Hästtjejernas jobbiga karlar..

Sv: Hästtjejernas jobbiga karlar..

Jag håller med dig där. Har också upplevt att folk inte riktigt kan ta kritik. Jag menar, visst kan det vara svårt ibland men egentligen är det ju kul att någon börjar intressera sig för hästar etc. Sen finns det ju även mycket att läsa om på nätet :idea::banana:

Jag har inget emot att bli kritiserad så länge personen har rätt i sin kritik.
Att oombett bli kritiserad av någon som tror sig besitta adekvat kunskap är bara tröttsamt.
Hästfolk tenderar annars att vara som småbarnsföräldrar, väldigt stort tyckande som måste predikas i tid och otid samt att alla är experter.

Vetgiriga/nyfikna/konstant frågande, eller tom ifrågasättande (ödmjuka), personer har jag aldrig haft något emot.

Senast ändrad:

Haha det där har jag varit med om!! Väldigt irriterande. Å andra sidan vet jag en manlig respektive som började rida och lära sig. Han snackade väldigt mycket och man lyssnade men sen himlade man med ögonen bakom ryggen på honom (ja ja elakt kanske men men).

Men nu när han varit i hästsvängen med sin sambo i typ 7-8 år så är han faktiskt väldigt duktig och kan mycket. Han gick in till 100% för sin sambos hobby. Idag rider han och tränar deras häst, han har varit med och hört och pratat med tränare i alla år osv osv...

Jag gillar honom ändå inte av andra skäl men han har faktiskt blivit duktig på hästar. Dock är han väldigt konstig och tror lite för mycket att hästar är maskiner. Han är för mycket vinnarskalle!

---

Sedan har jag praktiserat på en del hästställen (turism) och då säger ALLA att det värsta och svåraste är när det kommer föräldrar och säger hur duktig deras barn är fast barnet inte är så duktig.
Dom undrar varför deras unge inte får rida i den lite svårare gruppen och hur man än förklarar på så snällt man kan så blir dom tjuriga.
Och sätter man ungarna i en svår grupp så blir ungen missnöjd sedan för det har inte gått bra. Och då blir föräldrarna missnöjda över DET också!! SUCK haha

Finns det sådana?! :eek: :D

Jag kan lova att min sambo skulle inte göra bort sig (och mig...) så mycket att han skämde ut sig på det viset!
Men det blir intressant att följa tråden och se vilka grodor som hoppat ur sådana respektives munnar! :cool:

Andledningen var att han hörde hur jag berättade för en min kompis om hur min medryttarhäst slet sig från mig. Killen började då skälla ut mig för att jag lät hästen slita sig. Och hur klen jag var och att jag då inte skulle hålla på med hästar. Han kunde minsan ALLTID kunna hålla en häst. Även om den blev skrämde och satte av i full sken:grin: (Vilket denna hästen hade gjort)

Det där med att klämma in "alltid" i tid och otid när det gäller hästar, det har jag med åren lärt mig att det kan vara liiiite vanskligt! Man kan få stå där och känna sig lite dum rätt som det är! ;)
Vilket en chef jag hade för många år sedan illustrerade så fint! :devil:

Chefen hade travhästar, han var skitduktig på allt inom trav och en rejäl hästkarl som var stentuff och inte backade för något. Enligt honom själv, de andra travmänniskorna i samma stall som han hade lite annan åsikt. :angel:

Nåväl, herren i fråga höll på att tjata hål i huvudet på mig att travhästar, och då självklart hans travhästar, de var bättre i allt än mina halvblod! Det på punkterna att travhästar var alltid väluppfostrade och skyggade aldrig för något, och halvblod var alltid ouppfostrade och skyggade för allt. Detta rabblade han som ett mantra till mig, i stort sett dagligen. Tills det en dag plötsligt tog tvärslut på det! Och jag funderade varför?
Fick sedan veta det av en stallkamrat till honom! Han hade varit ute och kört sin travhäst och plötsligt flög det upp en fasan ur diket. Hans häst blev skiträdd, kastade sig iväg åt sidan och drog sedan järnet. Vilket resulterade i att han for ur sulkyn, drämde i skallen (hjälm, vad är det?) och nära nog skrapade av ena örat mot grusvägen.
Jag var en god medmänniska och sa INTE att mina halvblodshästar hade aldrig kastat sig åt sidan så jag dykt i backen på en uteritt... :angel:

Dessutom mötte jag och mina halvblod honom ofta efter det när han var ute och körde och jag red, och mina hästar reagerade noll på mötet, hans skyggade ofta! Och för att göra det ännu jäkligare för honom så skyggade HANS hästar inte de gånger hans stallkompis körde dem och vi möttes! :devil:

Men att dumförklara de som gör fel och skrämsellära människor nya saker, det gör man ju inte längre, vare sig när det gäller hästar eller något annat. Likaså så talar man ju nu för tiden om varför, man har ju övergett "för att jag säger det".
Visst finns det ju bakåtsträvare som tror man kan skrämma in kunskap, men de allra flesta har ju tagit till sig pedagogikgrunderna nu för tiden och undervisar inte så!

Jag är ju född någonstans på sen juratid, jag minns en och annan ridlärare/tränare som eleverna var rädda för när jag var barn. Sådana tränare existerar ju knappt numera, och finns de så är de ju dagsländor, elever kommer ju inte till dem i längden!

*kl*

Min pojkväns far är en sån där "Jag vet allt om allting och ingen vet bättre än jag"... och detta gäller även hästar eftersom han minsann hade en tjej som höll på med avel på 70-talet. Hon hade en nordsvenskt halvblodshingst som var MINST 190 cm hög med såhääääääär stora hovar (dvs stora som tunnlock) som var helt tokig och knappt gick att rida så han fick ha ett såhäääääääääär stort bett som var minst 30 cm brett. Jag försökte VÄLDIGT lugnt, uppmuntrande och pedagogiskt förklara att han nog kanske menade nordsvensk brukshäst eller svenskt halvblod, men att de brukar vara lite mindre, men nejminsann det var ett nordsvenskt halvblod, som är en gammal urras, för han hade minsann sett papprena på den hästen. Jag förklarade att det nog inte var en urras eftersom halvbloden inte räknas till såna, men att nordsvenska brukshästar är väldigt kraftiga och gamla. Min pojkvän och hans lillebror satt bredvid och jag såg hur de tyckte att det blev mer och mer pinsamt, tills min pojkvän väste till brorsan att "Och det sitter han och försöker övertyga en hästtjej..." varpå pappan sa "Du, jag hörde det där och jag kan min sak!" :p Jag bara nickade och log och sa inte så mycket mer... Han fortsatte att fläka sig med sina hästkunskaper tills han märkte att min tystnad berodde på att jag visste att jag hade rätt (det visste han med...) men inte orkade käfta. Då surnade han lite och sa "men saker var ju annorlunda på 70-talet" och lommade iväg.

Han har inte försökt prata hästar med mig efter det. :D

Och anser du inte att det är värt tiden, så varför då ens spilla tid på att bli irriterad över honom? Och fortfarande så anser jag inte att det ger en rätt att dumförklara någon.

Men att dumförklara de som gör fel och skrämsellära människor nya saker, det gör man ju inte längre, vare sig när det gäller hästar eller något annat. Likaså så talar man ju nu för tiden om varför, man har ju övergett "för att jag säger det".
Visst finns det ju bakåtsträvare som tror man kan skrämma in kunskap, men de allra flesta har ju tagit till sig pedagogikgrunderna nu för tiden och undervisar inte så!

Trådstarten visar ju en helt annan historia. Där dumförklaras personer som säger/tycker/tänker/gör fel, istället för att antingen rättas eller ignoreras. Så visst "gör man så" i allra högsta grad fortfarande. Jag ser tyvärr ingen skillnad alls i hästsverige gällande sånt, vi stampar fortfarande på samma gamla ställe som när jag var en sådär 5-6 år gammal.

Det är inte bara hästarna som bedriver rangordning i stallen...

Jag är ju född någonstans på sen juratid, jag minns en och annan ridlärare/tränare som eleverna var rädda för när jag var barn. Sådana tränare existerar ju knappt numera, och finns de så är de ju dagsländor, elever kommer ju inte till dem i längden!

Jag pratar inte om relationen tränare - elev.

Inställningen att "det finns två sätt, mitt sätt och fel sätt", det existerar i allra högsta grad, det håller jag med om! Så till den milda grad att hästfolk förolämpas och kallas djurplågare! Vilket gör mig skitförbannad! :mad:

Men det tycker jag är hästfolk till hästfolk eller hur man säger. Just besserwissers som faktiskt inte kan något om häst, typexemplet är ju svärfar med berättelsen om det nordsvenska halvblodet, det tycker jag är en annan sak.

Precis. Det är skillnad på okunniga och besserwissers. De senare skulle gladeligen föreläsa om dressyr för Jan Brink, trots att deras enda hästerfarenhet är att titta på trav på TV.

Jag och en kollega råkade ut för ett praktexemplar, ej hästrelaterat men typiskt. Han upplyste oss om att det alltid finns en läkare på sjukhusets vårdavdelningar. När vi sa att nej, det finns alltid läkare att tillgå, men det sitter inte en på varje avdelning, var det vi som hade fel. Efter att ha tänkt lite gick han med på att en läkare kunde ha ansvar för mer än en avdelning kvälls- och nattetid.

Föralldel. Jag och kollegan är bara sjuksköterskor med många år i yrket, så vad vet vi?;)

Precis. Det är skillnad på okunniga och besserwissers. De senare skulle gladeligen föreläsa om dressyr för Jan Brink, trots att deras enda hästerfarenhet är att titta på trav på TV.

Jag och en kollega råkade ut för ett praktexemplar, ej hästrelaterat men typiskt. Han upplyste oss om att det alltid finns en läkare på sjukhusets vårdavdelningar. När vi sa att nej, det finns alltid läkare att tillgå, men det sitter inte en på varje avdelning, var det vi som hade fel. Efter att ha tänkt lite gick han med på att en läkare kunde ha ansvar för mer än en avdelning kvälls- och nattetid.

Föralldel. Jag och kollegan är bara sjuksköterskor med många år i yrket, så vad vet vi?;)

Du menar att det är skillnad på okunniga och okunniga besserwissers ;)

Det finns kunniga besserwissers och de har jag faktiskt inga problem med, så länge de kan leverera.
Okunniga som gör och säger helt galna saker kan jag också hantera.

Jag har ett gott öga till trav, men är ingen typiskt fast människa. Håller mer koll numer då jag inte håller på med hästar längre, det enda jag oftast får höra är

"jaaa.. hästjävlarna ska ligga på mackan" alternativt "man ska inte leka med maten" , däremot samma personer när de behöver travtips "Du alltså, denna hästen, hur går den?" , brukar mest bara flina eller dra upp "ja men du, din hund, ska den också ligga på mackan?", då brukar det bli rätt tyst när man syftar på andra kulturer. :angel:

Du menar att det är skillnad på okunniga och okunniga besserwissers ;)

Det finns kunniga besserwissers och de har jag faktiskt inga problem med, så länge de kan leverera.
Okunniga som gör och säger helt galna saker kan jag också hantera.

För mig är en besserwisser en som inte levererar; mycket snack och lite verkstad, så att säga. Skulle b. kunna något om ämnet blir du "underhållen" med historier om hur b. klarade upp situationer ingen annan klarat av. Och hur totalt inkompetenta alla andra är.

En b. erkänner aldrig att han har fel, och de är aldrig okunniga i sina egna ögon.

Personligen är jag såpass gammal att jag inte bryr mig, åtminstone den första halvtimman. Sen blir det outhärdligt. I synnerhet om det är fest och b. har druckit.:devil:

Min är en sådan, fullfrädrad hästexpert som gärna lär andra häst *suckar*

´haha, precis samma sak hände mig fast med bättre resultat.
Jag försökte lasta min häst som kan få för sig att inte åka. Jag var superpedagogisk men han vägrade. Så kom min make och tog grimskaftet och drog in hästen. Det tog 15 sekunder. Jag höll på i två timmar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 997
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 918
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 134
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka