Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag och en vän satt och pratade tidigt i morse på hästtaxi.
Om man vill starta företag med detta, finns det några utbildningar man måste ha då?
I norge måste an visst gå speciell utbildning för att vara godkänd att kära andras hästar mot betalning, är det så i sverige åxå?
Tillstånd att köra andras djur behövs oavsett om det är bekantingen eller stora travtränaren. Oavsett ersättning.
Hästägarens försäkring kan inte täcka din egendom i det falllet, det går på den ev. försäkring du har. Skulle t ex hästen förstöra släpet står du där med ett förstört släp, eftersom det i realiteten inte finns någon försäkring som täcker den skada hästen tillfogar släpet.
så om jag har sambons bil och bästa vännen släp och hästen sparkar sönder släpet och hoppar ut å kvaddar sambons bil, så finns det ingen försäkrning som täcker?
Bilens försäkring - om det finns någon - går ju in och täcker i de bitar den täcker. Men självrisken finns ju givetvis. Hästar har ingen ansvarsförsäkring, och för att ägarens ansvarsförsäkring ska täcka krävs ju en del.
En annan intressant tankenöt. Din bil, hästägarens transport med häst i. Bilen rasar på halva vägen. Kanske hade den gjort det för dig, utan släp och häst, kanske inte. Vad tror du händer ekonomiskt? (givetvis täcker ju ingen försäkring sådana saker)
Grunden är att om det inte handlar om egna hästar och kortare fåtal transporter så krävs minst kompetensbevis för djur- alt hästtransport av den som kör och den som står som ansvarig för transporten.
Så om du bara kör hennes häst med hennes bil och transport till en mindre tävling utan att få betalt = är det inget lagbrott. Men om du kör med din utrustning bil/transport och tar betalt för det och inte har kompetensbevis, godkänd transport o s v byter du mot En EU-förordning som trädde i kraft 1/1 2007 om djurtransporter med ekonomiskverkan. Den gäller då i hela EU så det är inget svenskt påhitt heller. Men olika länder har tolkat den olika hårt och har olika straff för den som bryter mot den.
Ekonomi & Juridik
Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
Juridik & Ekonomi
skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation.
Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Juridik & Ekonomi
Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Trädgård & Växter Jag fick svar från den holländska firman och de erbjöd sig att återbetala de saknade växterna och ytterligare ungefär det dubbla värdet...
Kropp & Själ Seth & Sally ska släppa en jubileumsbox. Jag funderar på att försöka beställa den, men jag känner inte till varorna i den. Är det någon...