Häva kontrakt???hjälp akut

Sv: Häva kontrakt???hjälp akut

Tack för alla råd jättesnällt.

Men det står så här i avtalet

Ägare

Köpare

Köpeskilling 10000 kr

Enligt en överenskommelse mellan uppfödare och köpare får stoet ej säljas,skänkas eller på något sätt byta ägare.
Om så sker så hävs köpet och stoet övergår i uppfödarens ägo utan återbetalning till jköparen.

Får bara användas som avelsto och sällskapshäst inget annat.

Sen underskrifter

vad tror ni om detta??ett hemme gjort avtal

Mitt sto ska snart föla, jag har henne helinackorderad på ett stuteri där stuteriägaren kommer ombesörja fölningen också. Något för dig kanske?

Trist att du blivit sjuk, hoppas du frisknar till snart!

Hmm, ska man hårddra det hela så står det ju inget om fv. Du har ju då inte sålt/skänkt henne och med fv e det du som fortfarande står som ägare.

Sen var ju kopparbergs ide smart. Att ha henne på ett stuteri för fölning och sen sommarbete. Du e ju då mån om att din häst har det så bra som möjligt under fölningen och bete måste hon ju i vilket fall som helst gå med fölis.

Om det är ordagrant vad det står i kontraktet så kan du låna ut henne på foder för det är inte att "sälja, skänka eller på något sätt byta ägare".
Så länge du står som ägare på hästen har du följt avtalet.

Det står ju ingenstans att du inte får låna ut henne som sällskapshäst eller alternativt om du säljer fölet och den köparen vill låna stoet som avelssto.
Fölet är du ju fri att göra som du vill med eftersom detta inte är reglerat i avtalet.

Lycka till och krya på dig.

Tack

skall sätta ut annons idag på hästnet så kan jag ha henne på foder i 1 år hos någon som ev kan få fölet som ersättning för jag kan ej betala något just nu.

Fler förslag är välkomna

Jag håller med övriga att det låter som du kan låna ut henne så länge du står kvar som ägare.
Har du någon bekant, hästfolk, stallkompisar osv. som kan hjälpa till att höra sig för och sprida frågan om ett tillfälligt hem.
Hoppas det löser sig för dig!

Mitt förslag är att du följer avtalet... Prata med fd ägaren och gör upp om hur ni kan komma överens om en deal som funkar för båda. Kan hon ta emot hästen - skicka dit henne. Stå för transportkostnaden om det krävs och ha i åtanke att det faktiskt inte är någon vidare kul grej att helt plötsligt få ett dräktigt sto på halsen som ska vakas på och allt vad det innebär, särskilt om man själv inte har planerat fölet.

Föreslå sen att du betalar för dom extra kostnader som hon har pga fölet och att du tar fölet och säljer det när det är dags.

Stoet är det ju inget värde i om man ska vara ärlig men avkomman kan bli fin om du har tur.

Om du mår psykiskt dålig i dagsläget så är det förmodligen inget mot vad du kommer göra om du börjar bråka och hitta "fulvägar" ut ur det som menades när ni skrev kontraktet. Sådana där bråk är oerhört energislukande. Dessutom visste du vad du skrev under och jag tycker att man ska stå för det även om man i efterhand kommer på att det kanske inte var så klokt.

Om inte fd ägaren har någon möjlighet alls att ta emot stoet kanske hon om du närmar dig på ett trevligt sätt kan "häva" det avtalade och gå med på att du säljer hästen.

Men i alla lägen - försök sköta det snyggt, det tjänar man på!

Förra ägaren då? Bryter inte hon också kontraktet om hon vägrar ta hem hästen?

Jag tolkade det som om förra ägaren kunde ta emot hästen eftersom det i början av tråden nämndes att hon ville att TS skulle stå för transport hem till henne men att TS inte kunde det.

Är det så att förra ägaren har fått sin chans att ta tillbaka stoet men inte kan det, är det ju hon som har backat från det avtalade. Givetvis kan hon inte kräva att TS behåller stoet.

Kan inte svara kring det juridiska, men blir lite brydd.. I ditt kontrakt med förra ägaren står det att hästen endast får användas i avel eller som sällskapshäst. I annonsen för försäljning av hästen som du lagt ut uppger du att hästen kan användas till: ridning,avel,trav,kan dressyr ..? Hoppas hästen inte har en skada som gör att den inte kan brukas till annat än det förra ägaren uppgett..:confused:

Efter att ha läst tråden och annonsen du har lagt ut på bukefalos så antar jag att det är så att förra ägaren har nekat att ta hem hästen och att du därför kan sälja? MEN som Antiqua skrev så står det ju i ert kontrakt att hästen endast får vara till avel och sällskap. Om nu förra ägaren har nekat att ta hem hästen så är ju kontraktet brutet och jag ANTAR (vet ej) att du får sälja den som vad du vill, men det måste väl vara en anledning till att den bara fick vara till avel och sällskap?

Är det någon som vet säkert om alla punkter i ett kontrakt blir meningslösa om en punkt bryts?

Rent spontant:
Vilken dålig affär du gjort och vilkan j-a sits du satt dig i.
Menar inte att du kan hjälpa att då fått en psykisk sjukdom.

Men att betala överpris 10.000kr för ett vbl-sto som du skrivit på inte får användas till annat än avel el sällskap, att skriva på att köpet hävs utan att du får tillbaka pengarna om du inte kan ha kvar hästen, är väl inte så bra.

Att sedan "hamna" i en ekonomisk situation där du har skulder (läste jag i något av dina inlägg) och inte ha råd att transportera stoet till uppfödagen, tycker jag ärligt talat är oansvarigt. Kostnaden för att transportera en häst (om man kör själv) är definitivt inte så hög att de pengarna inte "kan" finnas om man har råd att hålla hästen.

Juridiskt borde det vara så, att om uppfödaren tackat nej till att återta hästen, så bör du alltså få göra vad du vill med den. Men räkna inte med att få 10.000 kr för en vbl-travare som inte gjort något.
Jag har också sett din annons och utifrån den här tråden, tycker jag att annonsen är konstig.
Hoppas du hittar någon lösning, du får väl om inte annat hyra in hästen på ett stall där det går att få helinackordering.
Din nuvarande hyresvärd vill inte ha kvar dig som kund, därmed antar jag att det är ett avtal där du förväntas ha hand om din häst själv. Byt alltså stallplats.
Bete är väl ett rimligt alternativ nu under sommaren, så har du åtminstone tid att fundera ut en annan lösning.

Kryddelydd

Väldigt tråkig sits du har hamnat i. Jag kan tänka mej att du hade stora planer och drömmar för ditt kommande föl.
Men, skriv om annonsen! Den är rörig, saknar foto, inget om hästens utbildningsnivå osv. Vill du ha sålt eller få ut henne på foder omgående så skriv en genomtänkt annons där du verkligen visar på vad för häst hon är. Ta fram hennes positiva sidor.
Jag förstår att du kanske har svårt att formulera dej just nu men be isåfall någon om hjälp för risken finns att du inte kommer få något svar alls på din annons.
Dessutom, om du nu har skrivit under ett kontrakt att hon bara ska användas till avel och sällskap så lär det ju vara något fel på henne. Då är det inte särskilt seriöst att skriva att hon kan ridas och köras.

Hde en kompis som hade samma problem, alltså att hästen ej fick säljas vidare, (inte att gamla ägaren skulle få tillbaka den dock). Det blev ett himla liv när den sedan skulle säljas vidare/lämnas ut på foder på grund av att det inte funkade med min kompis, hästen var väldigt svår för henne. Hur som helst vet jag att min kompis kollade med nån jurist och det är orimligt att ställa sådanda krav på någonting man har sålt så den gamla ägaren hade inte så mkt att komma med där. Det slutade dock med att den gamla ägaren köpte tilllbaka hästen för halva priset och lånade direkt ut den på foder, till samma tjej som min kompis hade tänkt lämna ut den på foder till...
Hur som kolla gärna med en jurist, som någon annan skrev här, det är visserligen kontraktsbrott, men på ett orimligt kontrakt och något "straff" finns ju inte angivet...

Det går inte att låna ut henne på foder tillsammans med föl?? (inte läst hela tråden) Ex: Tar de hand om föl + mor får de köpa föl för 10 000 sen om allt känns bra.. så kan du fixa allt under tiden.

Du kan ju sälja fölet för en vettig penning på villkor att den nya ägaren tar stoet på livstidsfoder.

Detta är i praktiken ganska enkelt eftersom du har köpt hästen. Du har betalt henne alltså är du ägare. Den förra ägaren har inget att säga till om längre och det som hon har skrivit i kontraktet ang att du inte får sälja hästen gäller inte. Såld vara är såld och du har din fulla rätt att göra vad du vill med henne. många skriver in sådana saker i kontrakten utan att veta att de är helt ogiltliga. Hästen räknas som vara och kan aldrig återkrävas när den är såld.

Känner igen det där när du skriver det, att folk skriver in diverse paragrafer i kontrakt men allt de egentligen är är önskemål. Har aldrig tidigare hört om ett sådant här krav att återlämna hästen, men ofta en önskan att om hästen ska säljas, att höra av sig till förra ägaren först.

Men finns det ett vite inskrivet så är det kanske en annan femma? Nu var ju inte det inskrivet i just detta fallet, men det kan ju vara intressant att veta ändå.

Hittade denna tråden från 2007 för den som är intresserad av vite osv: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=817716

Lite OT
Personligen så erbjöd jag förra ägaren att köpa tillbaka en häst jag skulle sälja. Det stod inget om det i kontraktet, men jag tycker ändå att det kan vara i god ton att i alla fall erbjuda eller åtminstone tala om att försäljningen händer när det handlar om så kort tid sedan köpet.

Man kan inte skriva in att man aldrig får sälja en häst eller om man gör de att förra ägaren skall få hästen gratis.. Även om det står detta i ett kontrakt så gäller det itne. Det är DIN egendom och man gör vad man vill med den. Men min fråga är nu får du ursäkta mitt uttryck här...Men hur kan man vara så dum att man går med på att skriva under ett sådant kontrakt??

Där man aldrig får sälja hästen?? jag menar varför skulle man inte få de?? de gjorde ju den som sålde hästen till dig uppenbart.
Livet ändras kanske man vill ha en bättre häst eller ingen häst alls och vill då kunna välja köpare.

Sälj du hästen till den du vill och vill de bråka så är de upp till dom men de lär ju kosta mer än vad det smakar. Rättegångar går på 10 tusentalskronor!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 870
Hästmänniskan Jag har ett problem som nu börjar bli stort. Jag fick dålig ekonomi och var tvungen att sälja mitt varmblod som jag köpte 2010. Då...
Svar
19
· Visningar
2 916
Senast: Sammet
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 588
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej på er alla! Jag har en fundering och jag känner att det vore fint att få lite objektiva synsett på den, så jag kastar ut en tråd... 2
Svar
21
· Visningar
2 246
Senast: mctucker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka