Hästtäcken, strl.

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan! Vad brukar ni använda för storlek på era hästtecken när ni har en häst på 160-170 i manken? Är det bättre att ha ett täcke som är lite för stort än för litet? Tacksam för svar! :D

Sv: Hästtäcken, strl.

Mitt fullblod på 171cm drar stl. 155 i täcken, men det har ju inte alls med höjden att göra. :)

Jag har hellre ett täcke som är lite för stort än lite för litet, men lagom är ju bäst ;)

Varför inte mäta vilken storlek hästen behöver? Då är det "bara" bogstorleken som ställer till det.

Jag har haft häst som varit 1,84 som behövt 155 cm, men mindre hästar som behövt större storlek. Det handlar ju om ryggens längd, inte mankhöjden.

Håller med dig totalt, dock har ju TS inte sagt rakt ut att hon undrar vad hennes häst ska ha för storlek :) (jag tolkade det dock också så)

det är enklast att mäta på hästen och sen ha med måttband varje gång då går till en ridsports butik ^_^ på reor så är det ofta att storlekarna fattas.

buck; som kontroll mäter allt från täcken till bett :rofl:

Är det bättre att ha ett täcke som är lite för stort än för litet?

Det bästa är ett täcke som är lagom. Men det beror på var täcket är för stort/litet. Är täcket för långt riskerar det att liksom hasa ned över rumpan och därmed skava runt bogarna när det dras bakåt. Är det för litet är risken att det klämmer runt bogarna och hästen inte kan röra sig ordentligt. Kan också vara att det glider framåt om det är så pass litet att det inte "håller om" korset.
Är det för stort finns risken att det snurrar och hamnar på trekvart lättare än om det är lagom stort.

Vad är det för täcke du syftar till? Är det nått du hittat i stallet/fått eller nått där du inte kan bestämma storleken själv? Eller ska du köpa ett? Om du ska köpa ett tycker jag du ska ta ett måttband och mäta hästen, absolut enklast.

Det är en kompis till mig som jag tänkte överraska med ett täcke, men kanske får skippa den idén, inte så kul om hästen blir påverkad av det! Fast det är ett fleecetäcke, så det är ju inte precis något som han skulle ha på sig hela tiden, men om jag köper ett blir det väl antaligen ett 155? Låter mer logiskt med ett för stort än ett för litet som skaver mer! :)

Hur långt bort bor din kompis? Det finns inte möjlighet att smyg-mäta hennes häst?
Eller så kan du ju behålla kvittot. Ofta brukar de vara snälla och låta en byta om man kan uppvisa kvitto och om täcket provats med ett rent sänglakan under, dvs är precis lika rent som när du köpte det.

min donna är 162 cm och drar 135 i täcken, som sagt väldigt individuellt.. :)
Kan du inte smyga dit och mäta ett befintligt täcke? Är snabbt gjort. :laugh:

Jag skulle antingen kolla upp vad hästen har för storlek eller inte köpt något täcke alls faktiskt. Det ser otroligt illa ut med för stora täcken, just fleecetäcken som inte har någon styrsel heller ser ut som slokande klänningar ungefär.

/Praefatio, med en häst på 158 cm som drar 145 i täcke, men som hade ett fleecetäcke i 155 som såg för jävligt ut, rent ut sagt...

Mäta hästen röstar jag för, hade någon mätt något av mina täcken kunde det blivit väldigt fel :angel:

Har täcken hängande i allt från 125-165, så hade det blivit rätt så hade det varit ren tur ;)

Okay, mäter man mina så skiljer det inte mer än några centimeter då alla är just 135 cm till den hästen. :D De andra täckena som inte passar är undanpackade i lådor i annan byggnad.

Det är säkerligen lättare att smyga dit och mäta ett täcke i skymundan än att börja mäta hästen utan att nån ser tänker jag..

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka