Tips för de som söker sponsorer kommer här.
När jag skrev om sponsorbrevet åt en förening jag är med i så ökade responsen från företag och mängden sponsrade grejer enormt, troligen för att jag mottagit en hel del sponsorbrev i mitt eget företag och vet vad som gör mig intresserad och inte och skrev utifrån det. Fetmarkerar de viktigaste nyckelorden.
De som bara har vinkeln "ge oss grejer, vi vill ha" går jag sällan vidare med. Som företag vill jag veta vad sponsringen ger
mig - vad vinner jag på att sponsra er? Det funkar bra att ha en färdig text som skickas till alla (börja dock gärna med en personlig rad, så jag känner att ni vet vem ni skickar till). Lägg inte en pdf med "kolla bifogad pdf" som enda text i mailet

. Jag vill veta om det är av intresse för mig att lägga tid på att öppna denna pdf och läsa vidare, så bättre med mer basinfo direkt i mailet och så kan jag öppna en pdf för att läsa vidare om t.ex. olika sponsornivåer.
Datum för tävlingen, gren, nivå och plats är såklart självklart att det finns högt upp i mailet.
Om företaget ni skickar till inte är insatt i ridsport/grenen/föreningen ifråga så gärna lite kort info om det. Det är relevant att få veta att er förening består av 400 medlemmar varav ca 75% är kvinnor i åldrarna 20-45 år om så är fallet, för om dom är
min målgrupp är det ju ett bra drag för mig att gå in som sponsor där. Om ryttarföreningen ska anordna spökrunda utan häst så skriv att den under föregående år besöktes av 1000 barn och vuxna i varierande åldrar, med olika bakgrunder och fritidsintressen (åter igen, om så är fallet). På en ponnytävling är deltagarna minderåriga - men dom har även föräldrar/andra vuxna med sig. Är deltagarna främst personer i närområdet eller åker dom långt? Jag vill alltså få info om
vem som kommer se informationen om mitt företag, finns min målgrupp där?
Hur många starter väntas? Skriv hellre ett spann på säg 60-80 än att 80 blankt om det brukar vara sådan variation, det känns för mig mer ärligt. Och uppskattat totalt antal besökare: ryttare, deras medhjälpare, funktionärer, publik - dvs
hur många kommer att se mitt företagsnamn under tävlingen?
På vilket sätt kommer mitt företag synas? T.ex. logga i startlistor, nämnt minst x gånger av speakern, utskriven logga som hängts i cafeterian, inlägg i sociala medier (och hur stor är då räckvidden där? uppge antal följare), finns möjlighet att själv komma och visa produkter på plats? Om det finns olika sponsorpaket med olika sponsorvärden så önskas en tydlig lista över vad som ingår i varje nivå.
Och
återkoppling efter tävlingen. Ett tack, kort summering om hur tävlingen gick (t.ex. att det blev 63 starter av 55 olika ryttare och ca 200 besökare totalt, klassen ni sponsrade vanns av Anna Andersson på Brunte), nån bild på hur företaget synts, om någon sagt något positivt om företaget/grejerna så citera gärna. Det ökar chansen att man får tillbaka sponsorn nästa gång