Hästrädsla

H

heane

Nu är jag så arg på mej själv. Har nu gått i många år och väntat på att min ridrädsla ska gå över. Men den gör ju inte det av sej själv. Kom igång bra ett tag och det gick jättebra. Min häst är jättesnäll. Men jag är livrädd att hon ska göra nåt så jag ramlar av eller nåt. Det var henne jag red när det hände en olycka så jag blev så här rädd. Men jag älskar ju den hästen och jag vill rida, rida, rida. Försöker alltid hitta någon anledning för att slippa rida. Däremot jobbar gärna henne från marken och pysslar. Vad ska jag göra för nu är jag verkligen ridsugen?

Sv: Hästrädsla

Jag känner nåt liknande. Har även skapat en tråd om det.

Men nu är jag igång att försöka få iväg min envisa häst ensam från stallplan.
Jag har sällskap av sambon så känner jag mej ganska trygg och har blivit mkt modigare bara på en vecka.

Innan blev benen som spagetti bara av att skritta efter sambon med häst. Nu bråkar jag med hästen på egen hand. Hon ställer sig, backar i diken och försöker trava hem, men jag ger mej inte.
Så mitt råd är: Rid mer så vågar du mer!
Jag var räddare i soffan innan när jag tänkte på ridningen, än vad jag är när jag rider nu :)

Så ta hjälp av nån som du känner dej trygg med, och jobba med småsaker i början. Rid runt lite koner, eller korta turer i skritt, tills du känner att det känns bättre och bättre.
Jag slutar alltid när det känns som bäst, så tar jag med det till nästa ridtur.

Ja, jag tycker ju det är så himla roligt när jag väl kommer igång. Då sitter jag som ett solsken på ryggen. Men jag darrar också innan jag kommit upp

Ja, jag tycker ju det är så himla roligt när jag väl kommer igång. Då sitter jag som ett solsken på ryggen. Men jag darrar också innan jag kommit upp

Ovanstaende skulle lika garna beskriva mej! Men det finns hopp! Jag har fatt jattemycket mer fortroende genom neurolinguistic programming men jag vet inte hur mycket av det som forekommer i Sverige. Jag kan garna ge dig lite tips om du vill, PM mej om du ar interesserad.

Jag brukade tavla bade dressyr och falttavlan nar jag var yngre men sedan gav jag upp och mitt fortroende rann ut i sanden. Det hjalpte inte att jag gatt upp massor i vikt (och jag var knappast liten innan!). Jag har gatt ner typ 14kg pa ett par manader (stress... inte bantning men forsoker fortsatta ga ner). For ett par ar seda hade vi en ovantat inkomst och jag kopte mig min stora krigshast (se bild) han ar valdigt "steady Eddy" skvatter aldrig och ar heltrygg anda red jag honom valdigt sallan. Nar jag stog pa "the mounting block" som man anvander har sa borjade jag alltid ma illa, kanna mig yr, jag tror du vet vad jag menar. Vad jag har kommit pa ar att jag maste vara jakligt kvick att hoppa i sadeln innan hjarnan har borjar tanka pa hemskheter (som aldrig kommer handa I alla fall!)

Hade ett genombrott idag: BARBACKA!!! har inte gjort det pa 15 ar! Sa ge inte upp hoppet! Var envis!

Ja jag vill gärna ha tips. För jag vill verkligen rida igen. Om jag bara vågade

Jag lider med dig och vet exakt vad du menar.

Själv köpte jag en "nybörjarhäst" till mig själv i 50-årspresent som jag senare blev rädd att rida. Det är helt sjukt vilka starka känslor som kommer fram innan man ska rida. Torr i munnen och alldeles skakis. Så snart jag red på henne så satt jag i princip bara och bävade för att hästen skulle bli rädd för något.

Lyckligtvis fanns en 19-årig islandshäst i mitt stall som jag provred.
En lugn liten trygg tös som ändå inte var slö.
Och :bump: vilken lycka att inte vara rädd. Vilken härlig känsla för självförtroendet.
Underbart nog fick jag senare köpa henne och har haft henne i över ett år nu och är aldrig rädd att rida.
Nu har jag två trygga islandsdamer som precis vem som helst kan rida på.

Synd att du inte bor när mig för då hade du kunnat prova att rida ut med mig.

Givetvis är mitt enda råd: Köp en trygg islandshäst.:love:

Det är ju det att jag har min älskade häst. Hon är min allra bästa vän och har lovat henne att hon ska få stanna hos mej. Jag har funderat på en annan häst, men det blir ju så himla dyrt. Kanske skulle gå en termin på ridskola för att komma igång?

Det förstår jag till fullo.

Jag hade turen att få en kanonbra fodervärd till min och hästen är bara en mil bort. Nu har fodervärden fått överta hästen mot att jag får tillbaka henne när det är pensionsdags för hästen.

Ja ridskola kan nog vara ett bra försök att prova.
Huvudsaken är ju att du får känna dig trygg på hästryggen ett tag.

Jag hoppas det löser sig för dig för det är verkligen ingen rolig situation att ha häst och vara ridrädd.

Så himla synd att jag inte bor närmare dej ja. Tack för erbjudandet i alla fall. Had gjort det direkt. Det som är det dumma är också att min häst är jättesnäll, men jag sitter hela tiden och tror att nåt ska hända. Men det gör ju inte det.

Nu skriver du ju att du verkligen vill rida - annars hade jag rekommenderat att tömköra/köra/longera/promenera/löshoppa eller något annat av allt det där roliga som går att göra med en häst förutom att sitta på dess rygg :). Hästen mår ju säkerligen bra oavsett om du rider eller inte, bara den motioneras på något sätt.

Vid ridning, ta ut en instruktör som är van vid rädda ryttare - som kan stärka dig när du blir osäker och pressa dig när du behöver lite sådant. En kombinerad ridlärare och mental coach helt enkelt. Annars är det bara att rida på. Det är inte farligt att vara rädd, rädsla är "bara" en känsla av många. Jag förstår hur det är att fastna i en negativ loop, men kroppen är relativt enkel, om du utför en aktivitet ofta så vänjer du dig tillslut. Gör bara sådant som känns ok, skritta omkring på banan och gör övningar, skritta ute i naturen. Trava några steg. Kanske galopperna på volt när det känns ok... Men i grunden tror jag att det vore bra om du hade en stödperson på plats som kan hjälpa till.

Sänder styrka och mod! :bump:

Hej! jag tycker du ska vara bestämd! Börja med att gå på ridskola... känner du att din rädsla inte minskar fort på din egen häst, sälj den! Du kommer älska nästa häst lika mycket och den här hästen lider inte av att du måste sälja den. Hästar anpassar sig:)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
957
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur