Hästsläp Böckman?

Seabaz

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av ett böckmansläp med sadelkammare?

Om man ska lasta hästen på vänster sida, kommer man emellan då när sadelkammaren är där??

Sv: Hästsläp Böckman?

Jo jo, visst går det men det är helt klart trängre än på högersidan.

Böckmans hästsläp är verkligen skitbra. Nu har inte jag nån erfarenhet av dom släp med sadelkammare men antar inte att det är ngn större skillnad. Iaf så krockade min tränare med sitt böckmanssläp in i en bergvägg när det dök upp ett rådjur på vägen och hon skulle vejja. Hästen var i och släpet krockade ordentligt in i bergväggen och släpet höll. Den ända skråma som blev var att det blev som ett "skavsår" i ena hörnet baki på den. Annars var det inte ett enda fel på den... Bilen fick dock skrotas. Så det är ett mkt hållbart släp :)

Jag funderar på ett Böckman Duo "western" där sadelkammaren är gjord större dessutom en på en vanlig Duo... Pratade med en återförsäljare och hon sa 20-25 centimeter men att sadelkammaren är lite rundad så det brukar gå bra ändå...?

Ingen som har ett böckman med sadelkammare i stockholm-roslagen-uppsala trakten man kan få komma och kika på?

Be återförsäljaren maila dig en bild..... :idea:

Har inte sadelkammare på min just pga sadelkammaren ALLTID stjäl mkt plats och gott om plats var prio ett för mig. Men du har väl ponny? Borde inte bli några problem, Böckmann är så rymliga.

Ah jag har en liten häst (155cm) så jag behöver inget "extra hög, extra bred - extra whatever" känns det som.
Dessutom är western-modellens sadelskåp större men med reducerad plats för hästen istället, men som sagt, jag har ju en liten en så det rör inte mig i ryggen :idea:

Jag har varit inne på BOJ innan men hittade det här då med inbyggd sadelkammare, då jag inte vill ha ett ekipage som blir så himla långt om man ser på tex. bojs vagnar med sadelkammare....

Dessutom har jag en westernsadel som måste få plats!

Jag har ingen erfarenhet av böckmann-släp, varken bra eller dåliga.

Det jag dock måste "extrautrusta" om det blir ett böckmann är att det ska vara aluminiumgolv istället för plyfa *mycket viktigt för mig*

Sedan undrar jag detta;
* Finns det innerbelysning i släpet?
* Är det bra ventilation? (man kan extrautrusta med taklucka men fönstren är ju skjutbara, används dom som "ventilationsluckor" annars?)
* Är det sparkskydd på som standard?

*jag ska ringa återförsäljare imorrn eller nästa vecka och höra också men fan, dom säljs bara i södra sverige ju... finns det INGEN här i stockholm/uppland som säljer??*

Eller nån som har (med sadelkammare) så man kan få kika på....

Hej! Jag kollade på ett böckman innan jag köpte en star trailer, har man en a- eller b-ponny är nog inte sadelkammaren något problem men annars blir det trångt på vänster sida. och så kan ju hästen sparka på sadelkammaren oxå, inte så bra!

Vi avstod från Böckmann av två skäl. Det ena var att sadelkammarväggen mot hästdelen var otroligt tunn. Det andra var att det var väldigt trångt mellan bom och sadelkammare. Och dessa två i kombination vågade vi oss inte på. Vi hade tittat tre gånger och stod och skulle skriva kontrakt när vi gjorde helomvändning.

Vi tittade på en större modell, Big Master, just för att det med sadelkammare blev helt ohållbart (för oss) med de mindre modellerna.

hmm intressant det ni säger... jag vill verkligen titta på det innan jag bestämmer mig...

Henra har också släp med inbyggd sadelkammare för westernsadlar, någon som har erfarenhet om det är lika trångt i dom *man kan ju misstänka det kanske*

Fast det jag inte gillar med Henra är att man öppnar överluckan UPPÅT bakom hästen.... :cool:

Vi tittade på Henran också, men av andra skäl var den aldrig med i upploppsstriden när vi var ute och handlade.

Menar du att luckan fälld uppåt är en nackdel för ventilationen (inte kunna ha öppet under färd) eller svårt att stänga?

Nja det är väl mest att jag är van och har alltid åkt med släp som man fäller NER luckan på innan urlastning så jag är lite låst på det :angel:

Då går gardin också bort?

Gardin tycker jag är ypperligt för det låter mindre (skallrar) än en hård lucka.

Vi har uppåtgående lucka bak på vårt släp, det fungerar jättebra. Ventilationen i modellen är bra och det låter inget om den i nedfällt läge.

Hur är hydrauliken (heter det så?) i överluckan? Det känns som att om den går sönder så är släpet odugligt att lasta i tills man får det lagat?

Luftfjäder. Vår sitter i spänn mot baklämmen, så "enda" problemet om fjädern går sönder är att hitta ett sätt att hålla den uppe.

Å andra sidan kan jag snabbt se att det knappast behöver vara någon originaldel för att ersätta den...

Jag har nyligen haft ett Böckmann Classic släp. Fördelarna var att det gick väldigt bra på vägen, individuell fjädring, kändes välbyggt inget smäck inga rostiga skruvar mm. Lastrampen lagom hög och bra fjädrar, rullgardin var en ny erfarenhet för mig som blev positiv, låter ju inget när man kör och man kan ha den öppen under färd om man vill.
Jag tyckte det gick helt ok att tränsa hästen inne i trailern ståendes framför sadelkammaren men jag har även sett att andra fällt frambommen när de gjort det. Bommarna är ju väldigt enkla att fälla och då får man ju mer plats vid tränsning.

Min häst står gärna och skrapar med frambenet men nådde aldrig fram till sadelkammaren så det upplevde inte jag som ett problem.

Däremot blev jag personligen inte så förtjust i glasfibern, tyckte det "luktade" glasfiber där inne och möjligen att den blev något varmare inne på sommaren än min gamla Star.

Men alltsom allt en helt ok trailer som hästen älskade.:love:

Jag har ett böckmann master och är väldigt nöjd :love: . Det har sadelkammare och jag ser det inte som något problem att komma emellan bommen och sadelkammaren. Sadelkammare är suveränt så att man kan stuva in alla hästprylar i den. Sadelbommarna är utdragbara, men jag tycker att de är lite tröga och det är bara ismidigt att använda. Dumt är det att det inte finns någon propp i botten så att jag kunde spola av sadelkammaren inuti när jag har haft ex lortiga stövlar. Nu måste jag dammsuga för det är en kant så att det går inte att sopa ur den :cool: .
Belysningen är ok och sitter framme ovanför krubborna.
Golvet är aluminium på mitt släp, det är ju en vettig sak att satsa på, nu är det standard som någon skrev, men dubbelkolla ändå.
Jag har öppet fönstret på högersidan när jag kör. På mitt släp finns ventilationshål för utluften på sidorna så att draget inte går över hästryggen utan går längs sidorna. Det fungerar väldigt bra och har varit utmärkt luft även när jag var tvungen att köra i somras när det var 28 grader varmt och full sol(bara en häst i transporten).

Överhuvudtaget tycker jag att det är ett väldigt rejält släp med bra galvning och inget som rostar. Mjuka fina kanter så att hästen inte kan göra sig illa. Kulhandsken är rejäl och jag gillar att man kan låsa fast den på bilen.
Det känns liksom kvalitét när jag jämför med andra släp. :)

Vad säger ni om ett böckmann duett, är det ngt att satsa på ? HUr är böckmann släpen i kvalitén? Hållbara/ inte hållbara?

Liknande trådar

Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
240
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 228
Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
1 093
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka