Hästpriser och hur man löser ekonomin (utbr fr "Annonsera Mera VIII")

Bukefalos 30 år!

Hur har folk råd att köpa hästar i Sverige idag? Även om hästen ligger på 80-120'. Tar folk lån eller lägger man sina hårt arbetade besparing på ett hästköp?
Jag har mestadels haft unghästar genom åren, köpt dom som föl-tvååringar. Ett par äldre sällskapshästar är också inköpta, men de kostar ju som bekant inte så mycket.

Jag personligen hade aldrig tagit lån för att köpa en häst, utan får vackert vänta tills jag sparat ihop pengarna.

Senast ändrad:
Ja precis, kastrering var bokad.
I min enfald trodde jag att det var mycket högre utbildade ponnys som kunde säljas för sådana priser.
Då är vi två. Hade kunnat se en vinning i om ponnyn var utställd med bra resultat med tanke på avel. Men såg inga resultat därifrån. Det kan visserligen den som är intresserad leta upp eller om de redan har koll.

Men rent generellt sett känns det som priserna har sänkts något

Hur har folk råd att köpa hästar i Sverige idag? Även om hästen ligger på 80-120'. Tar folk lån eller lägger man sina hårt arbetade besparing på ett hästköp?
För den summan, spara, låna, ta av den stora pengahögen eller få av nån givmild släkting..?

Tyvärr har jag ingen stor pengahög eller släktingar med en massa pengar, så jag får snällt spara. Om tio år är min storhäst 24 och jag räknar med att behöva köpa ny.
Så jag lägger undan en slant varje månad.

Kan vara tur att jag dessutom är hobbyryttare och måste inte ha en färdig swb som redan visat vad den går för på tävlingsbanorna och därmed jättedyr. Gillar kallblodstravare och överväxta ponnys, de som passar till träning och uteritter men som kanske inte är förstahandsvalet om man vill klättra snabbt i klasserna. Jag kan även köpa unghäst. Så räknar kallt med att jag inte behöver ha en extremstor hög med pengar :)

Tja du kan få vuxna Lipizaner, kallblod, nordsvenskar, araber m.m. för 50-70 tusen.

Och föl/åringar av en lång rad raser som inte tillhör "tävla dressyr och hoppning med halvblod"- raserna för mycket måttliga pengar, typ från 25 tusen och uppåt.
Kallblod och nordsvenskar kanske. Men jag som i flera omgångar sökt trygg, bussig familjeponny/häst för hobbyridning har haft extremt svårt att hitta någonting alls som fyller kriterierna under 100 k

Men det sägs gärna att det finns massor kring 50-60 om man bara kan tänka sig att byta ras. Men som sagt - de har dolt sig mycket väl när jag letat?

Däremot finns det massor med med problem endera med hälsan eller ridbarheten som kostar däromkring

Kallblod och nordsvenskar kanske. Men jag som i flera omgångar sökt trygg, bussig familjeponny/häst för hobbyridning har haft extremt svårt att hitta någonting alls som fyller kriterierna under 100 k

Men det sägs gärna att det finns massor kring 50-60 om man bara kan tänka sig att byta ras. Men som sagt - de har dolt sig mycket väl när jag letat?

Däremot finns det massor med med problem endera med hälsan eller ridbarheten som kostar däromkring

Jag fick ju inte ens köpa nordsvensk när jag letade i fjol, då jag var öppen med att jag inte ville köra. Så då blir det svårt att föreslå en ras som säljarna inte vill sälja som ridhäst…

Ja jag tänker också så, det kostar med snälla lite utbildade hästar.
Det finns också massor för 50-60 om man köper unghäst oavsett ras. Det är nog inte alls svårt att hitta en tvåårig Swb för 50’ som någon behöver bli av med. En fölunge ännu billigare.
Tror inte heller en snäll lättriden nordsvensk i lagom storlek och bra ålder säljs överdrivet billigt.

De har dolt sig när vi sökt också 🤷‍♀️ Det finns då väldigt få när jag sökte och absolut inga nordsvenskar eller andra renrasiga av kallblodsmodell om de inte är föl/unghäst eller har problem på något sätt. De som man vill ha som trygg familjehäst låg 80”+

Jag köpte en russ som är riden men inte välskolad och tackar min lyckliga stjärna över att vara ett halvt äpple hög och kunna rida b-ponny. Prisvärd 😍

De har dolt sig när vi sökt också 🤷‍♀️ Det finns då väldigt få när jag sökte och absolut inga nordsvenskar eller andra renrasiga av kallblodsmodell om de inte är föl/unghäst eller har problem på något sätt. De som man vill ha som trygg familjehäst låg 80”+

Jag köpte en russ som är riden men inte välskolad och tackar min lyckliga stjärna över att vara ett halvt äpple hög och kunna rida b-ponny. Prisvärd 😍
Vi måste krympa helt enkelt så vi kan rida b-ponny 🤣

Jag fick ju inte ens köpa nordsvensk när jag letade i fjol, då jag var öppen med att jag inte ville köra. Så då blir det svårt att föreslå en ras som säljarna inte vill sälja som ridhäst…
Min medryttarhäst är nordsvensk, den tycker ridning är helt okej. Men är som gladast när den även får jobba i skogen. Vet inte om det gäller de flesta nordsvenska eller ej, men det gör mig osäker på att köpa nordsvensk.

Udda säljare...
Däremot så vill jag inte sälja ett ungt sto med bra stam till någon som inte ens vill ta ett enda föl.
En vallack/okastrerat föl måste ju inte köras.
Stoet måste köras tillräckligt för att man ska kynna stambokföra.

Vi måste krympa helt enkelt så vi kan rida b-ponny 🤣
Jag vill också kunna rida b- ponny...

Om jag någonsin köper häst igen (inte trolig) hade jag jättegärna velat ha ett russ. Men jag är dessvärre för stor och tung, så det blir Fjording, Norsvensk eller en korsning (högst troligt) på max 145 cm (gärna 140 cm) och viktbärande.

Ren Nordsvensk går bort eftersom de flesta är för stora...

Jag misstänker att jag (i en avlägsen framtid) åker till Irland (eller annat passade land) och köper mig en viktbärande, liten handikapphäst...

Jag hade ju egentligen 80 som maxtax. Men insåg att för det var jag endera uppe i 17-20 år gamla individer - eller så fanns det något med hälsan som drog ner priset.

Så håller helt med att de ligger på 80+.

Jag köpte en c-ponny 😅 Var dock ingen större skillnad på pris utifrån storlek (jag kollade dock inte på B-ponny)

Jag skulle helst vilja ha en grov D-ponny till. Eller en förväxt connemara. Men när man inte räknas som kort/liten så är det lite jobbigt att höra av sig på såna annonser, det är så olika vad folk anser är ok längd/vikt på ryttare.

Vilket stör mig, för handlar det om islandshästar så är det helt okej och fritt fram, men andra starka ponnyer (öhm, hästar med ponnymått eller hur var det nu) så är det något helt annat. Även om min irish cob som bara är 146 cm är betydligt grövre än en islänning och bär upp mina 172 cm helt utan problem.

Men jag tycker som flera andra att trygga irish cob, haflinger, fjording, nordis eller korsningar för den delen är dyra de med! Inte riktigt som ett halvblod förstås, men ändå. Såg en jätteintressant fjording, men den var i prisklass över 90 000. Och blev såld i ett nafs.

Vill egentligen inte börja om med ett föl igen men jag börjar tänka åt det hållet ändå. Nu kom vi lite utanför ämnet kanske...

Var väldigt nära att köpa en 2-årig fjording, men snubbblade över en islandsvslack på 3.5 år och gav ett bud på 18000 som accepterades. Han är i dagsläget 5 år och inriden och inkörd. För dagen finns lite taktproblem, men har ridits i skritt, trav, tölt och galopp. Riktigt fin tanthäst som kan köras och ridas ut själv. Jag är supernöjd!

Fast att en ”bra häst kostar” är ju lite skevt med?
Jag är inte egentligen så mycket för ”hästen blir vad du gör den till” men en trevlig grundriden shysst häst kan en få billigt 🙂
De gäller att se individens behov och att förvalta den med.

Finns många extremt trevliga travare som kostar knappt något.
Unghästar som en såklart får lägga mer tid på men även de underbara.
Korsningar, andra raser än SWB.

De är ändå djur 🙂 Ibland tycker jag att folk ska ha så mycket mer kapacitet än de behöver.

Jag har köpt alla mina under 50.000kr
Travare, haflinger, knabstruper, quarter, korsning.
3 av dessa inte unghästar. Lite jobb men de är inte sämre än någon annan häst.

Fast att en ”bra häst kostar” är ju lite skevt med?
Jag är inte egentligen så mycket för ”hästen blir vad du gör den till” men en trevlig grundriden shysst häst kan en få billigt 🙂
De gäller att se individens behov och att förvalta den med.

Finns många extremt trevliga travare som kostar knappt något.
Unghästar som en såklart får lägga mer tid på men även de underbara.
Korsningar, andra raser än SWB.

De är ändå djur 🙂 Ibland tycker jag att folk ska ha så mycket mer kapacitet än de behöver.

Jag har köpt alla mina under 50.000kr
Travare, haflinger, knabstruper, quarter, korsning.
3 av dessa inte unghästar. Lite jobb men de är inte sämre än någon annan häst.
Here we go again.. Har du följt diskussionen kring vad det är som kostar 80 och uppåt?

Eller menar du att vi som skrivit kring det har fel ?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka