HD, pengar tillbaka?

MissFideli

Trådstartare
Såg en fråga på annat ställe.
Ena föräldern har 2+1 på HD-röntgen, andra N+N. Köparna är informerade om detta och väljer trots det att inte försäkra katten.
Nu när det visat sig att katten har dåliga höfter och kommer behöva opereras, vill dom ha tillbaka hela köpesumman och behålla katten.

Det kan väl inte gå att kräva? Dom har ju själva valt att inte försäkra trots vetskap om föräldrarnas resultat.

Dolda fel täcker inte, däremot hade en vanlig försäkring gjort det om dom tecknat en sån direkt.
 
Fast har man gjort allt rätt som använder de djuren till avel?

Ja, det tycker jag. Man har valt en N+N för att få bättre resultat och därmed jobba sig uppåt. Lika lite som man kräver N+N i hundavel, kan man kräva det i kattavel.

Och då har hundar oftare större problem av sin HD än katter har.
 
Senast ändrad:
Ja, det tycker jag. Man har valt en N+N för att få bättre resultat och därmed jobba sig uppåt. Lika lite som man kräver N+N i hundavel, kan man kräva det i kattavel.

Och då har hundar oftare större problem av sin HD än katter har.
Jag anser att man avlar inte på dåliga höfter eller andra defekter, oavsett art eller ras.
 
Jag anser att man avlar inte på dåliga höfter eller andra defekter, oavsett art eller ras.

Okej. Och jag anser att man inte kan kassera alla defekter pang bom utan att orsaka en enorm avelsdepression. Utan att man måste avla genomtänkt för att skydda den genetiska bredden samtidigt som man på sikt avlar bort defekter. Nu är ju HD på katt inte på något vis dödligt, och de flesta lider inte av det heller, men visst ska man sträva efter att minska ner antalet fall. Dock inte på bekostnad av rasens avelsbredd.
 
Senast ändrad:
Okej. Och jag anser att man inte kan kassera alla defekter pang bom utan att orsaka en enorm avelsdepression.
En del avel tycker jag inte är värd att driva vidare helt enkelt då jag ser den på djurens bekostnad. Typning går för långt och inaveln är för stor, bättre då att korsa in nytt blod i det som är bra, men visst kan jag förstå tänket även om jag inte håller med om att man gjort vad man kunnat som uppfödare.
 
En del avel tycker jag inte är värd att driva vidare helt enkelt då jag ser den på djurens bekostnad. Typning går för långt och inaveln är för stor, bättre då att korsa in nytt blod i det som är bra, men visst kan jag förstå tänket även om jag inte håller med om att man gjort vad man kunnat som uppfödare.

Tar man bort alla defekter som finns på en gång, så ökar ju inaveln på rasens bekostnad. Att avla in nytt blod blir ju svårt eftersom man om man avlar in andra raser, kan få in andra defekter och om man blandar in huskatter så kan du få in defekter du inte visste fanns. Ser inte det som nått 100%-ig bra resultat.
På katt har vi HCM, som är 100% dödligt. För mig är det extremt mycket viktigare att få bort fort än HD.

Jag har en katt med 2+3, där gick dock gränsen och hon kastrerades.
 
Tar man bort alla defekter som finns på en gång, så ökar ju inaveln på rasens bekostnad. Att avla in nytt blod blir ju svårt eftersom man om man avlar in andra raser, kan få in andra defekter och om man blandar in huskatter så kan du få in defekter du inte visste fanns. Ser inte det som nått 100%-ig bra resultat.
Att ta bort alla defekter på en gång vet vi bägge två är en utopi men att medvetet avla på defekter och kalla det för att ha gjort vad man kunnat tycker jag är fel. Det finns flera raser jag anser borde beläggas med avelsförbud för det är i mina ögon ren defektavel utan någon som helst hänsyn till djuret, oavsett ras eller art.

Vi tycker helt enkelt olika, du frågade efter åsikter och du har fått min.
 
Såg en fråga på annat ställe.
Ena föräldern har 2+1 på HD-röntgen, andra N+N. Köparna är informerade om detta och väljer trots det att inte försäkra katten.
Nu när det visat sig att katten har dåliga höfter och kommer behöva opereras, vill dom ha tillbaka hela köpesumman och behålla katten.

Det kan väl inte gå att kräva? Dom har ju själva valt att inte försäkra trots vetskap om föräldrarnas resultat.

Dolda fel täcker inte, däremot hade en vanlig försäkring gjort det om dom tecknat en sån direkt.
Hmm.. Undra vad som skulle hända om man köper en blandras från en buskavlare och köper ingen försäkring och sedan upptäcker dåliga höfter :grin:
Här så informerade iallafall uppfödaren dem!
 
Att ta bort alla defekter på en gång vet vi bägge två är en utopi men att medvetet avla på defekter och kalla det för att ha gjort vad man kunnat tycker jag är fel. Det finns flera raser jag anser borde beläggas med avelsförbud för det är i mina ögon ren defektavel utan någon som helst hänsyn till djuret, oavsett ras eller art.

Ja, jag tycker man har gjort vad man kunnat. Man har valt en partner med normala höfter, vilket minskar risken drastiskt. Och man har inte valt en med riktigt usla höfter att para den N+N med. Och det är så man måste fortsätta. Man går sen vidare med en avkomma med bättre resultat än föräldrarna som man i sin tur parar med en normal. Genetiken på HD är inte så enkel att man får helt säkert N+N bara för att båda föräldrarna är det.
Finns det ens nån hundras som skulle finnas kvar om man tog bort alla "defekta djur" ur avel?
 
Ja, jag tycker man har gjort vad man kunnat. Man har valt en partner med normala höfter, vilket minskar risken drastiskt. Och man har inte valt en med riktigt usla höfter att para den N+N med. Och det är så man måste fortsätta. Man går sen vidare med en avkomma med bättre resultat än föräldrarna som man i sin tur parar med en normal. Genetiken på HD är inte så enkel att man får helt säkert N+N bara för att båda föräldrarna är det.
Finns det ens nån hundras som skulle finnas kvar om man tog bort alla "defekta djur" ur avel?
Det tror jag säkert det gör, precis som det finns mer eller mindre sunda kattraser och linjer.

Det finns uppfödare vars linjer jag spårat 40 år tillbaka och som jag inte kommer ta i med tång pga dåligt avelsmaterial, dvs återkommande problem av samma karaktär. Att fortsätta avla på dåligt material istället för att byta ut det under så lång tid ger mig ett intryck av oseriositet hos den uppfödaren och är ingen jag vill köpa från.

En färgdefekt är för mig skit samma, det är inget katten lider av, en fysisk defekt något helt annat.

Kattköparen i ditt exempel får stå sitt kast, jag hade inte köpt kattungen.
 
Det tror jag säkert det gör, precis som det finns mer eller mindre sunda kattraser och linjer.

Det finns uppfödare vars linjer jag spårat 40 år tillbaka och som jag inte kommer ta i med tång pga dåligt avelsmaterial, dvs återkommande problem av samma karaktär. Att fortsätta avla på dåligt material istället för att byta ut det under så lång tid ger mig ett intryck av oseriositet hos den uppfödaren och är ingen jag vill köpa från.

En färgdefekt är för mig skit samma, det är inget katten lider av, en fysisk defekt något helt annat.

Kattköparen i ditt exempel får stå sitt kast, jag hade inte köpt kattungen.

Det är där vi ser olika på det. Jag vill inte sätta en annars sund ras i genetisk kris. På katt är fel färg ytterst sällan en defekt, det är nått mer typiskt hundaveln.

Men jag blir lite nyfiken. Du har hund va? Hur många generationer är defektfria på din hund/dina hundar? Vilka hundraser (jag kan inte hundar) har 0% HD? Jag trodde typ alla hundraser kunde få HD.
 
Det är där vi ser olika på det. Jag vill inte sätta en annars sund ras i genetisk kris. På katt är fel färg ytterst sällan en defekt, det är nått mer typiskt hundaveln.

Men jag blir lite nyfiken. Du har hund va? Hur många generationer är defektfria på din hund/dina hundar? Vilka hundraser (jag kan inte hundar) har 0% HD? Jag trodde typ alla hundraser kunde få HD.
Visst kan alla hundraser få HD men jag tycker inte man avlar på dåliga individer oavsett om det är mentalitet eller hälsomässigt. När jag letat valp så kollade jag upp linjerna till 70-talet allt som gick att hitta och då kollade jag även brett, dvs även grenarna. Det slutade med att vi hämtade en valp på Åland från en uppfödare som har brukshundar och även sålt tjänstehundar på export. Jag har gått MH samtidigt som en annan uppfödare gick med sin tik. Mycket vacker men ett nervvrak, hon flydde från spökena och var skotträdd men sattes ändå in i avel. :banghead:

De jag har nu är omplaceringar, varav den senaste är från en kennel i Norge som jag har haft ett mycket gott öga till sedan jag letade valp och ca 10 år senare så fick jag då omplaceringen gratis. Han var då 1,5 år och är inte lika snygg som de jag hade tidigare men det är en bra hund och jag är inte intresserad av utställning men de ska vara rastypiska och han är av brukslinjer med flera tjänstehundar i stammen. Skottfast och älskar alla.

Den andre är även han en omplacering men var en problemhund med stort bagage. Jag kollade upp honom ordentligt och träffade honom först hos uppfödaren innan jag bestämde mig. Jag hade då koll på linjerna och mentaltesterna även om han själv inte gjort något. Han var också 1.5 år och jag fick även honom. Han är dock inte en hund som jag skulle omplacera om jag inte kan behålla honom utan då får han sluta, det är en rätt vass hund och han ska inte behöva flytta mer. Jag är fjärde hemmet om jag räknar uppfödaren och visst har jag tvivlat många gånger men jag älskar honom och vet var jag har honom. Han blir 8 år nu och är skottfast.

Ingen av dem kommer gå i avel.

Katterna är siames och oriental och jag älskar rasen men inte den vägen en del av aveln är på mot då jag tycker mycket är osunt. Siamesen blir 11 år till våren och uppfödaren har lagt ner så det blir ett bekymmer den dagen han inte finns mer, men jag kommer att rådfråga henne när jag letar ny kattunge om hon känner till någon aktiv uppfödare som har sunda linjer + leta allt jag kan hitta även då bakåt.
 
Att ta bort alla defekter på en gång vet vi bägge två är en utopi men att medvetet avla på defekter och kalla det för att ha gjort vad man kunnat tycker jag är fel. Det finns flera raser jag anser borde beläggas med avelsförbud för det är i mina ögon ren defektavel utan någon som helst hänsyn till djuret, oavsett ras eller art.

Vi tycker helt enkelt olika, du frågade efter åsikter och du har fått min.

Att avla på EN defekt. Katten kan i övrigt vara frisk.

Jag är en sådan där dålig uppfödare som medvetet har avlat på katter med mildaste graden av HD. Katterna kommer från utparningslinjer och för med sig helt nytt blod in i rasen. De har friska hjärtan, DNA-testat fria från CMS (ärftlig, dödlig muskelsjukdom), PKD1, de har normala knän och har fått hela sina bukar ultraljudade ua. Bra temperament och rastypiska i övrigt också. Jag är en av en handfull uppfödare som öht HD-röntgar så om mina katter har bättre eller sämre än genomsnittet är omöjligt att veta.

Att radera alla individer som har och/eller bär på anlag given ärftlig sjukdom kan orsaka mer skada än nytta och vi vet alla att arvsgången till HD är särskilt komplex. Att minska frekvensen av HD är ett långsiktigt arbete oavsett art eller ras. Inom vissa raser, de med låg frekvens från början, kan man eliminera alla drabbade plus släktingar utan större problem. Har man en hög frekvens kommer det ta tid om man inte vill utarma rasens avelsbas. Om HD råkar vara det enda problemet en ras har är läget också ett annat, men inom de flesta raser har man flera problem att ta hänsyn till.
 
Såg en fråga på annat ställe.
Ena föräldern har 2+1 på HD-röntgen, andra N+N. Köparna är informerade om detta och väljer trots det att inte försäkra katten.
Nu när det visat sig att katten har dåliga höfter och kommer behöva opereras, vill dom ha tillbaka hela köpesumman och behålla katten.

Det kan väl inte gå att kräva? Dom har ju själva valt att inte försäkra trots vetskap om föräldrarnas resultat.

Dolda fel täcker inte, däremot hade en vanlig försäkring gjort det om dom tecknat en sån direkt.

Vill minnas att Tingsrätten har dömt (gällande hund) att uppfödaren inte varit skyldig att ersätta till mer än självrisknivå när djurägaren valt att inte försäkra.

Så om uppfödaren skulle vara ersättningsskyldig ska hen inte behöva betala mer än självrisken. Gissar att det är caputresektion som gäller så det kan ju bli en ordentlig slant ändå.

Svårt att veta om uppfödaren är ersättningsskyldig dock. Det kan hen nog vara. Kan vara bra att fråga konsumentvägledaren hur det brukar bedömas på hundsidan.
 
Vill minnas att Tingsrätten har dömt (gällande hund) att uppfödaren inte varit skyldig att ersätta till mer än självrisknivå när djurägaren valt att inte försäkra.

Så om uppfödaren skulle vara ersättningsskyldig ska hen inte behöva betala mer än självrisken. Gissar att det är caputresektion som gäller så det kan ju bli en ordentlig slant ändå.

Svårt att veta om uppfödaren är ersättningsskyldig dock. Det kan hen nog vara. Kan vara bra att fråga konsumentvägledaren hur det brukar bedömas på hundsidan.

Tänkte också att upp till självrisknivå kan vara okej, det skulle jag nog erbjuda själv.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 081
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 740
Senast: WildHorse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 190
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 113
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp