B

Bork

Om man inte har skaffat hästpass än, vad kan hända? Är det straff-avgift på att man inte skaffat något? Veterinärerna vill ju ändå aldrig kolla i det...

Sv: Hästpass

Hästpassen skulle börja gälla i år men då det fanns så många som inte hunnit skaffa det så ska det inte börja gälla förrän 2009 eller nåt sånt. Men om hästpassen hade gällt i år och du inte haft det på din häst och hade behövt ta ut veterinären så behandlar dem ej din häst.

Jag tror inte att en vet. som jag antar är djurvän skulle vägra behandla din häst bara för att du inte har pass till den...

Jo de behandlar hästen, det är lag på det. Men du får en uppmaning att fixa pass och om du inte gör det så blir det böter. Hur mycket vet jag inte. Jag tog upp frågan med min vet om just detta.

Veterinären har också behandlat min häst utan pass, dock då vaccinerades han bara. Men de frågade om passet, men inget annat.
De kan ju inte låta en häst självdö bara för att ägaren vart lat/inte kommit till skott och fixat ett pass ännu.

Men hade jag vart du hade jag nog fixat det rätt snart. Det kan vara rätt långa köer på det där, och kan bli böter om du inte har det.

Du får inte skicka hästen till slakt utan pass from den 1/1-07. Inga slakterier tar emot hästar utan pass.

Nu är det inte jag som inte har pass till mina hästar utan en bekant.

Till alla:

Jag har haft vet ute flera ggr till mina hästar i år och ingen har frågat efter nåt pass en enda gång?
Nog för att jag har pass till alla, men ändå...

Det framgick inte av frågan, och är orelevant i vilket fall, jag svarade bara på vad som händer om man inte har ett hästpass. Så vitt det framgår av tråden rörande vet. vård, inget. Men det jag vet säkert är att inget slakteri tar emot en häst utan pass.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 197
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 259
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka