"hästtransport" skylt på transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Emelie3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 524
E

Emelie3

Är det lag på att skylt på transporten, eller hur är det med det? Tycker de har ändrat så mycket så nu hänger jag inte med längre.. Någon som har lust att hjälpa mig?

Sv: "hästtransport" skylt på transport

Jaa, det är lag på att ha skyltar på transporten.
Bak måste du ha en stor skylt där det står "Hästtransport" och även fram, om jag inte minns fel.

Kan tipsa om en länk gällande bestämmelser...den är från 2002 och jag vet inte hurvida den har uppdaterats nydligen http://www.ridsport.se/gotland/transporter.htm

..kolla även på Ridsportsförbundets hemsida..och vägverkets.

Jag har för mig något i stil med att du bara får ha skyltat "HÄST/DJURTANSPORT" om du har djur i släpet..om du kör med släpet tomt ska du plocka av skyltarna...detta skulle tydligenvara så för att andta trafikanter ska veta hurvida du har djur i släpet eller inte + att det ska underlätta vid olyckor osv...har för mig att de diskuterast här på Buke för läääänge sedan.....men som sagt..jag är inte 100% säker

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer! Djurtransport/hästtransport ska stå när du kör djur och man ska kunna "ta bort" eller dölja skylten när man kör annat eller om den är tom. Viktigaste skylten är bak på transporten.

Okej, tack. Någon som vet vart man kan få tag på dessa skyltar?

Finns på dom flesta ridsportbutiker. Finns i två varianter, en att klistra på och en att skruva fast. Ta så stor som möjligt, finns regler på hur små dom får vara. Har tyvärr inte måtten i huvudet. Har en "rullgardin" på mitt släp, så jag satte en klistig på den och då är det bara att rulla upp gardinen så står det inte hästtransport på den längre. Likaså om du skruvar fast en, sätt den gärna på översta luckan, då syns den inte när du fäller den. Och farbror blåvit kan inte klaga.. ;) ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
481
Senast: warg
·
Utrustning Behöver tips på - Transport med stuteriinredning och sadelkammare - baklängestransport med frontlastning och stuteriinredning samt...
Svar
2
· Visningar
403
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 370
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att börja hyra ut min hästtransport. Någon som gör det är och kan ge lite tips på hur man gör detta bäst. Funderar på...
Svar
6
· Visningar
646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka