Hästskötarexamen

T

Tussilagon

Jag ska ta Hästskötarexamen nu i April. Har hört
många "skräck-historier" om hur folk blir kuggade
för minsta lilla. Skulle vilja veta hur det gått för
er som tagit det? Ska man förbereda sig på det
värsta? :p Vill gärna ha lite tips vad man ska
tänka på och så :bump:

Sv: Hästskötarexamen

Jag tog hästkötarexamen för nio årsedan... så minnet är lite svagt.
Ridningen gick inte så värst bra.. men jag hade visst varit duktig på foderfrågorna så det vägde upp det hela så jag klarade mig..
Så känner du att det gick åt skogen i en "avdelning" är det bara att satsa på nästa. Man behöver inte vara bäst på allt!
Lycka till och tala om hur det gick;)

Jag tog hästskötarexamen 2004. Nu vet jag inte vart du ska ta examen nånstans men för mig på Jälla naturbruksgymnasium i uppsala gick det till såhär ungefär: Vi samlades skitnervösa och fick varsin häst tilldelade. Den skulle vi linda arbetsbandage på knoppa och borsta jättefin :D sen skulle vi rida. Lindor, knoppar, hur utrustningen satt m.m. bedömdes

Hästarna skulle "motionsridas som om vi jobbade som hästskötare till en tävlingsryttare". Viktigt att hästarna var i balans. Sen fick vi göra ett hästbyte. och rida lite till.

Sen va det nog longering tror jag det va sjukt pirrigt, men det är bara att hålla sig lugn och tänka på hur man grejar med inspänningstyglarna :D

Häst vid hand. Där gäller det åxå att vara noga när man ställer upp så man visar hästen öppen. och noga med att man ställer sig framför pållen och har rätt tygelfattning i resp gångart.

Sen va det prov att känna igen en massa olika grejer kunde va allt från tungfels grej, thidemantygel till en massa konstiga sel-tillbehör, m.m.

Sen va det teoretiskt prov. Samma där bara att hålla sig lugn.

hm.. har jag missat något moment nu? jag tror inte det.

Lycka till hoppas det här hjälpte nåt

Jag tog examen 98 på Strömsholm. Det jag tyckte var värst var när man muntligen skulle berätta vilket hö man skulle välja till en häst. Man skulle lukta och titta på olika hötussar och sedan bestämma och förklara varför man valt det. Tyckte det var svårt, tyckte alla luktade lika... men det gick vägen ändå! Sen, gör inte som jag, när vi hade vid häst vid hand och skulle berätta stam och tecken på hästen, så sa jag att den hade ringkota... men kom sen på och ändrade mig till kronrand i stället. När vi sedan fikade på Markan så hörde jag min examinitor berätta för sin kollega vad jag hade sagt!:eek: Jag höll på att döö... blev helt kallsvettig och var säker på att jag inte skulle bli godkänd! Men det blev jag :bump:

det är vääääldigt olika beroende på vilka examinatorer man har och deras dagsform.

jag klarade inte ridningen tex, den ena hästen jag red hade jag i form hela kvarten jag fick rida honom, den andra som jag red först är stressad o tar ett tag innan han lugnar sig o söker bettet. dom kuggade för att jag red i undertempo (hade fått höra hela veckan före examen "rid långsammare"...), både mina lärare på skolan, personalen där och min ordinarie ridlärare blev skitsura o fattade inte hur dom kunde kugga mig.

då hade jag dessutom + på alla andra moment förutom longeringen.

sen är det folk som klarat sig trots att dom inte kunde visa häst vid hand alls (ställde inte öppet, missade att säga att hästen hade en stooor bläs och sa alla tecken huller om buller och hade fel tygelfattning). har andra vänner som när dom tagit har ingen haft hästen i form i ridningen men alla klarat sig. (behöver jag säga att jag var lite lätt skitsur över det hela? :angel: )

iaf, vi hade först skrivna prov, ett allmänt o ett SVÅRT på foder, sen göra iordning hästar med knoppar och fleecelindor utan pad, sen ridning i en halvtimme totalt (en kvart på varje häst), sen häst vid hand, sen longering. så lunchpaus. sen ett "prylprov"- en hel massa hästprylar på ett bord som man skulle identifiera, samt några preparat som man skulle säga om karenstid på, sen muntligt foderprov där man dels skulle identiefiera en hel massa olika kraftfoder och om dom var energi eller proteinfodermedel, sen fick några prata hö och halm (vilka sorter det var, om höt var proteinrikt osv) och några dra hela "tugga till träck", alltså exakt vad som händer i hela digestionen.

Håller med lizan! Allt beror på vilka som dömer.

Har 2 exempel:

Gymnasieklass på ca 30 elever.
År 1 kuggade alla utom några få
År 2 klarade alla sig utom typ 2 st

Och ja..det är sant..åren är dessutom efter varandra.

Jag gjorde det ifjol. Förberedde mig för det värsta och så visade det sig att det bara var grundläggande saker man helt enkelt bör kunna om man har en egen häst, tycker jag.

Tänk på att inte vara nervös:p agera säkert och effektivt, proffsigt. Alla smådetaljer är viktiga, alla remmar ska vara spända, inte surra longerlinan vid longeringen, prata högt och tydligt när du visar häst för hand.

Jag ska också göra hästskötarexamen...Grymt nervös kommer jag att vara!!

Om vi kuggar på 1 "del" så får vi göra om den inom ett år tror jag... Om vi kuggar på mer än 1 del så måste vi göra om hela..

Vi har haft provet på våran skola nästan alla åren tror jag, men detta året blir vi bara 3...Så då kanske vi får åka iväg nånstans, eller så får några komma till oss!!

Jag är mest nervös för foderprovet och alla sånna prov... Longering och häst vid hand känns bra.. Likaså knoppning, lindning o sånt... Rdiningen vet jag inte riktigt, beror på vilken häst man blir tilldelad! :D

nej det är olika examinatörer och finns fler än två i hela sverige! ;)

Ok. Det är inte de uppgifter jag har fått från de som anordnar det här uppe. Konstigt att de kommer upp till norrland varje år, med tanke på var de håller hus i vanliga fall. Men det är möjligt att det finns flera ändå.

jag tog hästskötarexamen förra året.. det enda jag kan säga är att va förberedd på allt. jag läste hur mkt som helst om hästens fodersmältning för det är en svår bit som man lätt kuggar på.. inför de muntliga foderprovet så ta reda på så att du vet hur allt foder ser ut. betfor, korn, havre, vete, vetekli, mäsk, olja, osv osv.

i longeringen ska du tänka på att hela tiden kunna berätta när du tycker hästen går bra och i en tillfredställande form. glöm inte att ta in den i mitten av volten när du ska byta varv.

öva på att knoppa hårda och fina jämna knoppar om du inte är bra på de.. linda så många ben du kommer åt.

jag pluggade konstant i typ tre månader för att klara de och de gjorde jag också :rofl: det var den mest nervösa dagen i mitt liv och när jag hade fått min utvärdering och gick ut därifrån så började jag stortjuta, det var all spänning som bara släppte, så skönt.. :bump:

ha me mkt mat och sånt så du kan äta i pauser det är bra att få i sej energi under en sådan dag.

ja det är mkt att tänka på men var lugn och tänk praktiskt så kan du nog de mesta ska du se...

LYCKA TILL:banana:

med tanke på att vi varken hade någon mats eller någon lottie så ja! ;)

Jag tog hästskötarexamen 2003 och om jag inte minns fel hade vi Mats som examinator. Vi hade hört att han var sträng och petig och gissa hur nervöst det var innan?

Våra lärare (gick på naturbruksgymnasium) peppade oss och sa att OM det blir fel så säg hellre till att "oj nu blev det fel" och rätta till det, då ser dom att du har uppfattat att du gjort fel iaf. Alla kan ju tänka lite fel en kort stund. Sen beror det ju på vad som är felet. Låter du hästen gå flera varv i fel galopp i longeringen så är det ju inte bra, men blir det fel galopp och du upptäcker det efter ett par språng och rättar till det så är det ingen fara!

Dessutom får man göra ett par småfel i något av momenten bara helheten är god och man kanske behöver ett plus i kanten på något av de andra då.

Vad gäller ridningen så är det vad jag vet inget krav att hästen SKA gå i form. Viktigare är att den rids i ett bra tempo och att du som ryttare är mjuk, följsam och stabil. En tjej i vår grupp underkändes just för att hon inte red så bra, hade inte en stabil sits.
Alla hästar är ju inte så lätta att få i en fin form på 15 min utan det räckte för oss att vi visade på att vi jobbade dom åt rätt håll.

Vad gäller knoppning och lindning är det väl inte så mkt att säga om, antingen gör man det rätt eller så inte. Där har man ju en del tid (fast inte mycket ;) ) att fundera för sig själv oxå utan att någon ställer frågor och studerar.

Det som jag var mest nervös för var longeringen då jag kände att mest kunde gå fel där. Viktigt att tänka på är att inte spöet eller linan ska vara på marken, säkerhet framförallt! Sen om hästen busar eller gör något är inga problem så länge man visat att man tänker säkert och är beredd!

På visningen fick jag en jättebra häst helt utan tecken :bump: Eller ev var det en strumpa kanske, men lätt var det iaf.

Jag tror oxå att det kan vara olika med olika examinatorer hur hårda de är, men om man bara tar det lugnt och hinner andas och tänka innan man svarar och gör saker så går det nog bra! Jag är övertygad om att du kan allt ni ska kunna. Det gäller bara att komma ihåg allt när man är nervös oxå :crazy:

I våran grupp blev alla utom en (vi var 12 st) godkända, hon klarade inte ridningen men hon var egentligen mer inriktad på körning och hade inte ridit så mycket. Alla klarade sig på resten även fast jag hade sett och fått berättat av mina kompisar att de hade gjort diverse missar och fel.

Lycka till!

Jag tog hästskötarexamen 2004. Nu vet jag inte vart du ska ta examen nånstans men för mig på Jälla naturbruksgymnasium i uppsala gick det till såhär ungefär: Vi samlades skitnervösa och fick varsin häst tilldelade. Den skulle vi linda arbetsbandage på knoppa och borsta jättefin :D sen skulle vi rida. Lindor, knoppar, hur utrustningen satt m.m. bedömdes

Hästarna skulle "motionsridas som om vi jobbade som hästskötare till en tävlingsryttare". Viktigt att hästarna var i balans. Sen fick vi göra ett hästbyte. och rida lite till.

Sen va det nog longering tror jag det va sjukt pirrigt, men det är bara att hålla sig lugn och tänka på hur man grejar med inspänningstyglarna :D

Häst vid hand. Där gäller det åxå att vara noga när man ställer upp så man visar hästen öppen. och noga med att man ställer sig framför pållen och har rätt tygelfattning i resp gångart.

Sen va det prov att känna igen en massa olika grejer kunde va allt från tungfels grej, thidemantygel till en massa konstiga sel-tillbehör, m.m.

Sen va det teoretiskt prov. Samma där bara att hålla sig lugn.

hm.. har jag missat något moment nu? jag tror inte det.

Lycka till hoppas det här hjälpte nåt

Du missade muntliga foderprovet där man skulle se vad som är vad samt att de hade några hö analyser uppskrivna så skulle man säga vilket hö som lämpade sig till t.ex dräktigt sto, tävlinghäst osv.

Hej!

Jag tog hästskötarexamen för massa år sen, på Jälla. På den tiden kom det folk till skolan och examinerade, så jag hade nån tjej och så Mats Mellberg.

Jag klarade alla delar galant, utom visa-häst-vid-hand. Det var minus 30 grader och vi tvingades först göra ridprovet och direkt efter det (i läderridstövlarna) visa häst vid hand. Jag lyckades vända på årtalet när hästen var född (jag är sifferblind, så det var kanske inte så konstigt) och frös så jag skakade.. Kan ha varit därför det gick så dåligt, för jag fick en "liten" hemläxa och examinerade någon vecka senare bara visningsdelen och då var det inga problem alls!

Tyckte inte det var särskilt svårt och Mats Mellberg tyckte att jag hade jättebra hand med hästar (det lever jag fortfarande på)..

/ Lavinia, lunchdags..

Tog hästskötarexamen -96 med Loa Axén o Hans Delling som examinatörer.

Det året var vi 4 som klarade oss av hela årskullen så då var dom ganska petiga. Kommer ihåg att det var bland det roligaste jag gjort!

Det ska vara svårt att klara i min mening, om Diplomet ska vara värt något!

Jag gjorde provet förra året (och klarade det). Vi hade Mats Mellberg och hon Lottie som examinerade oss..
Egentligen är det väldigt grundläggande (möjligtsvis förutom foderdelen :cool: ) men det blir svårt på grund av spänningen..
Enligt mig så var det typ den otäckaste dagen i mitt liv :crazy: :smirk:
Vi började med skriftligt prov som inte alls var så svårt som jag hade trott och sedan red vi. Viktigt vid ridningen är SITSEN och att man kan rida hästen i takt och balans. Man ska kunna motionsrida en häst utan att "förstöra" den..
Sedan visade vi häst vid hand och här är väl det svåraste att komma ihåg ramsan :idea:
Longeringen är super nogrann vad häller säkerhet osv. Alltid hålla koll på linan så att den inte trasslar sig eller så, aldrig lägga/tappa pisken på marken, göra korrekta varvbyten..
Man ska kunna redogöra för hur man vill arbeta med just denna häst för optimalt reslutat samt att man visar när man tycker att tempo, voltstorlek osv är bra.
Foderprovet tyckte jag var svårast när man ska kunna bedöma vilket hö som passar vilken häst genom att titta/känna/lukta.. Och prata en massa Mj o smrp.. Som tur var så hade man pluggat järnet på allt detta innan :)
"Hemliga lådan" var inte så jättesvårt.. Mest vanliga saker.. Och kunna lite om karenstider osv..
Bedöma ålder via tänder tyckte jag var svårt.. Var ingen i min grupp som klarade det men vi blev godkända ändå de flesta :angel:
Knoppar och lindor fick vi mycket mer tid på oss än vad vi hade trott.. 20 min klarar man sig på om man har tränat...

Vi var ca 10 st och jag har för mig att det bara var en som inte blev godkänd, på grund av att hon satt snett vid ridningen..
Sen så vet jag att det var en annan tjej på skolan som gjorde provet dagen innan mig och hon kuggade i alla moment :rofl:
Men går man upp och gör provet trots att lärarna avråder så får man väl skylla sig själv.. :cool:

Tack för alla tips! På Måndag ska jag göra provet.. Usch, vad jag är nervös.. Det praktiska går nog bra, men det teoretiska är jag mer bekymrad över.. Men som ni säger..Det mesta kan man ju, någonstans långt där inne, men det gäller bara att få fram det när det gäller oxå ;) Och så är det så många svåra ord i t. ex. matspjälkningssystemet.. Vi får väl se hur det går!

Det var nån Mats som skulle komma till oss..

Tack för alla tips! På Måndag ska jag göra provet.. Usch, vad jag är nervös.. Det praktiska går nog bra, men det teoretiska är jag mer bekymrad över.. Men som ni säger..Det mesta kan man ju, någonstans långt där inne, men det gäller bara att få fram det när det gäller oxå ;) Och så är det så många svåra ord i t. ex. matspjälkningssystemet.. Vi får väl se hur det går!

Det var nån Mats som skulle komma till oss..

kanske mats mellberg, han som skrivit blivande hästskötares bibel hästhållning i praktiken? ;)

ska också ta hästskötarexamen, men jag har ingen panik ännu, går fortfarande i ettan och provet görs i trean. men intressant läsning var det iallafall, vet lite mer nu än jag gjorde innan jag öppnade tråden :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 235
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 378
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka