Hästsolarium och spolspilta i samma utrymme?

nexxa

Trådstartare
Funderar lite över om man skulle göra en spilt/uppställningsplats som är 2 meter bred och 3 meter 'djup'. Det är ju väldigt smidigt om man kan ha allt i ett, dvs en spolarm så man kan spola av hästen och sen bara sätta på solariumet. Jag har sett att någon haft detta. Men är det bra? Kan man förstöra solariumet? Eller kan det bli något annat tok?

Sv: Hästsolarium och spolspilta i samma utrymme?

När jag jobbade i holland hade vi så, solarie och spolspilta i samma del. Solariet gick att hissa upp och ner så att det inte var ivägen när man spolade, borstade osv, men ändå kunde komma tillräckligt nära hästen när det användes. Det var rätt högt i tak där, så när det inte användes hängde solariet 4-5 m upp i luften, omöjligt för hästarna att komma åt. Och spolarmen fick gott och väl plats under. Hissanordningen bestod av rep och såna där rullhjul i taket, man fäste repet med hake i en ring på väggen så det kunde inte "råka" trilla ner. Väldigt smidigt!

Jag har en tvätthall med de måtten som jag satt tak på precis. Ska sätta infravärme i den, ett billigare alternativ till solarium, hoppas att det ska funka bra.

Ett annat tips är att köpa en häst som redan är brun så behövs inget solarium.....:idea: :rofl: ;)

*spinnoff*

Vilken typ av hästar mår bra av att stå i solarie? Tänker typ av träning alltså, knappast en hobbyhäst???

Hur gör man/hur går det till? Vad beräknar du få lägga på det? Och har det exakt samma funktion som ett vanligt solarium?

Varför skulle inte en hobbyhäst må bra av det? En av mina hästar har otroligt känslig rygg och jag skulle se det som en bonus om han en kall vinter kunde få stå i solariumet när han kommer in på kvällen 10-15 min eller före ridtur för att mjuka upp leder.

Tror du det skulle funka ändå om man har det 50-60 cm från hästen som 'man' ska, och att det sitter fast där utan att vara flyttbart?

En hobbyhäst mår säkert jättebra av det, det är inte det som är min undran.
Du får hemskt gärna lägga ner 20 - 60 000 + moms på ett solarie för att användas ett par kalla viterkvällar:smirk: Tycker det är slöseri med mycket pengar. Ett extratjockt täcke med yllefilt under räcker till min EXTREMT frusna quarter...
Idén med infravärme tror jag mer på om man bara vill göra det "mysigt" för sin pålle :D

OBS!! Anlita en elektriker till ALLA installationer. El och vatten är ju som bekant ingen bra kombination.:bump:

Tja. För 16.000 kr kan man få ett bra solarium inkl moms. Och har man flera hästar så tycker jag inte det är helt tokigt att investera i när man har tillfälle (råd..)

ett par kallar vinterkvällar är ju inte underdrift. Vi har ju bara skitväder hela tiden :p

Jag byggde ett bärande tak ovanför tvätthallen så den delen vill jag inet ens räkna på vad det kostar...
Infravärmen kostade 149 för varje rör och jag har 4 stycken. Sen inkoppling av elektriker kostar väl nån lusentapp.
Exakt samma funktion som solarie?
Ingen aning, jag har inget behov av att sola hästar faktiskt :-)

Infravärmen täcker större yta än solariet och jag vill använda det för att torka pållar efter dush samt för att JAG inte ska stå och frysa när jag laserbehandlar kusarna

Jag menar såklart att det bara värmer så man inte grillar hästarna ;)
Det verkar billigare hursomhelst att använda sig av infravärmare

absolut billigare än ett solarium, och än har inga hästar grillats där jag sett det användas.

Jag skulle nog tycka att det var i vägen om det hängde där hela tiden. Det ska ju vara rätt nära hästen, och skymmer ju en hel del ljus. Kan bli trångt om du ska få plats med en duscharm där emellan också. Jag upplevde att en del hästar reagerade på solariet, att de fick lite cellskräck av att det hängde nära dem. Då är det ju skönt om man kan hissa undan det när det inte används.
Infravärme låter ju smidigt, antar att man då sätter rören på väggen eller på bjälkar tvärs över/längs med uppbindningsplatsen? Känns som att infravärmen har längre räckvidd än ett solarie också, så då kan man ju ha dem längre ifrån så är de inte i vägen.

Funderar på om jag ska ha det på två ställen ändå. Trodde inte att det skulle få plats, med det gjorde det :D

Djurjouren: Vad skönt att ingen blivit grillad ;) Hur långt ovanför har infravärmarna från manken sett och från huvudet sett?

Jag pratade nyss med någon som sa att det inte är godkänd att ha och använda sig av infravärme av stall. Har mailat för att kolla upp detta närmre

Det måste vara av typen som är godkända för det, duger inte med vilka rör som helst.

Grislampor fungerar också, men infravärme ser ju trevligare ut. Priset blir nice också :D

Hej!

Kände en lektionshäst som stog under solarium, mådde jättebra av det och blev som en annan häst. Fast jag tror aatt de flesta hästar mår bra av lite värme och "sol".

/ Lavinia

Men vad är det för skillnad på rören? Vilka ska man ha och vilka ska man akta sig för? :o

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
901
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 916
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 715
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka