Hbl-hingst

miaia

Trådstartare
Hoppas jag lagt in denna rätt.... Jag funderar på att bestäcka mitt sto, Zvala. Hennes stam är Napoleon - Jaguar - Prince Fair xx. Jag har svårt att välja hingst. Vill ha en med bra psyke och är stabil, eftersom Zvalas mamma och syster var jobbiga att hålla på med (och nerviga). Det ska helst vara hoppstam, eftersom hon hoppar bra. Men självklart vill jag även ha en avkomma med gång för dressyr.

/Ia :confused:
 
Om JAG hade haft ditt sto att avla på OCH det mål med avkomman som du har, så hade jag nog försökt hitta en så komplett hingst som möjligt. Ditt sto är ganska dressyrstammat och Napoleonhästarna är inte direkt kända för att vara de bästa hopphästarna (även om jag VET att det finns bra hoppare efter honom - har själv ridit en som vann regionala kvalitetsbedömningen - men de flesta hoppar lika gärna genom bommarna som över dem... :crazy:).

Vad gäller hingstvalet så känner jag mig dåligt uppdaterad på vad som finns just nu. Sen kanske det vore lite lättare om du specificerade ännu mer vad du vill ha ut av avkomman, t.ex storlek (hur stor är mamman), modell, ska du sälja eller behålla till dig själv, tävla på vilken nivå? Semin eller naturlig betäckning? (Om det senare, var i landet finns du och hur långt kan du tänka dig att åka?)

Så jag avvaktar med hingstråd! :)
 
Zvala är ca 165 cm, hon är av den "normala" typen, dvs ej kraftig el fullblodslik.... Hennes helsyster är dressyrhäst, jag vet ju att stammen är dressyrinriktad, även fast jag hoppar med henne.

Jag har tänkt mig behålla fölet själv och vill väl kunna tävla med det i framtiden, och då blir det nog både hoppning och dressyr. Men om den visar med talang för det ena statsar jag självklart på det den är bäst på!

Jag och min häst finns i Sthlm, men kan åka söder ut för betäckning. Jag har inte bestämt mig om jag ska betäcka naturligt el med semin.... Det lutar nog mest åt semin, eftersom zvala har en tendens att kicka.....
De hingastar som jag är intresserade av är ju självklart Briar el Sack, men jag är även väldigt förtjust i hopphingsten Equest Carnute.....
/maria
 
Briar fick ju väldigt bra omdömen i både hopp och dressyr. Men han är rätt rejäl, du kanske vill ha något lättare?

En hopphingst med hyfsade gångarter kanske?
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 680
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Jag är en 40+ are som går i köpa unghäst tankar ( till ffa dressyr ). Ska INTE rida höga klasser utan vill ha en sund och trevlig...
Svar
6
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp