Sv: Hästlukt i bilen
Jag använder bilen för att köra till jobbet och sitter då i jobbkläder, vilket innebär lite snyggare vardagskläder (konsult, civilingenjör). När jag kör häst sitter jag i ridkläderna, tyvärr. Nu har jag hästarna hemma, så det är ganska sällan jag åker i hästkläder. Jag tränar borta en gång varannan vecka, och i övrigt har jag aldrig hästkläder när jag åker någonstans.
Till min förra bil (och som jag hoppas att jag ska göra nu när bilen är nystädad

) köpte jag billiga hundfiltar på Jysk. De är fyrkantiga, och jag lägger dem bara över sätet jag sitter på. Då är de jättelätta att ta ur och vika ihop och lägga i bakluckan när de inte används, och sparar mycket smuts. (Skaka bara av varje gång de tas ur.) Jag har likadana filtar fast större i bakluckan (även på den nuvarande bilen). Samlar upp grus från barnvagn, stövlar och annat man får grus av, och skakas av när bilen städas. Ersätts när den blir för sunkig, eller när något barn spillt mjölk eller annat gosigt. Lilla filten kostade 29kr på den tiden jag köpte dem (har ett helt gäng) och stora kostade 39kr.
Tyvärr har jag inte hittat något lika smidigt till barnstolarna. Ett av barnen åker fortfarande baklänges, och när vi åker långt får de äta smörgås på sina platser. Jag gillar inte "måttsydda" överdrag eftersom de är så besvärliga att ta av och på (man tar inte bara ur och skakar dem och lägger tillbaka), och Jysk-filtarna är i vägen för säkerhetsbältena.
Sadel och annan utrustning åker på en liten vagn med hylla i släpet. Om båda hästarna är med får vagnen stå framför dem.