Sv: Hästtransport i dike
Varför skulle man inte göra det, förutsatt att hästarna funkar med varandra? Det har vi gjort en hel del och jag ser inte alls varför jag skulle låta bli?
Jag menar att det inte ska ske i en vanlig boggiehästtransport. I en hästlastbil så är det helt ok.
Varför??? Det säger väl suntförnuft att du därmed ökar olycksrisken med 100% både vad gäller vikt/rörelse och att kommer dessa två levande varelse i gugning så kommer dom garanterat inte gunga i takt vilket ökar wobblingen explositionsartat enligt både centrifugalkraften och naturlagarna.
Tänk på att det är levande djur vi talar om,, t.o.m. flycktdjur och att invagga sig i tron om att bara för att dom "funkar med varandra" så förstår du inte varför du inte skulle låta bli..
Hur konstigt det än låter så händer det faktiskt att hästar blir rädda plötsligt av en eller annan orsak, vid transportering så behöver det nödvändigt vis inte bero på den som framför ekipaget utan man bör ha i åtanke att man inte är ensam idiot på vägen och du har naturligtvis rätt att köra två bara det är lagligt.
Jag är ganska övertygad om att den stackars person som råkade ut för denna olycka håller med mig om denna person någonsin ens i framtiden kommer köra en transport med levande djur.
Som moderator tycker jag det vore bättre om du förmedlar vikten av att alltid se till säkerheten och vilka enkla tips man kan ta del av för att förekomma i stället för att förekommas.
Här börjar man nu diskuttera vilken typ av körkort man har och vilka övriga behöringar, och det är bra..
Dessa bokstavskombinationer säger tyvärr inte ett dugg om en av dom största bristerna som tyvärr råder,, kunskapen om att kunna backa med ett släp..
Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta mig i en bil som det inte gick att backa med. Så korkad e jag.