Hästskötarexamen

Sv: Hästskötarexamen

Till alla!!!!!

Har ni som gjort hästskötarexamen fått använda pall vid knoppning??

Jag har inte tagit hästskötarexamen själv, men när jag gick stallchefsutbildningen var det examen på Flyinge vid ett par olika tillfällen. Ena gången var det bla Ehrengranathstipendiaterna och Kyras hästskötare som skulle examineras. En av stipendiaterna red unghäst (vilket naturligtvis examinatörerna informerades om) och Kyras hästskötare red Vancouver (GP häst). Kyras hästskötare klarade ridningen, men inte stipendiaten....
Då tappade i allafall jag förtroendet för examinatorernas förmåga att bedöma ridning. Det finns liksom ingen tvekan om vem som var den mest rutinerade och skickliga ryttaren av de två.

Då tappade i allafall jag förtroendet för examinatorernas förmåga att bedöma ridning. Det finns liksom ingen tvekan om vem som var den mest rutinerade och skickliga ryttaren av de två.

ridningne har inte med skicklighet att göra, man har i uppgift under uppridningen som görs på 2 st olika typer av hästar. Att motionsrida.

Den 2a hästen jag red vart helt bäng och tokpigg, jag satt lungt och gjorde halvhalter och använde rösten (extra tydlige när jag red förbi exam....personerna :angel: ) med en häst som travade med huvudet uppe i takbjälkarna och typ 400 travsteg på en kortsida ;) Såg knappast vacker ut, men jag hade inte heller i uppgift att rida hästen i en snygg form. Och fick efter avslutet prov beröm för jag behöll lugnet och jobbade med att få hästen lugn istället för att gå snyggt. Det är tävlingsryttarens jobb ;)

Jo, jag vet det, och det var ju vad de båda gjorde, eftersom hästskötaren inte hade kunskap till mer, och den andra red på en nyss inriden unghäst. Men, GP-hästen gick ju bättre.

fast det där stämmer inte alltid... när jag gjorde, så dom två som klarade sig red samma två hästar och bägge hästar är VÄLDIGT lika varandra att rida och bägge ska ridas på samma sätt.

och hade man inte bägge hästar i form klarade man sig inte.

så som sagt tidigare i tråden- det handlar om vilka examinatörer man får och vilken dagsform dom är i... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 235
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 378
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 409
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka