Hästpass, frågor.

pixietail

Trådstartare
Nu fick jag hem min pållas pass i posten, det står Umeå RF som ägare och det står i hennes "ridskolenamn" Zamba, jag har ju "döpt tillbaka" henne till Sweet Flight som hon hette när hon kom till Sverige (irl. import) för många herrans år sen och jämt fram till för två år sen. Har ju försäkrat henne som S.F också. Min första häst. Ska dock inte tävla med henne eller liknande. Men för mig är hon verkligen inte nån Zamba :mad:

Borde jag göra något åt passet? Och hur gör man i så fall?

Sv: Hästpass, frågor.

Läser på Ridsportförbundets sida...detta står:

Utländska namn
Är en häst utlandsregistrerad kan det utländska namnet inte ändras. Enda undantaget är utländska hingstar som godkänns i Sverige och som är döpta till företagsnamn utomlands.

Ang att inte du står som ägare...har ni inte gjort ett ägarbyte ??

Förässten, vad är det för ras vi pratar om ?

Hon kanske inte är registrerad i det namnet sedan utomlands, men hon hette det där och har varit registrerad som S.Flight i många år i Sverige, visste inte att de ändrat hennes namn i papprena också.

Alltså, jag har köpekontrakt påskrivet och sånt, men ägarbyte, nej. Som sagt, min första häst, har säkert gjort alla misstag som kan tänkas gå.

Korsningsponny.

Men spelar det någon roll vad som står i pappren när jag har köpekontrakt? eller kan det påverka försäkringen också?

Där du har hästen registrerad, ring till dom och hör hur du ska göra...

På min pålle som jag köpte i höstas gjorde jag nytt pass till, står det att han är hingst. Men det är så att förra ägaren inte hade registrat honm som Valack. Men det görs om om jag skulle sälja honom eller passet på ngt vis skulle göras om. Men nu dtår det på ägarbeviset att han är valack.

Så ring... det är det bästa. Ägarbyte måste man registrera...

/Lina

Har för mig att det kostar 3000kr att skicka in och göra ett namnbyte på sin häst. Det står nog antingen på sv ridsportförbundets hemsida eller på asvh.
Vet ej om det är svar på din fråga men jag vet att man kan "köpa" till sig ett namnbyte på sin häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 478
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 992
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka