Hästtransport i dike

Sv: Hästtransport i dike

Varför skulle man inte göra det, förutsatt att hästarna funkar med varandra? Det har vi gjort en hel del och jag ser inte alls varför jag skulle låta bli?

Jag menar att det inte ska ske i en vanlig boggiehästtransport. I en hästlastbil så är det helt ok.

Varför??? Det säger väl suntförnuft att du därmed ökar olycksrisken med 100% både vad gäller vikt/rörelse och att kommer dessa två levande varelse i gugning så kommer dom garanterat inte gunga i takt vilket ökar wobblingen explositionsartat enligt både centrifugalkraften och naturlagarna.

Tänk på att det är levande djur vi talar om,, t.o.m. flycktdjur och att invagga sig i tron om att bara för att dom "funkar med varandra" så förstår du inte varför du inte skulle låta bli..

Hur konstigt det än låter så händer det faktiskt att hästar blir rädda plötsligt av en eller annan orsak, vid transportering så behöver det nödvändigt vis inte bero på den som framför ekipaget utan man bör ha i åtanke att man inte är ensam idiot på vägen och du har naturligtvis rätt att köra två bara det är lagligt.

Jag är ganska övertygad om att den stackars person som råkade ut för denna olycka håller med mig om denna person någonsin ens i framtiden kommer köra en transport med levande djur.

Som moderator tycker jag det vore bättre om du förmedlar vikten av att alltid se till säkerheten och vilka enkla tips man kan ta del av för att förekomma i stället för att förekommas.

Här börjar man nu diskuttera vilken typ av körkort man har och vilka övriga behöringar, och det är bra..

Dessa bokstavskombinationer säger tyvärr inte ett dugg om en av dom största bristerna som tyvärr råder,, kunskapen om att kunna backa med ett släp..

Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta mig i en bil som det inte gick att backa med. Så korkad e jag.

Jag har MYCKET svårt att se att det ingår i min moderatorroll att förespråka din åsikt. Du får nog framföra din inställning i det fallet till Gunnar, så får han ta ställning till om det är vad han avser med moderator-åtagandet.

Vid tillfällen har jag kört två hästar i tvåaxlat släp. Visst ökar det risken, men inte mer än variationerna i trafiken som jag ser det. Högst marginellt alltså, om man som jag väljer att transportera hästar som så långt möjligt är vet hur det fungerar med transport, är vana åkare och vana vid varandra.

Jag kör vissa perioder mer med släp än utan, och jag precisionsbackar med bl a större arbetsbodar - utan problem. Jag kan inte se att jag någonstans har ens antytt att jag skulle dra mig för backning med släp.

Står det E någonstans på körkortet så har man iaf vid ett tillfälle visat prov på att man kan backa med tillkopplat släp. Och använda backspeglarna.

Jag har bussbehörighet (DE) och har då aldrig behövt visa att jag kan backa med släp, BE följer ju med på köpet när man tar högre behörighet (jag kan backa med släp).

Delvis KL
Nu tror jag att de här fallen INTE handlar om körvana med BE.

jag har då sett massor av kvinnor som ger sig ut utan att kunna backa o som alltid hoppas att det går att köra runt eller att ngn hjälper dem:grin:

Det må vara hänt, men man bör ha vana för hur man kör med en häst innan man kör med 2. Som hur tar man tar ut 2 säkert när båda lever om.

Att frakta en van o en mindre van tillsammans är en sak. en annan med 2 ovana.

Det som är ställt helt utan rimmlig tvivel är att ingen boogie transport med osäkrad last i den farten börjar wobbla utan att den osäkrade lasten av en eller annan anledning satts i rörelse.
Nej, det är inte ställt utom rimligt tvivel.
Om vi ska fortsätta ägna den här tråden åt att agera haverikommission och spekulera i blindo så ser jag fler tänkbara orsaker till instabilitet i ekipaget än att hästarna rör sig. En kan vara skador på däck eller för lågt lufttryck, på släp och/eller dragbil, en annan kan vara chassirelaterade defekter som utslitna stötdämpare på dragbilen. En tredje hypotetisk orsak skulle kunna vara att förarens manövrering oavsiktligt förstärkt en ursprungligen obetydlig tendens till svängning, kanske i samband med djupa slitagespår i vägbanan.
Om transporten hade mellanvägg - vilket vi iofs inte vet något om - och transporterade ponnies, så förefaller det osannolikt att hästarna själva kunnat initiera ett så kraftigt svängningsförlopp att det bringar transporten att välta.
Det säger väl suntförnuft att du därmed ökar olycksrisken med 100% både vad gäller vikt/rörelse och att kommer dessa två levande varelse i gugning så kommer dom garanterat inte gunga i takt vilket ökar wobblingen explositionsartat enligt både centrifugalkraften och naturlagarna.
Nej, riktigt så fungerar inte fysiken kring det hela.
Två ponnies istället för en i en normatung boggitransport ökar bruttovikten med kanske 30-40% vilket i sig knappast kan sägas fördubblar olycksrisken. Två stora hästar istället för en ökar bruttovikten med kanske 40-50%. Om dessa två djur dessutom rör sig osynkront, vilket du ju utgår från, så påverkas ekipaget mindre än om de skulle röra sig synkront.

Det man kan säga om att köra två hästar i en vanlig personbilsdragen hästtransport är att man som regel kommer att lasta närmare ekipagets viktgränser än med bara en häst, varför det är om möjligt ännu viktigare att kontrollera och justera däcktryck på både bil och släp, att chassidelar (läs: stötdämpare, bussningar mm) är friska och fräscha på båda fordonen, och att inte köra för fort.

Om du nu rabblar fysik så glömmer du dels tyngdpunkten på stora hästar samt att 2 synkade hästar kan skapa en snabbare svängning än den du menar- om jag tolkar dig rätt;)

Om du nu rabblar fysik så glömmer du dels tyngdpunkten på stora hästar samt att 2 synkade hästar kan skapa en snabbare svängning än den du menar= impedans. Om jag tolkar dig rätt;)

Du är inte på något sätt unik men det tål att påpeka att det kan vara bra att läsa alla redan tidigare inlägg i den tråden man svarar i. Sedan är det helt ok att quota vilket inlägg som helst eller användare när man har alla hitills kända fakta för att undika ytterligare spekulation.

Med respekt för dom direkt inblandade så lämnar jag härmed denna tråd.

Du är inte på något sätt unik men det tål att påpeka att det kan vara bra att läsa alla redan tidigare inlägg i den tråden man svarar i. Sedan är det helt ok att quota vilket inlägg som helst eller användare när man har alla hitills kända fakta för att undika ytterligare spekulation.
Om det var meningen att jag skulle förstå vad du menade med det inlägget så måste jag tyvärr berätta att det misslyckades.

Om du nu rabblar fysik så glömmer du dels tyngdpunkten på stora hästar samt att 2 synkade hästar kan skapa en snabbare svängning än den du menar= impedans. Om jag tolkar dig rätt;)
Nejdå, jag glömmer inte tyngdpunkten. Och för att fortsätta teoretisera så skapar två synkront gungande hästar/kroppar inte en snabbare svängning men däremot en kraftigare. ;) Det jag argumenterade emot var coaris aningen diffusa teori att två hästar i en hästtransport dubblerar olycksrisken jämfört med bara en häst, vilket tydligen lämnades utan vidare fördjupning, samt påståendet om "ställt utom rimligt tvivel".
Det jag skrev var ju för övrigt precis samma sak som du säger; att två osynkront gungande hästar påverkar ekipaget mindre än om de gungar synkront. :)
Men nu känns diskussionen litet väl abstrakt.

Är du säker på att det är just DE du har, inte bara D?
För att du ska inneha DE så måste du ha gjort ett manöverprov, dvs
backa med släpet.

Ja, än har jag inte drabbats av total sommarförvirring....

På körkortet står BE*C*DE, alltså DE. Körkortet är så pass gammalt att det togs innan man tog bort E från D, nummera fås alltså enbart D. Inget manöverprov med släp behövdes, man körde överhuvutaget inte med tillkopplat släp. Jag är säker till 500%, läsförmågan är extremt god, minnet likaså.

Eller trodde du att man egentligen har helt andra behörigheter än vad som anges på körkortet?

Senast ändrad:

Fast är behörigheten gammal kan ju reglerna ha ändrats. Numera är det obligatoriskt med manöverprov för de behörigheter man söker. Dock har jag för mig att du förväntas ha koll på BE-ekipage om du tar CE alt. DE (och alltså får BE "på köpet").

Uppenabrligen har jag uttryckt mig oklart för jag har aldrig nämnt vilka regler som gäller idag. Dem har jag inte koll på. Jag svarade på ett inlägg som påstod att man i alla fall en gång måste ha fått bevisa att man kan backa med släp om man har E som tillägg. Och det stämmer alltså inte. Nu kanske man måste det, men inte alltid förr. Självklart förväntas man klara av att köra de kombinationer som gäller för de lägre behörigheterna om man har det högsta. Men "förväntas" och "bevisa" är två ord med olika betydelser.

Nä jag bara undra för man kan vist virra till de, oberoende av ålder eller intelligensnivå.
Jag trodde själv innan jag fick förklarat för mig att man inte fick DE automatiskt bara för att man tog CE om man nu hade D innan vill säga.
Jag ansåg att svårighetsgraden va likadan vilket framförvarande fordon man än körde.
Så vist jag kanske va lite korkad då men vet nu bättre helt enkelt :cool:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I september förra året stoppades en bil med hästtransport av polisen - bakom ratten satt en kvinnlig hästhandlare, och i transporten...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 032
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Strax efter klockan 21 på söndagen kom ett larm från SOS om en bil med hästtransport som hade kört i diket på riksväg 34. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
751
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka