: fijja
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: iNHALE
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin... 2
Svar
27
· Visningar
2 587
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V