Sv: Headshaking syndrome, orsakat av bett?
Jag har extremt svårt att tro att endast bettet kan framkalla de symtom hon skriver. Att sätta ett rätt anpassat bett på ett korrekt anpassat träns tror jag inte skadar någon häst (att det sedan är obehagligt att ha en metallbit i munnen är en annan femma). Jag anser att det är när bettet börjar användas felaktigt, och kanske även är felanpassat, som problemen uppstår. Många problem tror jag också är rellaterade till variationer i hästens mun som gör det mindre lämpligt att ha bett, eller munvariationer som uppstått pga felaktig användning som leder till smärtor.
Då tillägger jag att alla bett, hur snälla och mjuka de än är, är en form av våld. Oavsett hur mjuk människans han är.
Jag kan förstå om ni inte gillar att höra den kommentaren, för den svider på många eftersom det är en stark kritik mot hur de rider och hålller häst.
Varför är ett bett våld, oavsett hur välanpassat det är?
Ett bett, hur litet, tunnt och mjukt det än är, har inte platts i hästens mun, det finns platts i landerna men inte mellan tunga och gom, när hästen är helt avslappnad lägger sig tungan upp mot gommen. En häst som går med ett bett får därför aldrig en totalt avslappnad mun, testa själv att slappna av med tunga när du har en penna i munnen.
Det skapar spänningar i käkarna och tunga och är allt annat än bekvämt.
Bettet ligger äve mot tandköttet som är känsligt, metall mot tandkött är inte en bekväm känsla.
Ni som ännu inte fått era visdomständer kan testa känslan genom att ta en sked/kniv/gaffel och lägga skaftet mot tandköttet över visdomstanden. För att inte tala om att det smakar äckligt så kan ni känna att det vi kallar "stöd på bettet" är ett litet tryck som ändå käns markant.
Ryttaren kan aldrig försäkra att hon eller han inte råkar rycka till i bettet av misstag, om hästen snubblar blir det ett ordentligt ryck.
Sedan har vi faktumet att bett är ett verktyg som är til för tat kontrollera hästen genom smärta, eller hot om smärta.
Graden av smärta varierar, från lätt obehag till skarp smärta.
Enda orsaken till att vi rider hästar med bett är för att vi saknar kunskap om att rida utan, och vi saknar kunskap hur man utbildar hästar att bli riden utan bett.
Det är inte bettet i sig som gör att hästen gör alla rörelser eller flyttar sig till en platts, det är ryttarens tankar och signaler, så varför använder vi bettet alls?
Eftersom vi kan göra alla signalerna utan bett, och få hästen att göra alla dessa underbara saker utan bett, varför är största procenten av alla hästar i sverige ridna med bett?
Att vi rider med bett i sverige är för att vi inte har haft något annat att välja på, de flesta av oss lär oss rida på ridaskolor och dessa har inte bettlöst som standard.
Orsakerna till att vi rider med bett är:
A) Ryttaren har blivit lärd att rida bettlöst från start.
B) Hästen är inriden med bett.
C) Ryttaren saknar kunskap att rida utan bett.
Alla tre alternativ (som ofta hänger ihop) kan lösas, på alla hästar och ryttare. Men det tar tid.
Ryttare rider med bett för att det är vad vi "alltid gjort".
Men är det en bra anledning att fortsätta?
Jag själv anser att om jag kommer över kunskap som kan ge mina hästar ett liv som är ännnbättre för dom, men det kräver kunskap från mig, så är det min uppgift att samla på mig den kuskapen.
Speciellt då vi håller häst för våra egna egoistiska skäl, hästen skulle klara sig utan oss.
Att rida utan bett är inget nytt, faktum är att det finns illustrerat både i text och på målningar medeltida riddare som red sina hästar utan träns.
De kunde inte rida med träns eftersom det gjorde dom "handikappade" i jämförelse med motståndaren.
Sedan myten att det inte går att rida en häst i form, samlad, utan bett.
Återigen kommer vi tillbaka till både att en pinne i munnen inte är vad som gör hästen att gå i form och saknaden av kuskap.
Det är inte bettet i sig som skapar samlingen, är det så, så rider ryttaren fel. Det är ryttarens signaler genom kroppen som skapar samlingen och dessa signaler går lika bra att göra med bettlöst. Det tar bara tid för både häst och människa att ställa om sig, det är Nästan som att börja rida för första gången.
(allmän kommentar inte bara till dig Whirlie)
Att det skulle hända fler olyckor och vara större risker att rida bettlöst är både sant och det mest osanna som sagts.
Givetvis om ryttaren går från bett till bettlöst så kommer det finns risker.
Att rida en häst bettlöst utan risker kräver att människa och häst först förbereder sig genom att skapa en relation mellan varandra.
Detta är vad som idag ofta går under beteckningen NH.
Nå... det här är ju egentligen inte vad vi ska diskutera i tråden, utan headshaking syndrome. Så om ni vill fortsätta diskutera om bett, gör gärna en ny tråd och informera mig så kommer jag dit istället.