Hästlukt i bilen

Folshult

Trådstartare
Hur gör ni när ni är ute och kör med hästen? Är det ok att sitta i sätet iklädd rid/stallkläder? Skorna då? Är jag löjlig som reagerar?

Jag har en kombi och i min förra bil fanns en rullgardin man kunde dra över grejorna så att sadeln och annat inte luktade i bilen. Men i min nuvarande saknas detta.

Likaså har min dotter ridit på ridskolan och då kör man ju med ridkläder.

Hur gör ni?

Sv: Hästlukt i bilen

Min bil luktar häst till den grad att den nog aldrig kommer att sluta med det. :o

Det stör inte mig direkt.

Min bil är en hästbil. Står man inte ut med det har man inget i den att göra. Vanligen får det heller inte plats fler än jag i den eftersom det finns så mycket bra att ha saker i den :D.
Nu är jag singel och det gör ju saken enklare. Är man fler som delar på samma bil så kan det ju uppstå problem att ha den typen av bil jag har ;)
Om du trivs med att ha en ren bil icke luktande bil så ser inte jag något fel i det. De flesta använder kanske sin bil på ett annat sätt än jag gör och då kan det vara praktiskt att kunna åka någonstans utan att ha halva stallet i kläderna.

Jag kör på som vanligt, hästlukt är ju :love:

Det är ju så himla praktiskt att ha extra stallkläder för alla väder i bilen (även vinterkläder på sommaren:laugh:) så den luktar väl helt enkelt häst.. Eller vad vet jag, jag känner inte lukten längre, men jag antar att det är så..

Vi har helt ny bil, men kör jag hästen har jag hästkläder på mig. Däremot får den nog bli iaf ett halvår innan jag lägger in sadeln;)
Nä, jag har satt sadelskåpet i transporten, så nu får sadeln åka där:D

Det är dessutom makens tjänstebil, så det är ju bra om det inte är för mycket hästgrejer i den, men lite får den tåla...

När jag lånar mina föräldrars bil använder jag alltid sätesskydd och försöker komma ihåg att ha med mig andra skor. Hästgrejerna förpassas till den lediga sidan i transporten alt. bakluckan som dammsuges när det behövs. De lånar gärna ut bil när det behövs, men de är inte särskilt förtjusta i hästlukt och jag kan förstå dem. Särskilt inte den bilen som används som tjänstebil.

Den dagen min bil bara luktar av hästutrustning, då blir jag orolig på allvar. Som det är nu luktar den stall, blöt hund, varm häst, läder, 5-56, tyvärr lite gammal rök (förra ägaren) och, när den är nystädad, såpa.

Min bil är en funktionsbil, inget för den som är rädd för hundhår...

/Migo
som kör flera hundra mil i månaden i sitt "andra hem"

Det finns sätesskydd av galon som tex bilmekaniker använder då de provkör bilar innan/efter reparation. Vet inte var man får tag på dem men fråga på närmsta verkstad så kanske de kan hjälpa dig. Tror även det finns engångsskydd, om jag inte minns fel. Jag har ett som jag använder om jag eller ngn annan är extremskitig.

Min bil luktar inte bara häst utan stinker häst och då framföralt hästhov och på sommaren även svett och om det är mycket varmt och jag har använt bilen mycket så finns det också en svag lukt av (hum barn kan läsa) snippa.

Skall jag träffa folk som är allergiska kvittar det hur rena kläder och ny tvättat jag är dem får ändå känningar om jag har suttit i min bil.

Kram

Bilen luktar både häst och hund :)
Inget för allergiker vi fäller ju allihop: hästarna, hunden katterna o jag (det sägs ju att man tappar hundra hårstrån om dagen och de blir extra synliga när de är långa och ljusa).

Ibland kan det lukta lite extra om man har golvvärmen på :D

Jag lägger skydd över sätet när jag har gåbortkläder på mig :angel:

Eau de Cheval... häst luktar ju gott, inte kan väl någon ha något emot det? :)

Jag är också en av dom som har en riktig hästbil. Stor kombi när baksätet är oanvändbart för passagerare;). Har alltid rätt mycket kläder i bilen också vilket är super! Lukten i bilen är en blandning mellan häst, läder och wunderbaum:D.

Sadeln, höpåse och alla grejerna åker in i bagaget (kombi). Har jag båda hästarna med mig så hamnar en av sadlarna i baksätet. Nu åker jag sällan långa sträckor men jag har alltid ridkläderna på mig när jag ska iväg för att rida eller köra hästarna.
Bilen är till för att användas och inte någon prydnadssak. Städas väl ur när det börjar se för hemskt ut i den men det kan gå långt mellan dom gångerna.

En bekant har en bil som används nästan bara till stallet och när de kör hästarna. Det växte t om havre i bagaget någon gång :p

Hur gör ni när ni är ute och kör med hästen? Är det ok att sitta i sätet iklädd rid/stallkläder? Skorna då? Är jag löjlig som reagerar?

Jag har en kombi och i min förra bil fanns en rullgardin man kunde dra över grejorna så att sadeln och annat inte luktade i bilen. Men i min nuvarande saknas detta.

Likaså har min dotter ridit på ridskolan och då kör man ju med ridkläder.

Hur gör ni?

Ja si, här är bilen ett mulitfunktionellt verktyg, den luktar häst, hund, rök,damm,matos, tuggummi,hårspray,svettfot etc etc... vi är 8 pers, 4 av dom har häst, vi kör både folk och djur i massor och då blir det luktbevis... men självklart, finklädda allergiska ska inte åka med oss....:crazy:

Nu kör vi väldigt sällan hästen men jag åker ju hemifrån till stallet iklädd stallkläder.
Jag har för mig att det var en liknande tråd uppe i vintras och jag skrev då glatt att min bil inte alls luktade häst. Men när värmen gick för fullt i vintras när det var ca 25 minus ute då stank det verkligen häst, blöt hund och något som jag inte kan beskriva typ värme. :crazy:
I våras "glömde" jag ett vintertäcke i bilen en vecka och då var inte gubben glad kan jag säga. Nu är vi på gång och ska skaffa en bil till så jag får nog ha min stinkbil i fred. :love: Då gör det inget att jag inte är lika pedandtisk som sambon heller.

Men de flesta hår man ser i bilen kommer faktiskt från mitt huvud. trots att hunden åker i bilen också. Iofs i bagaget men ändå.

Jag slänger på ett galonöverdrag på förarsätet (varmt och gott på sommaren:cool:) Jag har aldrig sadeln i bilen heller, får inte in den eftersom bakluckan tar i transporten (Honda Cr-v) Så jag slipper den mesta hästlukten.

Vill gärna ha ett hyffsat andrahandsvärde:idea:

Dra över svartsäckar över sätena så luktar det inte. snabbt och enkelt. har funkat för oss och de luktar miminalt häst i bilen!

Jaja, jag blir skjutsad som vanligt iklädd hästkläder både dit och hem i ur och skur. Min hästallergiska pappa tycker inte om det, så i den andra bilen har jag mer eller mindre hästförbud :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det... 2
Svar
20
· Visningar
8 921
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 299
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 905
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka